شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- حمایت مالی از ورزش یک تجارت بزرگ است. برای شرکتهایی که در زمینه مد، محصولات اقتصادی و ... فعالیت میکنند، در واقع بهتر از همه چیز، قرارداد حمایت مالی از ورزش است و میتواند یک سرمایه گذاری عالی و راهی بسیار خوب برای دستیابی به مشتریان بیشتر باشد.
حمایت ورزش یک مقوله بسیار بزرگ در زمینه تبلیغات است و گزینههای بسیاری را برای انتخاب پیش روی اسپانسرها و حامیان ورزش میگذارد. در زمینه حمایت از ورزش، حمایت مالی از تیم (تیمهای...)، حمایت مالی از محل برگزاری مسابقات (مثلاً ورزشگاه ...) و حمایت مالی از مسابقات و رخدادهای ورزشی (مثلاً حمایت از لیگ برتر فوتبال ) وجود دارند. اما اسپانسرها میتوانند همچنین پول خود را برای ورزشکارانی خرج کنند که از رزومه و عملکرد بسیار عالی و سطح بالا برخوردار هستند، افرادی نظیر جسیکا انیس هیل که آدیداس اسپانسر او میباشد و قراردادهای پرسودی با آویوا، بریتیش پترولیوم و سانتاندر یو کِی و سایر شرکتها دارد. بنابراین حمایت از محتوای رسانهای مرتبط با ورزش، مثلاً خبر مسابقات فوتبال در انگلیس در شبکه تلویزیونی آیتیوی (ITV)، در حال حاضر تحت حمایت مالی اسکروفیکس (Screwfix) میباشد.
اهداف اصلی
انواع متفاوت حمایت مالی از مزایای متفاوت و خاص خود برخوردارند. برای برخی از برندها، حمایت مالی از ورزش یک فرصت برای دستیابی به نقاط مختلف جعرافیایی یا اثبات برند به عنوان یک نام خانگی حاوی کیفیت می باشد. برای سایر برندها، حمایت از ورزش یعنی جای گرفتن در افتخارات تیم های ورزشی یا افرادی که از عناوین و قابلیت های خاصی برخوردارند، حال این عناوین می توانند شامل هدایا، افتخارات، قدرت یا میهن پرستی باشند. در نهایت، هدف اصلی حامی از حمایت مالی، کسب درآمد و سود بیشتر می باشد.
گاهی، یک اسپانسر، ورزشکار یا یک لحظه ورزشی مهم یک طوفان کامل را به پا می کند و درآمدهای مالی گسترده ای برای آنها وجود دارند. در مسابقه فینال جام جهانی راگبی در سال 2003، در آخرین لحظات وقت اضافه در برابر استرالیا، جانی ویکینسون 24 ساله ضربه و گل برتر را به ثمر رسانید. این لحظه یک لحظه بسیار شکوهمند برای طرفداران راگبی انگلیس بود، یک لحظه باور نکردنی برای خود جانی، اما برای حامیان بهتر از این نمیشد.
در طول این تورنمنت مهیج در دیاگئو، مالکین گینس، حامی رسمی این رخداد، به شکلی شگفت انگیز، رشد 9.8 درصدی را تجربه کردند. اما تاثیر پیروزی تیم راگبی انگلیس به همین جا ختم نشد، قیمت پوند انگلیس در مقایسه با دلار آمریکا 700 امتیاز بالا رفت.
کتی فریمن، دونده دوی چهارصد متر استرالیا در المپیک سال 2000 سیدنی لحظه شکوهمندی را پشت سر گذاشت. هم تیمیهای او در حال کسب موج موفقیت خود بودند، و بهترین عملکرد خود در المپیک را بر جای گذاشتند و در نهایت با 16مدال طلا، 25 مدال نقره و 17 مدال برنز به خانه برگشتند. فریمن، دومین قهرمان المپیک بومی بود که فقط در ظرف 49.11 ثانیه در مسابقه دو برنده شد. نایک، نامی که روی لباس ورزشی فریمن به چشم میخورد، با پیروزی فریمن و برد او در مسابقه، در روزهای پس از پیروزی این ورزشکار، رشد 7.5 درصدی را در قیمت سهام خود تجربه کرد. حتی بیش از این، در همان روزی که فریمن در مسابقه دو به پیروزی دست یافت، دلار استرالیا در مقایسه با دلار آمریکا رشد ارزش 68 درصدی را تجربه کرد.
بنابراین پیروزیها و دلاوریهای ورزشکارانی نظیر فریمن و ویلکینسون چگونه بر بازارهای فارکس تاثیری بسزا برجای گذاشت و سبب افزایش ارزش پول رایج کشورهای آنها شد؟ الزاماً، مسئله، داشتن روحیه بسیار بالا در سطحی گسترده میباشد. عامل حس خوب در میان این کشورها و سرمایهگذاران، احساس و پاسخ به این مسئله، سبب سرازیر شدن پول به کشورهای با ورزشکاران موفق (و واحد پولی آنها) میشود.
هم اکنون جام جهانی راگبی در حال برگزاری می باشد، و هواداران ورزشی در سطح جهان مشتاقانه به تماشای رقابت قهرمانان خود مشغول می باشند، همچنین اسپانسرها و دولت ها هم به شکلی مشابه در انتظار لحظات حماسی هستند تا بازارهای مالی و اقتصادی خود را بهبود ببخشند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|