درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 14:18   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20499صفحه نخست » دوشنبه، 7 دی 1394 - 10:42
فساد اداری، رشد اقتصادی و کارآفرینی
مطالعات مختلف در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد که فساد اداری (corruption) تاثیر منفی بالایی بر رشد اقتصادی می‌گذارد. می‌توان فساد اداری را استفاده شخصی یا گروهی از امکانات یا قدرت دولت یا نهادهای وابسته به دولت در راستای منافع شخصی تعریف کرد.
  

فساد اداری، رشد اقتصادی و کارآفرینی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مطالعات مختلف در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد که فساد اداری (corruption) تاثیر منفی بالایی بر رشد اقتصادی می‌گذارد. می‌توان فساد اداری را استفاده شخصی یا گروهی از امکانات یا قدرت دولت یا نهادهای وابسته به دولت در راستای منافع شخصی تعریف کرد. یکی از راه‌هایی که فساد تاثیر منفی روی رشد و توسعه اقتصادی می‌گذارد را می‌توان در اثر مخرب آن روی ایجاد، رشد و نمو کسب‌وکارهای مولد (productive) جست‌وجو کرد. به‌طور کلی می‌توان گفت در هر جامعه‌ای دو گونه اعتماد وجود دارد: اعتماد بین فردی و اعتماد نهادی (Institutional). فساد اداری سبب کاهش شدید اعتماد میان مردم (ازجمله کارآفرینان) و نهادهای دولتی و سیاست‌گذاری می‌شود که در نتیجه موجب بالا رفتن ریسک ایجاد کسب‌وکار می‌شود.

در این میان اگر کسی به فکر ایجاد کسب‌وکار نوآورانه باشد، از یکسو باید بار عدم اطمینان آینده نامشخص ایده و از سوی دیگر ریسک عدم اتکا به نهادهای دولتی را برعهده بگیرد. محققان حوزه کارآفرینی استدلال می‌کنند که اعتماد بین فردی به‌تنهایی، به ندرت می‌تواند زمینه‌ساز رشد بالا و موفقیت یک کسب‌وکار جدید شود چرا که اعتماد بین فردی دسترسی به بازارهای کوچک و محلی را فراهم می‌آورد و کمکی به ورود به بازارهای بزرگ‌تر و بین‌المللی نمی‌کند. فساد اداری از طرف دیگر می‌تواند موجب دلسردی کارآفرینان دارای پتانسیل و صاحب ایده شود چرا که آنها در اغلب موارد، به نسبت شرکت‌های بزرگ دارای قدمت، ارتباط گسترده و مستحکم با صاحبان قدرت نیستند. بنابراین کارآفرینان در صورت تمرکز بر ساختن ارتباط قوی با صاحبان قدرت و دولتمردان و به خاطر منابع محدود، ممکن است از توجه به نوآوری و طراحی محصولات جدید باز بمانند.

 
چه بسا با توجه به «قواعد بازی» در فضای کسب‌وکار چنین جامعه‌ای، کارآفرینان پس از مدتی فعالیت به این نتیجه برسند که رابطه با دولتمردان و نهادهای تصمیم‌ساز بیش از رقابتی بودن ایده سبب موفقیت کسب‌وکار می‌شود. به این ترتیب آنها ممکن است منابع خود را صرف ساختن رابطه با دولتمردان و استفاده از این رابطه کنند.به‌طور کلی فساد اداری را می‌توان به مثابه »هزینه‌ای» (مانند مالیات) توصیف کرد که بر کارآفرینان تحمیل می‌شود. بنابراین کارآفرینان، به علت نداشتن تجربه کسب‌وکار و روابط با صاحبان قدرت، از وجود فساد در جامعه متضرر می‌شوند. در حقیقت فساد می‌تواند سود حاصله از معرفی موفق ایده‌های نوآورانه را کاهش دهد و کارآفرینان نتوانند از مواهب ایده‌های خود بهره درستی ببرند. این مساله در نهایت می‌تواند بر ایجاد کسب‌وکارهای نوآور در جامعه تاثیر منفی داشته باشد.

در نهایت با فهم تاثیر منفی فساد اداری بر تولد، جهت‌گیری و رشد کسب‌وکارهای مولد می‌توان به درک دقیق‌تر تاثیر مخرب فساد بر رشد اقتصادی رسید. وجود فساد اداری سبب می‌شود که کسب‌وکارهای نوپا درک متفاوتی از «قواعد بازی» برای موفقیت داشته باشند. در نتیجه آنها تمرکز و منابع زیادی به ساخت و پاخت، پرداخت رشوه و ... به نهادهای تصمیم‌گیری اختصاص می‌دهند. به گواه گزارش شفافیت بین‌الملل، ایران جایگاه مناسبی در مبارزه با فساد اداری ندارد که این مساله می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات نوآوری و کارآفرینی در فضای کسب‌وکار ایران را بازتاب دهد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره  3663

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد