شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی باعث شده اند تا روابط عمومی ها با بهره گیری از این وسایل استراتژیک در توسعه فعالیتهای سازمانی موفق باشند.
امروزه روابط عمومی را کوشش مدبرانه در نیل به اهداف سازمان می دانند این در شرایطی است که دست اندرکاران روابط عمومی با استفاده از پژوهش و تحلیل شرایط می توانند ضمن کسب شناخت از انتظارات بالقوه و بالفعل مخاطبان خود زمینه را برای نفوذ در بین مخاطبان سازمان خود مهیا کنند و در ارائه خدمات یا کالای مورد نظر مخاطب به موفقیت های چشم گیری دست یابند.
توسعه فناوری های جدید کار روابط عمومی ها را به نوعی نیز دچار مشکل کرده است و تنها روابط عمومی هایی در این جریان موفق خواهند بود که بتوانند استفاده لازم را از فضاهای پیش آمده ببرند و با تکیه بر پژوهش و افکار سنجی، شیوه ها و راهکارهای مناسب را به ارکان سازمان منتقل کنند. تحقیق و پژوهش کلید حفظ مخاطب و مشتری است و از این طریق است که می توان مشکلات، نیازها و راهکارهای برآورده کردن آنها را شناسایی و نظر مثبت آنها را جلب کرد. سازمانهایی موفق خواهند بود که با شناخت اوضاع و احوال مخاطبان خود دست به ابتکارات جدید زده و جان تازه ای به سیستم درونی و بیرونی سازمان می بخشند.
به گفته دکتر باقر ساروخانی، روابط عمومی هم تولید دانش هم توزیع کننده دانایی و هم مصرف کننده دانش است. همانطور که گفته شد روابط عمومی در آغاز( تولید) تا پایان (مصرف) هر کالا و خدمتی حاضر است و در این میان مهمترین ابزار روابط عمومی که می تواند به نوعی هدف آن نیز تلقی شود پژوهش و افکار سنجی است.
با این وصف، پژوهش گامی جلوتر از روابط عمومی است و باید آنرا لازمه هر اقدامی از سوی روابط عمومی و سازمان دانست. روابط عمومی می تواند با استفاده از پژوهش و تحقیقات اجتماعی از نیروی عظیم افکار عمومی اقدامات مثبتی را رقم بزند که سازمان را در بین رقبا ارتقا دهد.
بررسی و سنجش افکار عمومی با هدف شناخت هر چه بیشتر نگرشها و طرز تلقی مخاطب (چه درون سازمان و چه برون سازمان) انجام می شود.
تحقیق و پژوهش از این جهت اهمیت دارد که روابط عمومی ها را به عنوان حدفاصل و کانال ارتباطی بین مردم و سازمانها معرفی می نماید. این نکته که مردم در باره سازمان یا شرکت یا فعالیتهای آن چگونه می اندیشند و چطور می توان آنها را هدایت کرد که در مسیر ارتقا جایگاه سازمان قرار گیرند میسر نخواهد بود مگر با استفاده از پژوهش و تحقیق به عنوان ابزاری استراتژیک که در اختیار روابط عمومی است.
اکنون با توجه به ضرورت درک جایگاه پژوهش در روابط عمومی شایسته است سازمان ها ضمن اهمیت دادن به خدمات روابط عمومی در جهت استفاده از پتانسیل پژوهشی آنها برنامه ریزی لازم را داشته باشند و از ظرفیت های این واحد بهره برداری کنند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|