شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، ري كراك (Ray Kroc) كارآفرين آمريكايي بود كه بيشتر به دليل گسترش مكدونالد (McDonald) از يك رستوران زنجيرهاي محلي به پرسودترين رستوران زنجيرهاي جهان شهرت پيدا كرد. كراك بعد از جنگ جهاني اول به مدت 17 سال و پيش از اينكه در سال 1950 به مكدونالد ملحق شود، به عنوان فروشنده كار ميكرد. او در سال 1961، كمپاني اين رستوران را خريداري كرد و با اجراي اتوماسيون و استانداردهاي دقيق توانست آن را به يكي از بزرگترين رستورانهاي جهان پيش از مرگش در سال 1984 و در سن 81 سالگي تبديل كند.
كراك در جنگ جهاني اول به عنوان راننده آمبولانس صليبسرخ شركت داشت، او براي اينكه بتواند خدمتش را در سن 15 سالگي آغاز كند، درباره سنش دروغ گفته بود. در طول اين دوره، كراك با والت ديزني ملاقات كرد، با كسي كه بعدها يك رابطه حرفهاي طولانيمدت را ادامه داد. پس از آتشبس، كراك مشاغل ديگري را مانند فروش ليوانهاي كاغذي و نواختن پيانو در يك شبكه راديويي محلي نيز امتحان كرد.او همچنين در يك رستوران كار كرد، به اين اميد كه تجارت را بياموزد.
در ابتدا او از آموختههاي رستوراندارياش براي فروش ماشين تهيه ميلكشيك استفاده كرد. ماشينهايي كه كراك ميفروخت، در يك زمان پنج شيك درست ميكردند، به اين ترتيب بازده كار بالاتر ميرفت و اينگونه بود كه 17 سال فروشندگي كرد و در حين همين كار بود كه به مكدونالد ملحق شد. برادران مكدونالد مشتريان خريد ماشينهاي او بودند و به اين ترتيب، كراك به آنها پيشنهاد همكاري داد و سرانجام در سال 1955، رئيس كمپاني مكدونالد شد و تا زمان مرگش به عنوان رئيس ارشد مكدونالد فعاليت داشت.
تفاوت بين رستوران و كسبوكار
مشكل اينجاست كه بيشتر كساني كه رستوران خودشان را راه مياندازند، سعي دارند به تنهايي كار كنند.تفاوت بسيار زيادي بين كار كردن در يك رستوران به عنوان آشپز، سرآشپز يا مدير و ساختن يك كسبوكار موفق وجود دارد.
يك رستوران فقط يك رستوران نيست، در واقع يك كسبوكار است كه دانش، درك و مهارتهايي كه نياز دارد تا موفقيتآميز باشد با دانش و مهارتي كه براي اداره يك رستوران لازم است، تفاوت بسياري دارد.مهارتهاي پايه كسبوكار شامل فهم سه عملكرد مهم هر كسبوكاري ميشود؛ قابل اجرا بودن، امور مالي و بازاريابي.
روي يك كسبوكار كار كنيد
وقتي كه ري كراك رئيس مكدونالد شد، به مكدونالد نرفت تا «در» آنجا كار كند، بلكه براي كار كردن «روي» كسبوكار مكدونالد به آنجا رفت. براي كراك اولين رستوران مكدونالد فقط يك مدل و فرضيه بود كه ميتوانست در تمام شهرها و روستاهاي كشور دوباره و دوباره بازسازي شود. به جاي اينكه فقط در جايگاهي كه داشت، اين رستوران را اداره كند، آناليز تمام عملكردهاي عملياتي مكدونالد را از خريد گرفته تا آمادهسازي، پخت و نظافت را آغاز كرد.
بدون اينكه اصل ايده را تغيير داده باشد، كراك اصلاحاتي را ايجاد كرد و اقدام به توسعه مجموعه جامعي از استانداردها كرد؛ به خصوص سيستمي براي اداره يك استند همبرگر به روش مكدونالد. او با تكميل اين مرحله به مرحله بعدي برنامهاش قدم گذاشت؛ مرحلهاي كه در آن ميتوانست به ديگراني كه در همين موقعيت بودند نشان دهد كه چگونه يك رستوران را به روش مكدونالد اداره كنند.
انگيزهتان از كسبوكارتان فقط پول نباشد
ري كراك، مرد موفق مكدونالد معتقد بود: «اگر فقط به خاطر پول كار كنيد، هرگز آن را به دست نخواهيد آورد، اما اگر عاشق كاري باشيد كه انجام ميدهيد و هميشه مشتريانتان را در اولويت قرار دهيد، موفقيت از آن شما خواهد بود.» تجارت به اين معناست كه چه چيزي ميتوانيد براي مشتريانتان توليد كنيد و اينكه چقدر مشتاق انجام اين كار هستيد.
اگر شور و اشتياقي براي كار و مشتريانتان نداشته باشيد، كسبوكارتان از بين خواهد رفت. از نظر كراك «مهمترين ابزار به دست آوردن موفقيتهاي بزرگ، اول بودن در مكان درست و در زمان مناسب است، دوم اينكه كاري را بايد انجام دهيد.» موفق بودن به زمانبندي درست و به همان اندازه استعداد يافتن فرصتها و عملكرد سريعتان بستگي دارد.
منبع: فرصت امروز