شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، برگزاري نمايشگاهها از ابزارهاي موثر بازاريابي است و نقش بسيار مهمي در شناسايي بازارهاي جديد براي كشور ما دارد.
در دنياي رقابتي امروز توجه به امر تبليغات بهعنوان يكي از مهمترين ابزارهاي بازاريابي در رويارويي با بحران اقتصادي، افزايش اشتغال و آگاهي از آخرين تحولات و فناوريهاي روز بسيار ضروري بوده و عاملي تعيينكننده و راهي براي تداوم فعاليت حرفهاي صاحبان مشاغل و صنايع است.
همچنين اين موضوع يكي از استراتژيهاي توسعه صادرات و اهرمي موثر در مبادلات خارجي به همراه برخورداري از مزيتهاي بازرگاني در مراحل بستهبندي، حمل، كنترل كيفيت، استانداردهاي توليدي و آشنايي با تجارت جهاني به شمار رفته و نقش مهمي در دستيابي به جايگاه شايسته كشور در بازارهاي جهاني و ارتقاي كيفي محصولات داخلي براي جذب مشتريان بالقوه ايفا ميكند.
شركتهاي پيشرو در امر صادرات به موازات ارتقاي كيفيت محصولات خود، اقداماتي مانند طراحي و بكارگيري سيستمهاي تبليغاتي و بازاريابي نوين، تعيين اهداف تبليغاتي، پرهيز از سليقهگرايي، طراحي شكل و محتوا، شناسايي رسانههاي مناسب براي تبليغات، اختصاص بودجه كافي و بكارگيري روشهاي جديد در جهت جلب مشتريان فعلي و جذب مشتريان آينده را سرلوحه فعاليتهاي تجاري خود قرار دادهاند.
آثار برجسته تبليغات در حيات اقتصادي، تجاري و بازرگاني كشورها بهويژه پس از طرح موضوع دهكده جهاني و تبليغات در عرصه بازارهاي بينالمللي، ميتواند افزون بر اشتغالزايي، موجبات رونق اقتصادي، اجتماعي و تحول در بازار را فراهم كند.
نمايشگاه نيز يكي از ابزارهاي موثر بازاريابي است كه ميتواند در خدمت صادرات كشور قرار گيرد و بهعنوان يك مكمل و راهكار مناسب براي توسعه صادرات مطرح است. نقش نمايشگاههاي بينالمللي در توسعه بازار، بازاريابي و تبليغات بسيار پررنگ است. اغلب شركتها به اين دليل در نمايشگاهها حضور مييابند تا مزيتهاي كالا و توليدات خود را به نمايش بگذارند و از اين طريق بازارهاي جديد را شناسايي كنند.
شركتهاي موفق و بزرگ دنيا حضور در نمايشگاه بينالمللي را فرصت طلايي براي ايجاد ارتباط، اطلاعرساني و پيشبرد فروش ميدانند. حضورشركتها در نمايشگاههاي بينالمللي ميتواند بر فروش، جذب مشتري، ايجاد نام و شهرت تجاري براي شركت و همچنين افزايش حجم مبادلات تاثيربگذارد.
حسين اسفهبدي - مديرعامل شركت نمايشگاههاي بينالمللي جمهوري اسلامي ايران
منبع: روزنامه گسترش صمت – شنبه 19 دي 1394