شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد گفت تنزل اخیر جایگاه روابط عمومی نشان دهنده بحران نگرش به روابط عمومی است .
مسعود طوفان با اشاره به برخی نظرات شایع در خصوص اینکه دولت تدبیر و امید رسانه ندارد و دچار ضعف در روابط عمومی است اظهار داشت: در علوم سیاسی مبحثی وجود دارد که می پرسد چرا دولت ها شکست میخورند و اینک باید پرسید چرا روابط عمومی ها شکست میخورند ؟
وی اظهار داشت: نخستین نتیجه بی توجهی به فقدان نظام جامع ارتباطی ، خودش را در بحران اعتماد به دولت نشان می دهد به طوری که شکست روابط عمومی به منزله مقدمه ای برای شکست دولت هاست .
طوفان ادامه داد: شکاف ساختاری دولت – ملت پیش زمینه مناسبی را برای بی اعتمادی افکار عمومی به دولت فراهم نموده و این شکاف قاعدتا بایستی با فعالیت درست و به موقع روابط عمومی پر شود .
وی ادامه داد: تنزل جایگاه روابط عمومی نشان میدهد ساختار بوروکراتیک و دولتی، روابط عمومی را از وظیفه اصلیاش یعنی برقراری رابطه شفاف و اعتمادساز میان داخل سازمان و محیط بیرونی؛ بازنگه داشته است و روابط عمومی ها هنوز در فضایی میان صدای مسئولان و صدای مردم سرگردان مانده اند.
طوفان افزود: تنزل جایگاه روابط عمومی ها تامل برانگیز هست و به نظر میرسد بجای اینکه بلافاصه انگشت اتهام را به سمت دیگران نشانه رویم بایستی از خود روابط عمومیها پرسید چرا ساختارهای روابط عمومی تا این اندازه سست و متزلزل شده است.
وی در تشریح این وضعیت خاطر نشان ساخت: روابط عمومی ها بجای ارتباط دوسویه و موثر با افکار عمومی و طرح بحرانهای اساسی جامعه به اطلاعرسانی درمانی روی آورده اند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه با دفاع از وضعیت فعلی روابط عمومی موافق نیستم، خاطرنشان ساخت: هرگونه درخواست برای ارتقای جایگاه روابط عمومی نمی باید به معنای بازگشت به وضعیت گذشته باشد .
وی افزود: باید اعتراف کرد روابط عمومی در وضعیت فعلی خود نتوانسته اعتماد آفرینی کند و به رغم سر و صداهای زیادی که در دفاع از این حرفه در سالهای اخیر شده در اثر بخشی فعالیتهای روابط عمومی تاثیر چندانی نداشته است.
این مدرس ارتباطات گفت: روابط عمومیهای بزرگ و عمده کشور دچار ضعفهای اساسی هستند چنانکه با تبدیل وضعیت روابط عمومی های وزارت خانه ها از اداره کل به مرکز چیزی عوض نشد.
این مدرس ارتباطات پرسید: واقعا چند طرح اساسی و موفق ارتباطی را میتوان به عنوان الگو در کشور نام برد که نتیجه آن اعتماد آفرینی و تفاهم مشترک ملت و دولت باشد ؟
وی اظهار داشت: به رغم تصور اولیه در خصوص کمبود بودجه روابط عمومی هرسال میلیاردها تومان از بودجه دولت صرف فعالیتهای روابط عمومی در کشور می شود اما نتایج و پیامد های آن برای مردم ملموس نیست.
|