شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دوازدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران در روز 6 دی ماه، با حضور بیش از 600 نفر و با موضوع "آیندهپژوهشی روابط عمومی با تأکید بر ایران1404 "در مرکز همایشهای بین المللی هتل المپیک برگزار شد.
به گزارش شارا، در آئین افتتاحیه این کنفرانس که حجت الاسلام شهیدی؛ معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، دکتر آشنا ؛مشاور رئیس جمهور،دکتر محمد مهدی مظاهری؛ مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران ارشد و کارشناسان حوزه ارتباطات و روابط عمومی حضور داشتند،پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیام رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی(IPRA) که خطاب به این کنفرانس صادر شده بود توسط دکتر محمد مهدی مظاهری و دکتر مهدی باقریان قرائت شد.
به گزارش شارا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، با اشاره به نقش پیامبر اسلام (ص) در جامعه خاطرنشان کرد: نگاهی به زندگی پیامبر (ص) که دارای سه بخش میلاد و تولد، نبوت و رسالت و رحلت است، نشان می دهد که پیامبر نور و رحمت در فضای خاص اخلاقی و اجتماعی مبعوث شدند و با توجه به رسالتی که داشتند به تنویر افکار عمومی، هدایت جامعه، اقامه عدل، تزکیه و دانش پرداختند که به نظرمی رسد روابط عمومیها نیز باید در جامعه اسلامی چنین نقشی را ایفا میکنند.
ایشان در جمع حدود 600 نفر از مدیران کارشناسان و متخصصان حوزه روابط عمومی و ارتباطات افزود: فداکاری، استقامت، مقاومت و ایثار رمزموفقیت پیامبر(ص) در کار بزرگ هدایت و راهنمایی مردم بود که از همینرو روابط عمومیها در کشور نیز باید به این مولفهها توجه داشته باشند تا بتوانند درنقش ارزشمند و موثری که بر عهده دارند، موفق شوند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز چنین نقشی را در جامعه ایران ایفا کردند، اعلام داشت: امام خمینی (ره) رهبری سیاسی و مذهبی بودند که توانستند کرامت انسانی و اخلاق اسلامی را در جامعه حاکم کنند. امام (ره) با سفارش بر حفظ کرامت مردم توانستند اعتماد عمومی را در ایران و خارج از کشور به خود جلب کنند و همه اقوام ایرانی را نسبت به انقلاب اسلامی علاقهمند کنند. از همین رو گر چه براثر مکر دشمنان توطئههایی در کشور ایجاد شد. اما هیچکدام از این توطئهها نتوانست ضربهای به ایران و انقلاب اسلامی مردم شریف این کشور بزند.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی، با اشاره به جنگ تحمیلی نیز گفت: حضرت امام (ره) توانست همه اقوام را متحد و علاقهمند کند که می توانیم این موضوع را در دوران جنگ تحمیلی مشاهده کنیم. اکنون که در ایام ولادت حضرت مسیح (ع) هستیم، خوب است اشاره کنیم که حضرت امام (ره) کاری کردند که اقوام مسیحی، زرتشتی این کشور نیز در جبههها حاضر شوند و مابههمین جهت در حال حاضر حدود 100 شهید مسیحی، 40 شهید زرتشتی و حدود 10 هزار و 771 شهید اهل سنت داریم و آمار کلی شهدای ما حدود 230 هزار نفر است.
ایشان در بخش دیگر ی از سخنان خود نیزبا اشاره به تحرکات داعش گفت: این روزها شاهد هستیم که عدهای از بدخواهان و معاندان، علیه اسلام و مسلمین توطئه میکنند که دراین میان نقش روابط عمومیها بسیار حساس است. از جمله این که امروز داعشیها میخواهند با فتواهایی که میدهند و هدفشان کوبیدن اسلام است آن را عملی کنند، از همین رو باید نقش روابط عمومی را در جامعه جدی بگیریم و یادمان باشد که در چنین کارزاری نقش اطلاع رسانی و ارتباطات و درنتیجه نقش روابط عمومی نقش ممتاز و مهمی است.
حجت الاسلام شهیدی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: آگاهی روابط عمومیها به مسائل، واسط بودن آنها بین جامعه و نظام، ایجاد آرامش، مخابره اصطلاحات درست، ایجاد اعتماد عمومی و ترویج اخلاقی اسلامی از جمله مولفهها و نقشهایی است که باید در زمینه رشد و توسعه اخلاقی جامعه، روابط عمومیها به آن اهتمام ورزند.
در بخش دیگر این مراسم دکتر محمد مهدی مظاهری، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به روابط عمومی و ارتباطات گفت: متأسفانه تاکنون روابط عمومیها مورد توجه جدی قرار نگرفتهاند و به همین دلیل نیز توسعه ارتباطی و اطلاعاتی نداشتهاند، این در حالی است که روابط عمومیها تأثیر زیادی بر جامعه دارند و جزو عناصر اصلی حوزه اطلاع رسانی و ارتباطات محسوب میشوند.
وی ضمن بیان این موضوع که داشتن برنامه و استراتزی شرط موفقیت کار ها است، خاطرنشان کرد: روابط عمومی در کشور ما نیاز به پویایی، برنامهریزی و نگرش استراتژیک دارد. بر این اساس از منظر مدیریت استراتژیک هر سازمان باید مأموریت خود را تعریف کند و در راستای این مأموریت اهدافش را مشخص و برای تحقق آن استراتژی خاصی را در نظر بگیرد. مدیر روابط عمومی لازم است که در سازمان و نه در زیرمجموعه بلکه خود یک مجموعه باشد و در کنار رییس سازمان با پتانسیلهای لازم، امکانات رسانهای و یک تیم کاری، انواع خدماتی که لازم است را انجام بدهد.
این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: در شرایط کنونی و بر اساس نظر کارشناسان و دست اندرکاران حوزه ارتباطات، روابط عمومی در ایران با چالشهای متعددی همچون تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی، وجود نگرشهای منفی، نداشتن متولی مشخص و نبود قانونمندی مسئولیتهای استراتژیک و حرفهای دست و پنجه نرم میکند؛ بنابراین نیاز است که در این زمینه مطالعات و بررسیهای اساسی انجام شود که به همین دلیل برگزاری برنامه های جمعی . تخصصی مانند این کنفرانس می تواند در چنین زمینه ای موثر و اثر گذار باشد.
مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، گفت: در دولت تدبیر و امید وقت آن است که روابط عمومیها با توجه به مسئولیت و مأموریتی که دارند به وظایف ذاتی خودشان رجوع کنند. آنها باید بر اساس تفکرمداری، مشارکتمداری و اطلاعمداری حرکت کنند و به امور همچون مسئولیتپذیری اجتماعی توجه داشته باشند.
مظاهری در ادامه پیام دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را که برای دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی صادر شده بود قرائت کرد. در بخشی از پیام علی جنتی که از سوی محمد مهدی مظاهری، مشاور ارشد وی در این مراسم قرائت شد آمده است: «ارتباطات»، اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر و پایه تشکیل جوامع بشری است و از آن بعنوان یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل تعالی و پیشرفت جوامع انسانی یاد می شود. همین موضوع کافی است تا اهمیت و ضرورت شکل گیری روابط عمومی ها در حلقه های در هم پیچیده روابط میان گروهها، جوامع ، ملت ها و کشورها مشخص گردد. بی توجهی به روابط عمومی به منزله از دست دادن بخش مهمی از ارتباطات با دنیای بیرونی است.
در بخشی دیگر از ابن پیام نیز آمده است: از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می گذرد اما هنوز روابط عمومی ها با چالش های مختلفی برای اثبات هویت و جایگاه خود دست و پنجه نرم می کنند. اگرچه با تلاش و کوشش متولیان ، اساتید و دلسوزان شاهد اعتلای دانش روابط عمومی در کشورمان هستیم اما همچنان جای خالی یک اقدام عملی و بنیادی احساس می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام تاکید کرده است:
روابط عمومی امروز روابط عمومی سایبر، بیدار و آنلاین است چرا که مخاطبانش نیز بیدار و آگاهند، از این رو بایددر ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی نقش اصلی خود را ایفا کند.
روابط عمومی ها باید گستره حوزه فعالیت ها و مسئولیت های خود را در دنیای سایبر کنونی باز تعریف کنند و افق دید شان را از «اکنون نگری» به «آینده نگری» توسعه دهند در غیر اینصورت کارآمدی و کارآئی خود را از دست خواهند داد.
دوران روابط عمومی های محصور و محبوس در یک اتاق که به توجیه و تحلیل فعالیت های سازمانی می پرداختند به پایان رسیده است، اکنون در اتاق شیشه ای باید قدم های دقیق تر و حساب شده تری برداشت و مصمم تر و محکم تر به فراتر از مرزهای سازمانی خود اندیشید.
همگرائی، هم اندیشی و هم افزائی در راستای افزایش تعهدات و مسئولیت های اجتماعی، محور اصلی وظایف روابط عمومی های امروزی است، امروز ناگزیر از جهانی اندیشیدن و ملی عمل کردن هستیم از همین رو باید از ظرفیت های عظیم ارتباطی و اطلاعاتی برای اعتلای همه جانبه جامعه خویش بهره گیریم
همچنین در بخش دیگر این مراسم دکتر مهدی باقریان، دبیر کل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و رییس انجمن متخصصان روابط عمومی با تشکر و قدرشناسی از شرکت کنندگان و حامیان این کنفرانس در سخنانی یادآور شد: این کنفرانس در دوازدهمین دوره برگزاری خود تلاش کرده است یکی از مسائل و نیازهای روز حوزه روابط عمومی و ارتباطات را که عبارت از آینده پژوهی و توجه به آینده است مورد توجه قراردهد. این در حالی است که مطالعات آینده و آیندهپژوهشی در دین مبین اسلام به ویژه قرآن کریم نیز جایگاه ویژهای دارد و تاریخ کشور ایران سراسر از تدبیر و برنامه ریزی برای ترسیم آمادگی و روبرو شدن با آینده است.
دبیر کل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اشاره به آموزه های دین مقدس اسلام خاطرنشان کرد: در فرمایشات پیشوایان دینی ما نیز به اهمیت آیندهپژوهی و فعالیتهای آیندهنگارانه تأکید بسیاری شده است. در سالهای اخیر بسیاری از سازمانها و شرکتهای بزرگ برای یک برنامهریزی استراتژیک قدرتمند برای آینده آماده میشوند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه روابط عمومی، آیندهپژوهشی هنوز جایگاه چندانی ندارد با این حال اعتقاد داریم آیندهپژوهشی دارای منشأیی مشابه در روابط عمومی است و آن نقشی است که متخصصان روابط عمومی از طریق آموزش، پژوهش و برنامهریزی و یکپارچهسازی فعالیتها و برنامههای آیندهنگارانه میتوانند ایفا کنند.
رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی درادامه پیام آمبل سانجز دی هالتر رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی (2015) را به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران قرائت کرد.
دربخشی از این پیام آمده است : روابط عمومی در تمام جنبه های شخصی، فردی و اجتماعی نقش ایفا می کند و در سال جاری همه ما از مجموع حوادث غم انگیزی که در کشورهای مختلف رخ می دهد متاثریم.
همچنین آمبل سانجز دی هالتر در بخش دیگری از این پیام افزوده شده است : اساس کار یک روابط عمومی موفق صداقت در برابر مسئولیت اجتماعی است که منجر به ایجاد شهرت و اعتبار برای سازمان می گردد. انجمن بین المللی روابط عمومی مفتخر است باردیگر با کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مشارکت نماید.
پس از پایان مراسم رسمی افتتاحیه کنفرانس، پنل تخصصی دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با ریاست دکتر حسن بشیر استاد ارتباطات و بین الملل و دبیر کمیته علمی کنفرانس برگزار شد.
در این پنل تخصصی ابتدا دکتر سعید خزایی؛دکترای آینده پژوهی(فرانسه) مقاله خود را با عنوان "آینده پژوهی،استراتژی و شبکه سازی" ارائه کرد. درادامه دکتر سعید رضا عاملی؛ استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص "آینده روابط عمومی پایدار: تغییر در کیفیت مسئولیت اجتماعی و اینترنت همه چیزها" سخن گفت و در پایان این پنل دکتر احمد پاکتچی؛ استاد دانشگاه امام صادق(ع) مقاله ای را با "عنوان فهم روابط عمومی در چارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی" برای حاضران ارائه کرد.
در نوبت بعد از ظهر کنفرانس نیز میزگرد تخصصی دوم کنفرانس در محل سالن اصلی برگزاری مراسم برگزار شد. در این پنل نیز دکتر تنگ کو آدریان اسماعیل؛ عضو هیئت مدیره موسسه روابط عمومی مالزی نتایج مطالعه موردی خود را با موضوع "مسئولیت اجتماعی درمالزی" ارائه کرد و در ادامه دکتر سعید شهباز مرادی؛دکترای مدیریت منابع انسانی مقاله ای را با عنوان "مدل شایستگی متولیان حوزه روابط عمومی در پاسخ به الزامات سازمان های آینده با رویکرد آینده پژوهی" ارائه کرد. درادامه نیز مهندس سید محمد مدنی؛ برگزیده اولین رویداد ارائه فن آفرینی شیخ بهایی(با معرفی محصول اولین BaaSایرانی) مطلبی را باعنوان" آینده پژوهی چرخه تولید محتوای دیجیتال با تاکید بر ایران1404" ارائه و در پایان نیز دکتر علی اکبر جلالی؛ عضو هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص "جایگاه آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی" برای حاضران سخنرانی کرد.
در پایان این میزگرد تخصصی دکتر حسن بشیر؛عضو هویت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ضمن جمع بندی مطالب ارائه شده دراین میزگرد تخصصی بیانیه پایانی دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران را قرائت کرد.
در این کنفرانس که با مشارکت انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، انجمن بین المللی روابط عمومی (ایپرا)، انجمن متخصصان روابط عمومی، دانشگاه ها، وزارتخانه ها و نهادهای مختلف کشور برگزار شد، ضمن تقدیر از برترین های حوزه روابط عمومی در سیزدهمین دوره جوایز طلایی روابط عمومی ایران از فعالان و برترین های این حوزه تقدیر شد.
|