شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چالش ها و فرصت هاي روابط عمومي الكترونيك در خوزستان
یکشنبه، 29 آذر 1394 - 11:14 کد خبر:20370
هر چند روز به روز سطح آگاهي در مورد نقش مهم روابط عمومي در استان خوزستان افزايش يافته است اما يكي از چالش هايي كه روابط عمومي الكترونيك در شهرستان ها با آن روبرو هستند، بي توجهي نسبت به كار گرفتن افراد متخصص در شغل روابط عمومي است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- براي هر كدام از شهروندان خوزستاني چند باري پيش آمده كه براي انجام كاري اداري يا خبر گرفتن از موضوعي وارد سايتي شده باشند و با مطالب قديمي، تاريخ گذشته و صفحات خالي روبرو شوند كه گاهي هفته ها از به روزرساني سايت يك اداره مي گذرد.

يكي از مزاياي توسعه فناوري هاي مبتني بر وب و ادغام آنها با فناوري هاي مخابراتي سهولت گردش اطلاعات توسط مردم و مسئولان است.


كاهش هزينه هاي دسترسي به اينترنت در سراسر كشور نيز در هموار شدن راههاي برقراري ارتباط موثر بوده است و اين پتانسيل ، فرصتي بي بديل در اختيار شهروندان و متقابلا اداره ها، سازمان ها و ارگان ها در شهرهاي استان گذاشته است تا بدون نياز به كاغذبازي ، صرف زمان طولاني و هزينه هاي حمل و نقل به اطلاعات مورد نظر دسترسي پيدا كنند.


در نتيجه شرايط جديد، روابط عمومي هاي ادارات در شهرستان ها و مناطق كوچك و دور افتاده و بعضا محروم با ظرفيت ها و البته چالش جديدي روبرو شده اند.


يكي از ظرفيت ها و پتانسيل هاي ايجاد شده براي اداره ها و ارگان هاي مختلف در شهرستان ها، داشتن سايت هاي اينترنتي مستقل ( و البته زير مجموعه سايت استاني و سايت وزارتي ) است كه انتشار محتوا در آن زير نظر روابط عمومي يا واحد فناوري مستقر در آن سازمان يا اداره است.


سايت هايي كه به راحتي با تلفن هاي همراه و تبلت ها و ... توسط شهروندان و مخاطبان ذي نفع در حال رصد شدن هستند و انتظار مخاطبان از آنها بالاتر رفته است.


به عبارت دقيق تر، سايت الكترونيكي هر وزارتخانه، براي زير مجموعه خود در استان ها و شهرستان ها سايت هايي را طراحي كرده است كه به طور عمده شامل بخش هاي اخبار ، بخشنامه ها ، اطلاعيه ها ، گالري عكس و فيلم، همايش ها و مقالات ، پرسش و پاسخ ، نظرات و پيشنهادات ، ارتباط با مسئولين و ... است.


مديريت محتواي اين سايت بر عهده روابط عمومي اداره است كه مسئول روابط عمومي زير نظر مديريت مجموعه، با انتشار اخبار ، اطلاعيه ها، تصاوير و ديگر مطالب مرتبط محتواي سايت را به روز رساني مي كند.
بر اساس پژوهشي كه با همكاري دانشجويان دانشكده خبر اهواز صورت گرفته است، بررسي اين سايت هاي شهرستاني در استان خوزستان از سايت فرمانداري ها گرفته تا شهرداري ها، آموزش و پرورش ، تامين اجتماعي، بيمارستانها و مراكز بهداشتي ، بهزيستي و غيره نشان مي دهد كه بيش از 50 درصد اين ظرفيت بلااستفاده مانده و سايت ها غيرفعال هستند و يا در صورت به روز شدن ، محتواي آنها به روز و جوابگوي شهروندان آن شهر نيست.


سايت هاي شهرستاني از نظر شاخص ها و استانداردهاي روابط عمومي الكترونيك مورد بررسي قرار گرفته اند.
اين شاخص ها شامل شاخص هاي هدف گذاري ، شاخص هاي گرافيكي ، شاخص هاي محتوايي و شاخص هاي تكنولوژيكي هستند كه عمدتا شاخص هاي محتوايي مدنظر بوده است.


زيرمجموعه شاخص هاي محتوايي شامل آيتم هايي چون به روز رساني اطلاعات و اخبار در سايت، عدم وجود صفحات خالي و فاقد اطلاعات، عدم وجود صفحات در حال ساخت، درج اطلاعات تماس ، معرفي اهداف و ماموريت و مديران سايت، انتشار اخبار در سايت براساس اصول خبرنويسي مبتني بر وب ، راه اندازي صفحات چندرسانه اي، درج تصاوير در بخش گالري عكس ، فعال بودن خبرنامه الكترونيك، فعال بودن سيستم بريده جرايد، حجم محتواي منتشره در وب سايت، ميزان تعامل با مخاطب و بالاخره رتبه سايت در موتورهاي جستجو است.


در كل ، مجموع امتيازات هر سايت 100 امتياز است، كه بررسي سايتهاي مختلف و احتساب امتيازها، نمره اي كمتر از50 را نشان داده است.
همانطور كه ذكر شد اين سايت ها سرمايه و پتانسيلي گرانبها در اختيار روابط عمومي هاي اداره هاي مختلف در شهرستان محسوب مي شوند كه مي تواند يك سازمان را در دستيابي به اهدافش ياري دهد. اما متاسفانه در حال حاضر، به چالش و دغدغه اي براي مديران و افرادي تبديل شده اند كه در پست اداري روابط عمومي مشغول فعاليت هستند.


هر چند روز به روز سطح آگاهي در مورد نقش مهم روابط عمومي در استان خوزستان افزايش يافته است اما يكي از چالش هايي كه روابط عمومي الكترونيك در شهرستان ها با آن روبرو هستند، بي توجهي نسبت به كار گرفتن افراد متخصص در شغل روابط عمومي است.


به عبارت روشن تر، به كارگيري نيروهاي جوان فارغ التحصيل رشته روابط عمومي در كنار نيروهاي با تجربه سنتي مي تواند عمده ترين راهكار براي دميدن روحي تازه به سايت هاي ادارات شهرستان ها و حتي مركز خوزستان باشد.


به هر حال در چشم انداز توسعه استان خوزستان، نمي توان چنين ركودي را در سيستم اداري ناديده گرفت و ضروري است كه توجه و حساسيت بيشتري نسبت براي به روز رساني سايت هاي دولتي كه سرمايه اي گرانبها در دستان مديران هستند، شود.
*دانشجوي دكتراي ارتباطات اجتماعي