شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، برگزاری نمایشگاهها از ابزارهای موثر بازاریابی است و نقش بسیار مهمی در شناسایی بازارهای جدید برای کشور ما دارد.
در دنیای رقابتی امروز توجه به امر تبلیغات بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی در رویارویی با بحران اقتصادی، افزایش اشتغال و آگاهی از آخرین تحولات و فناوریهای روز بسیار ضروری بوده و عاملی تعیینکننده و راهی برای تداوم فعالیت حرفهای صاحبان مشاغل و صنایع است.
همچنین این موضوع یکی از استراتژیهای توسعه صادرات و اهرمی موثر در مبادلات خارجی به همراه برخورداری از مزیتهای بازرگانی در مراحل بستهبندی، حمل، کنترل کیفیت، استانداردهای تولیدی و آشنایی با تجارت جهانی به شمار رفته و نقش مهمی در دستیابی به جایگاه شایسته کشور در بازارهای جهانی و ارتقای کیفی محصولات داخلی برای جذب مشتریان بالقوه ایفا میکند.
شرکتهای پیشرو در امر صادرات به موازات ارتقای کیفیت محصولات خود، اقداماتی مانند طراحی و بکارگیری سیستمهای تبلیغاتی و بازاریابی نوین، تعیین اهداف تبلیغاتی، پرهیز از سلیقهگرایی، طراحی شکل و محتوا، شناسایی رسانههای مناسب برای تبلیغات، اختصاص بودجه کافی و بکارگیری روشهای جدید در جهت جلب مشتریان فعلی و جذب مشتریان آینده را سرلوحه فعالیتهای تجاری خود قرار دادهاند.
آثار برجسته تبلیغات در حیات اقتصادی، تجاری و بازرگانی کشورها بهویژه پس از طرح موضوع دهکده جهانی و تبلیغات در عرصه بازارهای بینالمللی، میتواند افزون بر اشتغالزایی، موجبات رونق اقتصادی، اجتماعی و تحول در بازار را فراهم کند.
نمایشگاه نیز یکی از ابزارهای موثر بازاریابی است که میتواند در خدمت صادرات کشور قرار گیرد و بهعنوان یک مکمل و راهکار مناسب برای توسعه صادرات مطرح است. نقش نمایشگاههای بینالمللی در توسعه بازار، بازاریابی و تبلیغات بسیار پررنگ است. اغلب شرکتها به این دلیل در نمایشگاهها حضور مییابند تا مزیتهای کالا و تولیدات خود را به نمایش بگذارند و از این طریق بازارهای جدید را شناسایی کنند.
شرکتهای موفق و بزرگ دنیا حضور در نمایشگاه بینالمللی را فرصت طلایی برای ایجاد ارتباط، اطلاعرسانی و پیشبرد فروش میدانند. حضورشرکتها در نمایشگاههای بینالمللی میتواند بر فروش، جذب مشتری، ایجاد نام و شهرت تجاری برای شرکت و همچنین افزایش حجم مبادلات تاثیربگذارد.
حسین اسفهبدی - مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران
منبع: روزنامه گسترش صمت – شنبه 19 دی 1394
|