شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برای هر کدام از شهروندان خوزستانی چند باری پیش آمده که برای انجام کاری اداری یا خبر گرفتن از موضوعی وارد سایتی شده باشند و با مطالب قدیمی، تاریخ گذشته و صفحات خالی روبرو شوند که گاهی هفته ها از به روزرسانی سایت یک اداره می گذرد.
یکی از مزایای توسعه فناوری های مبتنی بر وب و ادغام آنها با فناوری های مخابراتی سهولت گردش اطلاعات توسط مردم و مسئولان است.
کاهش هزینه های دسترسی به اینترنت در سراسر کشور نیز در هموار شدن راههای برقراری ارتباط موثر بوده است و این پتانسیل ، فرصتی بی بدیل در اختیار شهروندان و متقابلا اداره ها، سازمان ها و ارگان ها در شهرهای استان گذاشته است تا بدون نیاز به کاغذبازی ، صرف زمان طولانی و هزینه های حمل و نقل به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
در نتیجه شرایط جدید، روابط عمومی های ادارات در شهرستان ها و مناطق کوچک و دور افتاده و بعضا محروم با ظرفیت ها و البته چالش جدیدی روبرو شده اند.
یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های ایجاد شده برای اداره ها و ارگان های مختلف در شهرستان ها، داشتن سایت های اینترنتی مستقل ( و البته زیر مجموعه سایت استانی و سایت وزارتی ) است که انتشار محتوا در آن زیر نظر روابط عمومی یا واحد فناوری مستقر در آن سازمان یا اداره است.
سایت هایی که به راحتی با تلفن های همراه و تبلت ها و ... توسط شهروندان و مخاطبان ذی نفع در حال رصد شدن هستند و انتظار مخاطبان از آنها بالاتر رفته است.
به عبارت دقیق تر، سایت الکترونیکی هر وزارتخانه، برای زیر مجموعه خود در استان ها و شهرستان ها سایت هایی را طراحی کرده است که به طور عمده شامل بخش های اخبار ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها ، گالری عکس و فیلم، همایش ها و مقالات ، پرسش و پاسخ ، نظرات و پیشنهادات ، ارتباط با مسئولین و ... است.
مدیریت محتوای این سایت بر عهده روابط عمومی اداره است که مسئول روابط عمومی زیر نظر مدیریت مجموعه، با انتشار اخبار ، اطلاعیه ها، تصاویر و دیگر مطالب مرتبط محتوای سایت را به روز رسانی می کند.
بر اساس پژوهشی که با همکاری دانشجویان دانشکده خبر اهواز صورت گرفته است، بررسی این سایت های شهرستانی در استان خوزستان از سایت فرمانداری ها گرفته تا شهرداری ها، آموزش و پرورش ، تامین اجتماعی، بیمارستانها و مراکز بهداشتی ، بهزیستی و غیره نشان می دهد که بیش از 50 درصد این ظرفیت بلااستفاده مانده و سایت ها غیرفعال هستند و یا در صورت به روز شدن ، محتوای آنها به روز و جوابگوی شهروندان آن شهر نیست.
سایت های شهرستانی از نظر شاخص ها و استانداردهای روابط عمومی الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته اند.
این شاخص ها شامل شاخص های هدف گذاری ، شاخص های گرافیکی ، شاخص های محتوایی و شاخص های تکنولوژیکی هستند که عمدتا شاخص های محتوایی مدنظر بوده است.
زیرمجموعه شاخص های محتوایی شامل آیتم هایی چون به روز رسانی اطلاعات و اخبار در سایت، عدم وجود صفحات خالی و فاقد اطلاعات، عدم وجود صفحات در حال ساخت، درج اطلاعات تماس ، معرفی اهداف و ماموریت و مدیران سایت، انتشار اخبار در سایت براساس اصول خبرنویسی مبتنی بر وب ، راه اندازی صفحات چندرسانه ای، درج تصاویر در بخش گالری عکس ، فعال بودن خبرنامه الکترونیک، فعال بودن سیستم بریده جراید، حجم محتوای منتشره در وب سایت، میزان تعامل با مخاطب و بالاخره رتبه سایت در موتورهای جستجو است.
در کل ، مجموع امتیازات هر سایت 100 امتیاز است، که بررسی سایتهای مختلف و احتساب امتیازها، نمره ای کمتر از50 را نشان داده است.
همانطور که ذکر شد این سایت ها سرمایه و پتانسیلی گرانبها در اختیار روابط عمومی های اداره های مختلف در شهرستان محسوب می شوند که می تواند یک سازمان را در دستیابی به اهدافش یاری دهد. اما متاسفانه در حال حاضر، به چالش و دغدغه ای برای مدیران و افرادی تبدیل شده اند که در پست اداری روابط عمومی مشغول فعالیت هستند.
هر چند روز به روز سطح آگاهی در مورد نقش مهم روابط عمومی در استان خوزستان افزایش یافته است اما یکی از چالش هایی که روابط عمومی الکترونیک در شهرستان ها با آن روبرو هستند، بی توجهی نسبت به کار گرفتن افراد متخصص در شغل روابط عمومی است.
به عبارت روشن تر، به کارگیری نیروهای جوان فارغ التحصیل رشته روابط عمومی در کنار نیروهای با تجربه سنتی می تواند عمده ترین راهکار برای دمیدن روحی تازه به سایت های ادارات شهرستان ها و حتی مرکز خوزستان باشد.
به هر حال در چشم انداز توسعه استان خوزستان، نمی توان چنین رکودی را در سیستم اداری نادیده گرفت و ضروری است که توجه و حساسیت بیشتری نسبت برای به روز رسانی سایت های دولتی که سرمایه ای گرانبها در دستان مدیران هستند، شود.
*دانشجوی دکترای ارتباطات اجتماعی
|