شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، ری کراک (Ray Kroc) کارآفرین آمریکایی بود که بیشتر به دلیل گسترش مکدونالد (McDonald) از یک رستوران زنجیرهای محلی به پرسودترین رستوران زنجیرهای جهان شهرت پیدا کرد. کراک بعد از جنگ جهانی اول به مدت 17 سال و پیش از اینکه در سال 1950 به مکدونالد ملحق شود، به عنوان فروشنده کار میکرد. او در سال 1961، کمپانی این رستوران را خریداری کرد و با اجرای اتوماسیون و استانداردهای دقیق توانست آن را به یکی از بزرگترین رستورانهای جهان پیش از مرگش در سال 1984 و در سن 81 سالگی تبدیل کند.
کراک در جنگ جهانی اول به عنوان راننده آمبولانس صلیبسرخ شرکت داشت، او برای اینکه بتواند خدمتش را در سن 15 سالگی آغاز کند، درباره سنش دروغ گفته بود. در طول این دوره، کراک با والت دیزنی ملاقات کرد، با کسی که بعدها یک رابطه حرفهای طولانیمدت را ادامه داد. پس از آتشبس، کراک مشاغل دیگری را مانند فروش لیوانهای کاغذی و نواختن پیانو در یک شبکه رادیویی محلی نیز امتحان کرد.او همچنین در یک رستوران کار کرد، به این امید که تجارت را بیاموزد.
در ابتدا او از آموختههای رستورانداریاش برای فروش ماشین تهیه میلکشیک استفاده کرد. ماشینهایی که کراک میفروخت، در یک زمان پنج شیک درست میکردند، به این ترتیب بازده کار بالاتر میرفت و اینگونه بود که 17 سال فروشندگی کرد و در حین همین کار بود که به مکدونالد ملحق شد. برادران مکدونالد مشتریان خرید ماشینهای او بودند و به این ترتیب، کراک به آنها پیشنهاد همکاری داد و سرانجام در سال 1955، رئیس کمپانی مکدونالد شد و تا زمان مرگش به عنوان رئیس ارشد مکدونالد فعالیت داشت.
تفاوت بین رستوران و کسبوکار
مشکل اینجاست که بیشتر کسانی که رستوران خودشان را راه میاندازند، سعی دارند به تنهایی کار کنند.تفاوت بسیار زیادی بین کار کردن در یک رستوران به عنوان آشپز، سرآشپز یا مدیر و ساختن یک کسبوکار موفق وجود دارد.
یک رستوران فقط یک رستوران نیست، در واقع یک کسبوکار است که دانش، درک و مهارتهایی که نیاز دارد تا موفقیتآمیز باشد با دانش و مهارتی که برای اداره یک رستوران لازم است، تفاوت بسیاری دارد.مهارتهای پایه کسبوکار شامل فهم سه عملکرد مهم هر کسبوکاری میشود؛ قابل اجرا بودن، امور مالی و بازاریابی.
روی یک کسبوکار کار کنید
وقتی که ری کراک رئیس مکدونالد شد، به مکدونالد نرفت تا «در» آنجا کار کند، بلکه برای کار کردن «روی» کسبوکار مکدونالد به آنجا رفت. برای کراک اولین رستوران مکدونالد فقط یک مدل و فرضیه بود که میتوانست در تمام شهرها و روستاهای کشور دوباره و دوباره بازسازی شود. به جای اینکه فقط در جایگاهی که داشت، این رستوران را اداره کند، آنالیز تمام عملکردهای عملیاتی مکدونالد را از خرید گرفته تا آمادهسازی، پخت و نظافت را آغاز کرد.
بدون اینکه اصل ایده را تغییر داده باشد، کراک اصلاحاتی را ایجاد کرد و اقدام به توسعه مجموعه جامعی از استانداردها کرد؛ به خصوص سیستمی برای اداره یک استند همبرگر به روش مکدونالد. او با تکمیل این مرحله به مرحله بعدی برنامهاش قدم گذاشت؛ مرحلهای که در آن میتوانست به دیگرانی که در همین موقعیت بودند نشان دهد که چگونه یک رستوران را به روش مکدونالد اداره کنند.
انگیزهتان از کسبوکارتان فقط پول نباشد
ری کراک، مرد موفق مکدونالد معتقد بود: «اگر فقط به خاطر پول کار کنید، هرگز آن را به دست نخواهید آورد، اما اگر عاشق کاری باشید که انجام میدهید و همیشه مشتریانتان را در اولویت قرار دهید، موفقیت از آن شما خواهد بود.» تجارت به این معناست که چه چیزی میتوانید برای مشتریانتان تولید کنید و اینکه چقدر مشتاق انجام این کار هستید.
اگر شور و اشتیاقی برای کار و مشتریانتان نداشته باشید، کسبوکارتان از بین خواهد رفت. از نظر کراک «مهمترین ابزار به دست آوردن موفقیتهای بزرگ، اول بودن در مکان درست و در زمان مناسب است، دوم اینکه کاری را باید انجام دهید.» موفق بودن به زمانبندی درست و به همان اندازه استعداد یافتن فرصتها و عملکرد سریعتان بستگی دارد.
منبع: فرصت امروز
|