درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 04:27   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2042صفحه نخست » خبر یکیکشنبه، 5 آذر 1391 - 12:03
جهانی شدن روابط عمومی به شیوه اسلامی و ایرانی/ نگاهی به سابقه 15 سال برنامه ریزی برای برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
جهانی شدن به شیوه غربی باب پسند ما نیست و از سویی اتصال به جهان یکپارچه و رسانه ای شده گریزناپذیر است. سئوال این است که در جنین وضعیتی، چه گام های عملی برای پیوستن به جهانی برداشته ایم که می خواهیم در آن صاحب نقش و سهم شایسته خود باشیم و در ضمن نقش برده های دنیای نوین را در سبک غربی جهانی شدن بازی نکنیم!
  

جهانی شدن روابط عمومی به شیوه اسلامی و ایرانی

 نگاهی به سابقه 15 سال برنامه ریزی برای برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

 

محمد دشتی

کارشناس ارشد روابط عمومی

 

شارا/ محمد دشتی- جهانی شدن به شیوه غربی باب پسند ما نیست و از سویی اتصال به جهان یکپارچه و رسانه ای شده گریزناپذیر است. سئوال این است که در جنین وضعیتی، چه گام های عملی برای پیوستن به جهانی برداشته ایم که می خواهیم در آن صاحب نقش و سهم شایسته خود باشیم و در ضمن نقش برده های دنیای نوین را در سبک غربی جهانی شدن بازی نکنیم! این نوشته، نگاهی تاریخی به چگونگی شکل گرفتن ایده برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران دارد، اگر در حوزه روابط عمومی و ارتباطات تنفس می کنید، مطمئنم که خواندن این مطلب برایتان جالب خواهد بود. حتی اگر حوزه کاری شما در این زمینه نباشد، باز هم خواندن این مطلب که نگاهی به جهانی شدن ادبیات روابط عمومی در ایران و کشورهای مسلمان و منطقه دارد، خالی از لطف نیست.

 

همت عالی تنها دارایی و ثروت یک موسسه!

بعد از ظهر یکی از روزهای گرم تابستان سال 1376 از میدان شعاع تهران تا میدان ولیعصر را پیاده طی کردیم. موسسه کارگزار روابط عمومی روزهایی را پشت سر می گذاشت که هر تصمیمی می توانست آینده آن را تحت تاثیر قرار دهد. ظاهر آرام مدیر این موسسه نشان نمی داد که در درون پر تلاطم وی چه می گذرد. در میانه های راه صحبت از برگزاری همایش، سمپوزیوم، کنگره و برگزاری جلسات جمعی برای حوزه روابط عمومی و ارتباطات پیش آمد. بحث این بود که با چه الگو و با توجه به چه پیشینه ای این کارها انجام شود که بتوانیم با کمترین آسیب های ممکن بیشترین بهره وری را به دست آورد؟ تنها ثروت و دارایی موسسه در آن روزها اراده و پشتکار و همتی عالی بود که می خواست به بهترین ها در هر زمینه ای دست یابد. صحبت از برگزاری همایش یا کنفرانسی به میان آمد که بتوان ضمن دعوت از دیگر کشورها، بخصوص کشورهای اسلامی، تجارب بین کشورها را به اشتراک گذاشت و در کنار دستاوردهای آن از قدرت و تاثیر روابط عمومی برای بهره گیری از آموزه های دین مقدس اسلام بهره برد. وقتی که از زمان آن سئوال کردم، مدیر موسسه کارگزار روابط عمومی که انگار به افقی دوردست در آن روز گرم چشم دوخته بود گفت: انشالله 14، 15 سال دیگر! با رسیدن به میدان ولیعصر و جدا شدن مسیر از یکدیگر خداحافظی کردیم و رفتیم. آن سال ها تازه به حوزه روابط عمومی پا گذاشته بودم و هفته ای یکی – دو بار همدیگر را می دیدیم. من به دنبال الفبای روابط عمومی بودم و اطلاعات جسته و گریخته ای را که از اینجا و آن جابه دستم می رسید، غنیمت می شمردم و خوشحال بودم که دوستی را پیدا کرده ام  که باعلاقمندی به سئوالاتم پاسخ می دهد. معمولا هم در پایان هر دیدار، صحبت بر سر این موضوع که چگونه می توان کارهای ماندگاری در حوزه روابط عمومی انجام داد و چگونه؟ منظورم این است که از همان ابتدا این موسسه به دنبال این بود تا در ارتباطات خود با اشخاص، سازمان ها و یا نهادها رابطه ای یاددهنده – یادگیرنده داشته باشد. البته مرور این ماجراها که موضوع یاداشت های مفصل و چندین ساله نگارنده است باید بماند برای زمانی دیگر و فرصتی مناسب که انشالله پیش خواهد آمد.

 

باید از ارتباط با کشورهای مسلمان و همسایه شروع کرد

بحث ارتباط با دیگر کشورها در حدود سال های 80 و 81 منجر به ارتباطاتی شد و نهایتا گروهی کوچک به کشور ترکیه سفر کردند. کارگزارانی از حوزه روابط عمومی در ترکیه،  میزبان میهمانان ایرانی خود بودند. قبل از اقدام به این سفر، اطلاعاتی نسبتا جامع در خصوص وضعیت روابط عمومی و ارتباطات در این کشور صورت گرفته بود و محور صحبت های دو طرف، بیشتر پیرامون فعالیت های مشترکی بود که دو کشور بتوانند از تجربیات همدیگر در زمینه های مورد توافق استفاده کنند. روابط عمومی در ترکیه توانسته بود با نشان دادن کارآیی خود در زمینه ارتباطات شرکتی و بهره گیری از ارتباطات عمومی و مردمی به عنوان موتوری محرک در بدنه دستگاه های دولتی و خصوصی، وظیفه سازمانی خود مبنی بر برقراری ارتباط موثر بین دولت و مردم و مردم با مردم را برقرار کند. نمونه کاوی های زیادی وجود داشت که نشان می داد می توان با بهره گیری از قدرت روابط عمومی در امور مختلف اقتصادی، فرهنگی، خدماتی و اجتماعی موفق شد. در همان جلسات موضوع برگزاری همایش یا کنفرانسی که همتایان ترک هم بتوانند تجربیات خود را در آن به مشارکت بگذارند مطرح شد و به نوعی زمینه برگزاری اولین کنفرانس روابط عمومی بین المللی ایران نیز مهیا شد.

 

روزهای سخت برنامه ریزی و شب های بی خوابی

برنامه ریزی برای برگزاری این کنفرانس یک سالی طول کشید. موسسه کارگزار روابط عمومی روزهای سختی را درپیش رو داشت. در یکی از روزهای تابستان سال 1382 و در صحبت هایی که پیش آمد پرسیدم، انگار برگزاری کنفرانسی جهانی که بتواند از مرزهای ایران اسلامی پا فراتر بگذارد و حداقل کشورهای اسلامی را پوشش دهد به کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران تقلیل داده اید؟ پاسخ برایم جالب بود. نه همه این کارها مقدمه ای برای آن کار بزرگ هستند.

این همه امیدواری و نگاه بلند به آینده را ستودم و امروز که این یادداشت را می نویسم، فکر کردن به آن روزها، که در زمان خودشان با  هاله ای از نگرانی نسبت به آینده و امید به تلاش انسانها برای کسب موفقیت همراه بود، حس خوبی را برایم به همراه دارند. هدفم از این نوشته هم ادای دین به دوستی است که در همه این سالها همیشه پاسخم را در هر زمینه ای که برایش میسر بود داد و هم به جا گذاشتن اثری کوتاه از ردی در تاریخ روابط عمومی ایران که طی این 10 ، 15 سال اخیر رقم خورده است.

 

چراغی که برای سربلندی ایران و روابط عمومی کشور روشن شد

البته که هر راهی با سنگلاخ و سختی و زمین خوردن و دوباره ایستادن ها همراه است و به طور طبیعی ضعف و قوت هایی دارد که هیچکس منکر آنها نیست و امیدوارم روابط عمومی ایران روزی به آن بلوغ و رشد برسد که بتواند، بدون حب و بغض آنچه را از رهگذز اقدامات خود بدست آورده و یا حتی از دست داده است، خالصانه به قضاوت بنشیند. اما به گمان شخصی من علیرغم همه ضعف ها و اشکالاتی که وجود آنها غیر قابل کتمان است، در زمانه اکنون وظیفه همه ما در این حوزه سخت آسیب پذیر نگهبانی از نهال های نورسی است که با پشتکار و همت مردان و زنان همین سرزمین بالیده اند و باید که کمک کنیم تا این نونهالان به سروهای ایستاده و رشیدی تبدیل شوند که بتوانند ضربه تیشه و تبر نقد منصفانه را بر تابند و هنوز آن هنگام نرسیده است.

زمستان سال 1383 فرا رسید و اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در روزهای 6 و 7 اسفندماه همان سال در  مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار شد.

 

هیچ تجربه ای برایم کنفرانس اول نمی شود

اکنون از آن روزها حدود هشت سال گذشته است، اما هنوز هم که هنوز است، هرگاه صحبت آن کنفرانس پیش می آید، دست اندرکاران می گویند: علیرغم زحمت های طاقت فرسا، شب بیداری ها و سختی های فراوان، آن کنفرانس چیز دیگری بود.

از آنجایی که قصدم اطاله کلام نیست، سعی می کنم در کوتاه ترین حد ممکن مروری کوتاه بر آنچه که منجر به برگزاری "کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" شد، داشته باشم و به نوعی به نحوه شکل گیری ایده این کنگره و تبدیل آن در گذر زمان به عمل برگزاری کنگره بپردازم، به خط های راهنمایی که در اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مطرح شد و نشان از یک برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه برای رسیدن به هدفی بزرگتر دارد اشاره ای خواهم داشت. در خطوط نشانگر و راهنمای آن کنفرانس و در بخشی از اهداف آن کنفرانس در خصوص دیدگاه های آینده نگر آن به موارد زیر توجه و چنین آمده بود:

- ایجاد فضای هم اندیشی و تعامل بین متخصصان و دست اندرکاران حرفه روابط عمومی و انتقال تجربیات آن در سطح بین المللی

- مشارکت و تاثیرگزاری در روند جهانی شدن روابط عمومی

- مشارکت برای دستیابی به یک استاندارد بین المللی واحد و حرفه ای در زمینه روابط عمومی

- بهره گیری هوشمندانه از ابزارهای مدرن جهانی برای ایجاد تغییرات گسترده در روابط عمومی

- بررسی و تبیین راهبردهای بسترسازی و گسترش کاربرد روابط عمومی جهانی در ایران برای نشر، گسترش و اعتلای حرفه و دانش روابط عمومی

- آشنایی با سیستم ها و روش های نوین روابط عمومی و ارایه آخرین تجربیات و دستاوردهای این رشته در جهان

 

اتفاقی گرم  برای روابط عمومی در روزهای سرد زمستان 83

روز 6 بهمن ماه 1383 با بارش برف آغاز شد، صف نه چندان منظم، اما فشرده ای حدود 850 نفر از دست اندرکاران حوزه روابط عمومی و ارتباطات که کم کم در کنار درب شرقی جام جم به مرور شکل می گرفت غرور آفرین بود. البته کارها به گونه ای سامان یافته بود که میهمانان کنفرانس بدون معطلی و در کوتاهترین زمان ممکن کارت های مربوطه را دریافت کنند و به داخل سالن کنفرانس بروند، اما استقبال بی نظیر دست اندرکاران این حوزه روز خوبی را برای روابط عمومی ایران رقم زده بود.

حالا که به آن روزها و لحظات می اندیشم و صحبت هایی را که در آن کنفرانس مطرح شد در ذهنم مرور می کنم، صادقانه باید اعتراف کنیم، پرچین های ذهنی بسیاری از شرکت کنندگان اصلا آینده ای را که در ذهن کارگزاران موسسه کارگزار روابط عمومی برای آینده روابط عمومی، خصوصا در زمینه برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، تصویر شده بود،  نمی توانست در نظر آورد.

 

این تجربه یک تجربه شخصی نسیت!

این تجربه، یک تجربه شخصی نسیت و امیدوارم حدود چهار میلیون نفری که به طور متناوب و یا مستمر، طی چهار دوره برگزاری این کنفرانس این تجارب را در حوزه اندیشه و نگاه خود مرور و تکرار کرده اند، نیز دست به قلم ببرند و اگر مثل من گمان می کنند که در این حوزه اتفاقی افتاده است، نظر و نشان اندیشه خود را در هر نوع نگاهی که به این اتفاقات دارند، در تاریخ روابط عمومی ایران به یادگار بگذارند.

برای تایید و یا بیان ادله ای بر حقانیت این نگاه که حتما نظری شخصی است و می تواند موافق و یا مخالفانی هم داشته باشد، به نمونه هایی کوتاه از صحبت هایی که در آن کنفرانس مطرح شد و به زعم نگارنده نشان از حرکت آن کنفرانس برای ایجاد زمینه ای در خصوص کاری بزرگ مانند کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی داشت بسنده می کنم. در ابتدا نگاهی اجمالی به اهم صحبت های کلیدی سخنرانان  بین المللی و ایرانی کنفرانس خواهیم داشت.

 

جان ساندرز: حرف های تان را به گوش افراد آن سوی مرزها برسانید تا جهان به سوی آرامش بیشتری پیش برود."

"جان ساندرز عضو هیات مدیره سازمان ارتباطات بین المللی از ایرلند در مقاله ای با عنوان چالش های اخلاقی در روابط عمومی اظهار داشت:: روابط عمومی نه یک برنامه جادویی بلکه یک کار درازمدت و هوشمندانه است. روابط عمومی راننده جنگ تبلیغاتی نیست. بیان چنین صحبت هایی در اولین کنفرانس برای متولیان امر روابط عمومی و ارتباطات بسیار ارزشمند و تفکر برانگیز بود. ساندرز افزود:"شما مطالب زیادی برای گفتن دارید، سعی کنید این مطالب را به گوش افراد آن سوی مرزها برسانید تا جهان به سوی آرامش بیشتری پیش برود."

 

دکتر علی اکبر فرهنگی: روابط عمومی می بایستی پاسخگوی انسان باشد

"دکتر علی اکبر فرهنگی استاد دانشگاه تهران نیز انسان را محور حرکت در روابط عمومی معرفی کرد و خاطر نشان ساخت روابط عمومی می بایستی پاسخگوی انسان باشد." طرح موضوع انسان به ماهو انسان از سوی یک استاد حوزه ارتباطات نشانگر جامعیت نگاه به انسان در این حوزه و به نوعی تایید همایشی با حضور نمایندگانی از بقیه نقاط دنیا در این کنفرانس بود.

 

جیدا آیدده: روابط عمومی هدایتگر معنوی جامعه بشری است

"خانم جیدا آیدده مدیرا جرایی انجمن بین المللی روابط عمومی از ترکیه روابط عمومی را هدایتگر معنوی جامعه بشری آینده خطاب کرد."

 

دکتر علی اکبر جلالی: از ICT به صورت هوشمندانه استفاده کنید

" دکتر علی اکبر جلالی در یک سخنرانی که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد از روابط عمومی ها خواست تا از ابزار ICT به صورت هوشمندانه در جهت توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سازمان خود و کشور و با نگاهی جهان شمول استفاده نماید. "

 

ریچارد آلفرد لینینگ: آمریکایی شدن روابط عمومی!؟

"ریچارد آلفرد لینینگ از استرالیا از آمریکایی شدن علم روابط عمومی به عنوان یک معضل یاد کرد."

 

دکتر محسنیان راد: تلاش بیهوده برای ایجاد یک رابطه باز!

"دکتر محسنیان راد صاحب نظریه جهانی بازار پیام در یک سخنرانی جذاب مشکل روابط عمومی در ایران را تلاش بیهوده برای ایجاد یک رابطه باز در یک سیستم بسته عنوان کرد."

 

دکتر حاتم پور: روابط عمومی با مردم معنا پیدا می کند

"دکتر حاتم پور استاد دانشگاه هم گفت: روابط عمومی زمان اهمیت پیدا می کند که مردم اهمیت می یابند."

 

دیو رابینسون: روابط عمومی با استراتژی موفق می شود

"دیو رابینسون از انگلستان شروع یک پروژه موفق در روابط عمومی را زمانی دانست که یک برنامه و تحقیقات پایه مناسب وجود داشته باشد. وی همچنین بر وجود استراتژی در روابط عمومی تاکید کرد. "

 

هارون سوگیج: توجه به پیشکسوتان روابط عمومی نشانگر بلوغ روابط عمومی است

"هارون سوگیج" نایب رئیس و مدیر عملیاتی شبکه SACCS و TRACCS در عربستان سعودی، توجه به پیشکسوتان و بنیانگزاران ارتباطات نوین و روابط عمومی را نشانگر بلوغ روابط عمومی در ایران دانست و افزود:"این موضوع می تواند سرمشق نسل جدید متخصصان روابط عمومی باشد."

 

لولا زقلمه: شرکت در این کنفرانس تجربه ای فراموش نشدنی برای من بود

"لولا زقلمه" رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی(IPRA) اظهار داشت:"این کنفرانس تجربه ای فراموش نشدنی برای من بود تا در باره ایران و صنعت روابط عمومی آن بیشتر بیاموزم." وی اظهار امیدواری کرد روابط عمومی ایران در مناسبـــات آینده ایپرا نقش عمده تری ایفا کند.

 

عزت ا... ضرغامی: روابط عمومی ها باید جایگاه خود را بشناسند

"عزت ا... ضرغامی" رئیس سازمان صدا و سیما، ماهیت روابط عمومی را از جنس ارتباط دانست و رابطه روابط عمومی را با مقوله ارتباطات بسیار آمیخته می داند. به گفته ضرغامی، روابط عمومی ها باید جایگاه خود را بشناسند که در غیر این صورت مدیران سازمان نیز به آنها توجهی نمی کنند. وی در ادامه افزود:" ارتباط سازمان با محیط خارجی خود امروزه مقوله مهمی است که حجم عظیمی از آن را روابط عمومی برعهده دارد."

 

پروفسور کاظم معتمد نژاد: شما راه ده ساله را یک ساله طی کرده اید

"پروفسور کاظم معتمد نژاد پدر ارتباطات نوین ایران در میان ابراز احساسات و هیجان فراوان به ارایه تاریخ آموزش روابط عمومی در ایران پرداخت. ایشان گفت: شما برای اولین بار توانسته اید جنبه های مثبت ایران را به جهان معرفی کنید، کاری که وزارت امور خارجه هم نتوانسته به خوبی انجام دهد. وی افزود: "به عبارت دیگر، شما راه ده ساله را یک ساله طی کرده اید."

در پایان این کنفرانس جامعه روابط عمومی ایران، "تدوین منشور اخلاقی جامع روابط عمومی ایران"، "نامگذاری یک روز جهانی به عنوان روز روابط عمومی برای ارج گذاری و اعتلای نام و جایگاه حرفه روابط عمومی"، "انتشار نشریه بین المللی روابط عمومی در ایران"، "ایجاد دبیرخانه دائمی برگزاری کنفرانس های بین المللی جهت توسعه ارتباطات بین المللی" و پیگیری خواسته های جامعه روابـــــط عمومی و ... را ضروری قلمداد کرد.

 

دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران 

دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در روزهای 24 و 25 آبان ماه سال 1384 برگزار شد. در این کنفرانس هم محورهایی وجود داشت که بر ایجاد ارتباطات بین المللی و گسترش فضای کنفرانس به سمت جهانی شدن میل داشت.

 

سومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

پس از برگزاری کنفرانس دوم، سومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران­ درروزهای ۲۵ و ۲۶ آبان ماه ۱۳۸۵ برگزارشد.

در این کنفرانس اوجوال ک. چادهوری: مدیر موسسه ارتباطات جمعی، پون (مدرسه عالی خبرنگاری هند) و مشاور ارتباطات موسسه نیپون در ژاپن و وزیر نساجی دولت هند مقاله ای با عنوان نشان یک ملت ارائه داد که خلاصه ای از آن بدین شرح است: «بسیار گفته شده است که محصول در کارخانه تولید می شود اما نشان تجاری در ذهن مشتری. در محیطی که خدمات و ایده ها به نشان و مارک هایی تبدیل می شوند که در اذهان، معنی خاص را تداعی می کنند، طبیعی است که حتی ملت ها برای ساختن نشان و تصویری مخصوص به خود در اذهان عمومی با کالا و خدمات رقابت کنند."

چادهوری پس از شرکت در این کنفرانس از مسئولان موسسه کارگزار روابط عمومی از هند و آشنایی با  نقش وجایگاه روابط عمومی در آن کشور دعوت کرد که مدیر عامل موسسه در سفری به آن کشور و حضور در دانشگاه پونای هند با وضعیت و دستاوردها، فعالیت ها و محدودیت های این حرفه در هند آشنا شد. این مراودات بین المللی نقش مهمی در شناخت بیشتر از روابط عمومی در دیگر کشورها داشت و ضمنا زمینه معرفی وضعیت و جایگاه روابط عمومی ایران را به همتایان خود در دیگر کشورها به وجود آورد. نکته مهم در این سفرها و مراودات علمی و حرفه ای این بود که بر خلاف تصور اولیه روابط عمومی ایران با تکیه بر آموزه های دینی و اعتقادی خود حرف های زیادی برای گفتن داشت.

شمیم عبدل الجلیل مدیر موسسه روابط عمومی مالزی هم از میهمانان و سخنرانان این کنفرانس بود. وی به مدت 5 سال در خدمت انجمن موسسه روابط عمومی مالزی بود.

«نقش برجسته تر روابط عمومی استراتژیک چند فرهنگی برای دست یابی به اتحادی مستحکم تر، موفقیتی بزرگتر و تصویری پررنگ تر» موضوع سخنرانی وی در سومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران بود. وی در بخشی از این مقاله عنوان کرده بود: روابط عمومی نقش کلیدی در پدیده جهانی شدن ایفا می کند. جایی که مدیریت جوامع چند فرهنگی به دلیل از بین رفتن مرزها میان کشورهای یک ملیتی روز به روز پیچیده تر می شود. پدیده جهانی شدن نه تنها جریان های مستقلی از مردم، محصولات، خدمات، سرمایه و اطلاعات را برانگیخته است بلکه ابعاد مختلفی– فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، قانونی، دینی و فن آوری و.... نیز به خود گرفته است.

مهدی باقریان دبیر کل این کنفرانس هم در سخنانی گفت: سومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ابعاد فرهنگی و تخصصی، معرف توانمندها و شایستگی های کارگزاران روابط عمومی ایران اسلامی و مبلغ ظرفیت های جامعه ایرانی است. وی اظهار امیدواری کرد با عزمی که برای گسترش روابط عمومی پیشرو در ایران برای ارتباط با دیگر کشورها وجود دارد، روابط عمومی ایران بتواند به مسئولیت های اجتماعی خود در داخل و خارج از ایران عمل کرده و ضمن در اختیار قراردادن تجارب خود، از موفقیت ها و تجارب مثبت جهانی بخصوص کشورهای مسلمان استفاده کند.

 

چهارمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ۲۴ و ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۶

در چهارمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی هم محورهای بین المللی کنفرانس مورد توجه بود و در زمینه های زیر بحث و تبادل نظر شد:

- روابط عمومی بین المللی و تقویت مزیت های نسبی سرمایه گذاری خارجی در ایران

- جایگاه روابط عمومی در اقتصاد ایران و معادلات تجاری منطقه

- دوگانگی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در عصر جهانی شدن: دورنما، آسیب ها و راهکارها

- حضـور انـدیشمنـدان، صاحب­نظران و کارشناسان حوزه روابط عمومی و ارتباطات مالزی در کنفرانس­های بین­المللی روابط عمومی ایران و وجود زمینه­های مشترک برای برگزاری دوره­های آموزشی در آن کشور

 

اولین اقدام های عملی برای گسترش حوزه تاثیر روابط عمومی در خارج از مرزها

دوره آموزشی روابط عمومی در مالزی

پس از انجام سفر مسوولان موسسه به کشورهای ترکیه؛ هند و مالزی، زمینه سفر مدیران و کارشناسان روابط عمومی ایران به کشور مالزی برای نخستین بار در آذرماه سال 1386 فراهم آمد و با برگزاری یک دوره آموزشی و علمی، حدود 50 نفر از این همکاران به کشور مالزی اعزام شدند.

در این سفر یک هفته ای مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی با وضع روابط عمومی در کشور مالزی و مراکز علمی و فرهنگی آن آشنا می شوند و با طرف های مالزیایی به بحث و گفتگو و انتقال علم و تجربه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی می پردازند.

 

تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

کوالالامپور- آذرماه ۱۳۸۷: دومین کارگاه آموزشی روابط عمومی ایران در مالزی برگزار شد. دبیرکل انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در این دوره آموزشی گفت: با تلاش های صورت گرفته در تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، می‌توان انتظار داشت که نظام سلطه رسانه‌ای موجود در جهان دستخوش تغییر قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، مهدی باقریان در دومین کارگاه آموزشی روابط عمومی‌های ایران در مالزی در سمیناری که به همین منظور و با عنوان ارتباطات، شفافیت و حکومت امروز از دیدگاه اسلامی در محل تالار اجتماعات انستیتو بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی (ایستاک) برگزار شد از متولیان و اندیشمندان روابط عمومی در کشورهای مالزی و اندونزی برای مشارکت در تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی قدردانی کرد.

رییس موسسه کارگزار روابط عمومی کشورمان با تاکید بر اینکه کارگزاران مسلمان روابط عمومی باید همه توان خود را بر مواردی فراتر از ابزارهای موجود متمرکز سازند، تصریح کرد: کارگزاران مسلمان روابط عمومی باید در سراسر جهان، توان و ظرفیت استفاده از قدرت نرم از جمله دیپلماسی روابط عمومی، ارتباطات استراتژیک و اقدامات جدی و مستمر رسانه‌ای را تقویت کنند.

وی افزود: به همین منظور و در راستای ایجاد، توسعه و تقویت روابط میان کارگزاران مسلمان روابط عمومی و دفاع از مبانی مترقی و پیشرفته دین مبین اسلام، کشورهای ایران، مالزی و اندونزی چگونگی و نحوه راه اندازی و تاسیس تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی را در تاریخ‪ ۱۴آبان امسال در تهران مورد بررسی قرار دادند.

به اعتقاد باقریان، نخستین و مهمترین اولویتی که برای فعالیت این انجمن متصور است، پیگیری نمایه ارتقای مهارت های کارگزران مسلمان روابط عمومی به منظور تبیین و تشریح استراتژی و اندیشه‌های واقعی مسلمانان برای مخاطبان جهانی است.

وی خاطرنشان ساخت: تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی می‌تواند در ایجاد بسترهای لازم برای برقراری ارتباط با دیگر مسلمانان و تشریح مبانی بشر دوستانه دین مبین اسلام و ترویج فرهنگ زندگی مسالمت آمیز بر اساس اعتماد و احترام متقابل نقش موثری ایفا کند.

انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی بتازگی و با همکاری مشترک پروفسور حمدان عدنان رئیس موسسه روابط عمومی مالزی، مسلم باسیا رئیس انجمن روابط عمومی اندونزی و مهدی باقریان دبیرکل انجمن متخصصان روابط عمومی کشورمان و رییس موسسه کارگزار روابط عمومی ایران راه اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

دومین کارگاه آموزشی روابط عمومی‌های ایران در مالزی با شعار "دوباره دیدن، دوباره شناختن، دوباره شادابی و دوباره کشف کردن" با مشارکت انستیتوی ایستاک، وابسته به دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی در کوالالامپور، پایتخت مالزی کار خود را آغاز کرده است.

 

پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ۲3 و ۲4 آبان ماه ۱۳۸۷

 در حاشیه پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، مسلم باسیا رییس انجمن روابط عمومی اندونزی و ایلچول کیم استاد دانشگاه دانگوی کره جنوبی در خصوص اقدامات بین المللی در زمینه روابط عمومی و بخصوص روابط عمومی در کشورهای مسلمان و آسیایی گفت و گوهای موثری انجام دادند و به توافقاتی عملی در این زمینه دست یافتند. 

 

ششمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

ششمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با محوریت "روابط عمومی دو" (PR2) و تحت عنوان "نخستین همایش بین المللی روابط عمومی دو" با هدف آشنایی فعالان عرصه روابط عمومی کشور با دستاوردهای نوین صنعت روابط عمومی، 22 آبان ماه 1388 در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

نخستین همایش بین المللی روابط عمومی دو، با هدف آشنایی بیشتر فعالان عرصه روابط عمومی با تحولات ناشی از تنوع روزافزون رسانه ها به ویژه در قالب ارتباطات از راه دور و بکارگیری این ابزارها در مسیر تحقق اهداف سازمانی با حضور متخصصان، مدیران، کارشناسان روابط عمومی و مدیران ارشد بازاریابی، سازمان های کارآفرین و صاحبنظران، از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی و دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار شد.

سرعت تحولات در حوزه رسانه ها و ارتباطات از راه دور و تاثیرگذاری آن بر تعاملات فردی، اجتماعی، سازمانی و بین المللی موج جدیدی را در روابط عمومی مطرح کرده است که آشنایی با این تحولات برای فعالان این حوزه به عنوان عوامل موثر بر تصمیم سازی نه تنها ضرورت بلکه امری اجتناب ناپذیر است.

 

هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ۱۹ و ۲۰ آبان ۱۳۸۹

  هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به نوعی سرآغاز خیزش، رنسانس و شکوفایی بسیاری از جریان های روابط عمومی و مبتکر و پیشگام ارتباطات بین المللی حوزه روابط عمومی در ایران بود که پس از شش سال تلاش بی وفقه توسط جمعی معدود، توانست، بسترهای برگزاری "نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" را در سال (1390) در مالزی فراهم نماید.

همزمان با برگزاری این کنفرانس راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران با عنوان "شارا" و انتشاردوهفته نامه تخصصی روابط عمومی در دستور کار قرار گرفت و گسترش ارتباطات بین المللی، برگزاری شش دوره آموزشی بین المللی در مالزی، انتشار بیش از 40 عنوان کتاب و سه نشریه تخصصی و چندین مورد دیگر به کارگزاران روابط عمومی کمک کرد تا درک عمیق تری از وضع و وزن امرور صنعت روابط عمومی در جهان داشته باشند و برای آنها پلی ساخت است تا به فرصت های جدیدی در این حوزه دست یابند.

 

انقلاب روابط عمومی در ایران کلید خورد

 این کنفرانس در پی هفت دوره برگزاری به آنچنان جایگاهی دست پیدا کرده بود که دبیرکمیته علمی هفتمین کنفرانس، این گردهمایی را وقوع تحولی اساسی در این حوزه در کشورمان دانست.

دکترحسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم اختتامیه این کنفرانس گفت: شاهدیم که انقلاب روابط عمومی در ایران کلید خورده است.

وی در جمع بندی سخنرانی های ارایه شده در کنفرانس افزود: در این کنفرانس تجربیات گذشته، با دیدگاه های دانشگاهی پیوند خورده است که زمینه تحول تجاری در حوزه روابط عمومی را نوید می دهد.

بشیر با بیان اینکه دبیرخانه دائمی کنفرانس به کار خود ادامه خواهد داد، افزود: ما در پی ایجاد جریان تازه ای در حوزه روابط عمومی ایران هستیم.

 

هشتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران   9-8 آبان 1390

در هشتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران سخنرانان و مسئولان کنفرانس بر ابعاد بین المللی کنفرانس های بین المللی و گسترش آن در سطح کشورهای اسلامی، همسایه و آسیایی، همچنین تلاش برای جهانی شدن آن گفت و گو و بحث و تبادل نظر کردند.

 

دکتر علی اکبر جلالی: نمی توانیم جزیره ای دور افتاده در جهان IT باشیم

دکتر علی اکبر جلالی در این کنفرانس گفت: نگاه غلطی است اگر بخواهیم خود را جدای از جهانی که به مدد IT متصل به هم است قرار دهیم و نمی توانیم جزیره ای دور افتاده در جهان IT باشیم.

دکتر جلالی در دومین روز کنفرانس با اشاره به اینکه تبلیغات وپیامدهای یک سویه روابط عمومی ها بی اثر است گفت: در شبکه های اجتماعی مخاطبان به مخاطبان اعتماد دارند و به دلیل تحلیل ارتباطات در شبکه های اجتماعی روابط عمومی ها باید نگاه خود را تغییر دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت و پدر علم فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر ضرورت ورود به شبکه های اجتماعی خاطر نشان کرد: من هرگز اعتقادی به اینترنت ملی ندارم و فرصت های رسانه ای بسیاری در شبکه های اجتماعی برای روابط عمومی هایی که باید بطور داینامیک عمل کند وجود دارد و امروزه روابط عمومی ها باید از این فرصت استفاده کنند.

وی اشتراک گذاری نظرات، ساماندهی مخاطبان و گفت وگو با آنها را با ورود روابط عمومی به فضای جدید رسانه ای ضروری دانست.

 

تحقق یک رویای 15 ساله

نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

با آن که ایران می توانست به عنوان بنیانگذار کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی برای اولین دوره برگزاری آن میزبان باشد، با توجه به داوطلب شدن کشور مالزی و بحث های انجام شده در شورای سیاستگذاری کنگره و توافق اعضا، این کنگره با موافقت ایران در دوره اول خود در مالزی برگزار شد.

نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی روز پنجم دسامبر 2011 در کوآلالامپور برگزارشد. در این کنگره از حضرت محمّد (ص) پیامبر عظیم الشان اسلام به عنوان بنیانگذار روابط عمومی اسلامی یاد شد.

درجلسۀ افتتاحیه کنگره، که با موضوع "حرفۀ روابط عمومی در ممالک اسلامی – گرایش‌های گذشته، حال و آینده"، مشترکاً توسّط دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی و مؤسّسۀ کارگزار روابط عمومی(ایران) برگزار شد، نقش مهمّ حضرت رسول اکرم(ص) در پایه‌ریزی مفاهیم زیربنایی حرفۀ روابط عمومی توسّط مسلمین، مورد تاکید و تأیید قرار گرفت.

 هیأت عالی نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی(IAMPRC) در مدت سه روز برگزاری خود – با بیان گوشه ای از اخلاقیات و منش آن پیامبر بزرگوار، با افتخار تمام و به امید رساندن پیام دوستی اسلام به گوش همه جهانیان، سیره و روش و سنت حضرت محمّد (ص) را الگوی خود و آن پیامبر عظیم الشان را "بانی روابط عمومی اسلامی" اعلام کرد.

در بیانیۀ کنفرانس مزبور آمده است، "ارزش‌های ارتباطی حضرت محمّد (ص)، یعنی حرّیت، عدالت، تواضع، و ادب منطبق با اعمال و رفتار ایشان بود. استفادۀ استادانۀ آن حضرت از فنّ خطابه و بلاغت و تعهّد ایشان نسبت به ارتباطات هدفمند برای نوع بشر الگویی مناسب و قابل استفاده است.  خطابه‌های ایشان نشان می‌دهد که آن حضرت آرزومند سعادت و خوشبختی ابناء بشر بوده اند و با مهربانی، فروتنی، میانه‌روی، دادگری، آزاده‌خواهی، خواهان رهایی از قید وبندهای غیر الهی وگام برداشتن بشریت به سوی سعادت  بودند."

عبدالله احمد بداوی، نخست وزیر سابق مالزی، در سخنرانی خود خطاب به نمایندگان حاضر در مهمانی شام افتتاحیه و مراسم اهداء جوایز روابط عمومی به دو پیش‌شرط حرفۀ روابط عمومی برای مسلمانان، یعنی عدالت و مسئولیت، اشاره کرد.

ریشه و اساس این توصیه ها در روابط عمومی در دو منبع اصلی اسلامی، یعنی قرآن و سنّت، قرار دارد و هر کلام، عمل، و تأییدی به حضرت محمّد منسوب است. این ویژگی ها از کارگزاران مسلمان روابط عمومی که وظیفه دارند، اخلاقیات و ارزش‌های حرفه‌ای پایه‌گذاری شده توسّط حضرت محمّد را رعایت وتبلیغ نمایند، جدایی ناپذیر است.

 

گام دوم بلندتر و منسجم تر در ایران اسلامی

دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، با  استقبال وشرکت گسترده نهادها، شخصیت ها و مسئولان فرهنگی وسیاسی و همچنین اندیشمندان و صاحب نظران حوزه ارتباطات و روابط عمومی و همچنین میهمانانی از سایر کشورها در روزهای 18 و 19 آذرماه 1390 در تهران برگزار خواهد شد.

 

 مدل امت اسلامی: کار ویژه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی 

 مهدی باقریان، رییس موسسه کارگزار روابط عمومی، عضو موسس و رئیس کنگره و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان می‌توان از دانش روابط عمومی برای گسترش مباحث دینی در جوامع استفاده کرد و تا چه حد حرفه روابط‌عمومی ظرفیت تبدیل شدن به یک مبحث بین رشته‌ای دینی را دارد، گفت: ظرفیت بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد و روابط عمومی می‌تواند در گسترش مباحث دینی موثر باشد، به خصوص در حوزه بین‌المللی می‌توان از پتانسیل های این حرفه در جهت ایجاد وحدت بین کارگزاران مسلمان روابط عمومی با هدف مقابله با موج اسلام‌هراسی در غرب استفاده کرد.

باقریان با اشاره به مطرح شدن موضوع بیداری اسلامی در اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی گفت: کارگزاران روابط عمومی کشورهای مسلمان با تمامی ابزارها و فنونی که در اختیار دارند و با باور و اعتقاد و اتکا به سرچشمه زلال تعالیم اسلامی که شور و شوق حرکت برای پیروزی و فتح را در قلوب مردمان کشورهای اسلامی ایجاد کرده بایستی به ایفای نقش تاریخی خود در این زمینه بپردازند.

وی افزود: تشکیل امت اسلامی فراتر از مرز‌های جغرافیایی در کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به عنوان یک مدل مطرح و اعلام شد که روابط عمومی می‌تواند در تشکیل این امت واحده نقش داشته و میدان‌دار چرخه نظام اطلاع‌رسانی در رابطه با مسائل جهان اسلام باشد.

رئیس موسسه کارگزار روابط عمومی با اشاره به اینکه در اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط ‌عمومی همه اذعان داشتند که مدل ارتباطی روابط عمومی با توجه به شکل‌گیری ابزارهای مدرن و نرم دچار تغییر بنیادی شده است، گفت: به همین دلیل روابط‌عمومی‌ها به ویژه درکشورهای اسلامی در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ا‌ند و اگر کارگزاران مسلمان روابط عمومی اقتضائات این تحولات بنیادین را درک نکنند تأثیرگذاری خود را در جهان امروز از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان یک مدل روابط عمومی اسلامی را طراحی و به جهان عرضه کرد، گفت: در مراسم اختتامیه اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی مصوب شد که دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران برگزار شود و به نظر من چون در کنگره اول در مورد مسائل عمومی بحث شد، بهتر است در کنگره دوم موضوع مدل روابط عمومی اسلامی در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی تصریح کرد: بسیاری از مفاهیمی که در دین اسلام وجود دارد بسیار عمیق‌تر از مفاهیم غربی بوده و مدل امت اسلامی فارغ از همه حاشیه‌ها اگر در روابط عمومی پیگیری، سرمایه‌گذاری و بحث شود پنجره‌ تازه‌ای بر روی دانش و حرفه روابط عمومی گشوده می شود.

وی در پایان گفت: تأثیرگذاری روابط عمومی صرفاً محدود به حوزه‌های اقتصادی نیست و حوزه‌های گسترده‌تری مانند سیاست، اجتماع، شفافیت، عدالت و ... را نیز در برمی‌گیرد به همین دلیل اعتقاد داریم طرح روابط انسانی در حوزه روابط عمومی به ویژه روابط عمومی اسلامی بدون در نظر گرفتن نابرابری‌های موجود که در اقصی نقاط جهان به ویژه در خاورمیانه، شمال آفریقا، آمریکا و اروپا جریان دارد روابط عمومی‌ را به نقطه مطلوبی نمی‌رساند.

دارنده جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی اعلام کرد: در مراسم اختتامیه اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی که روزهای 15 تا 17 آذر ماه 1390 در کوالالامپور- مالزی برگزار شد، مقرر شد که دومین دوره این کنگره جهانی سال آینده در ایران برگزار شود.

 

این گونه می اندیشیم!

حضور متخصصان مسلمان روابط عمومی از سراسر جهان، در "دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی"  که در پی تلاش مجدانه و برنامه ریزی شده موسسه کارگزار روابط عمومی در طول 15 سال گذشته حاصل شده است و اقدامات هدفمند و برنامه ریزی شده هیات موسس و همچنین اندیشمندان و صاحب نظران عضو شورای سیاستگذاری کنگره  و حامیان فرهیخته آن، فرصت مناسبی برای بهره گیری از تجارب و دست آورد های بزرگان در حوزه جهانی روابط عمومی کشورهای مسلمان فراهم آورده است که امیدواریم همگان فرصت حضور و بهره برداری از آن را داشته باشند.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد