![چشم انداز روابط عمومی ایران در سال 1391](http://www.shara.ir/media/image/sabat/heder1.jpg)
وضع و عملکرد روابط عمومی در سال 1390 را چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه از آن جا که فعالیت روابط عمومی را با مظاهر بیرونی آن به ویژه تبلیغات بررسی می کنند و با توجه به مشکلات مالی موجود در سازمان ها و کاهش فعالیت های تبلیغی روابط عمومی ها، به نظر می رسد عملکرد ضعیفی داشته اند که این خود منجر ایجاد فضای جدیدی در فعالیت های روابط عمومی خواهد شد.
عده ای معتقدند روابط عمومی کشور در سال 1390 دچار رکود طولانی است، نظر شما چیست؟
از آن جا که نگاه مدیران به روابط عمومی، تبلیغاتی است و متاسفانه مدیران روابط عمومی نیز دانش کافی و تخصص لازم را ندارند لذا به منظور کاهش هزینه ها سازمان ها با فعالیت های روابط عمومی موافقت نمی کنند و این باعث رکود در فعالیت های روابط عمومی می شود.
برای برون رفت از این وضعیت، چه پیشنهادی دارید؟
به نظر می رسد تنها راه برون رفت از این رکود خلاقیت باشد. لازم است روابط عمومی ها با نفوذ در افکار عمومی و دیگر فعالیت های سازمان و به دست آوردن شناخت کافی از این دو مقوله، با ارایه راهکارهای خلاقانه هم جایگاه سازمانی خود را تثبیت کنند و هم به پیشبرد اهداف سازمان خود یاری رسانند. بهره گیری از روابط عمومی دو و ابزارها و رسانه های جدید الکترونیکی بسیار راه گشا خواهد بود. روابط عمومی شرکت عمران آبشار اسپادانا با استفاده از همین راهکار ها در سال 90 موفقیت هایی را به دست آورد که مجالی برای ارایه آن در ایجا نیست.
مهم ترین نقاط مثبت و منفی روابط عمومی در سال 1390 از نظر شما کدامند؟
به نظر می رسد همچنان استفاده از روش های سنتی و اتکا به این روش ها در روابط عمومی ها نقطه ضعف اصلی باشد. آموزش اندک و دانش کم مدیران روابط عمومی نیز از دیگر نقاط ضعف روابط عمومی ها است. متاسفانه مدیران روابط عمومی نتوانسته اند جایگاه سازمانی، توانایی ها و فعالیت های خود را برای مدیران شان به اثبات برسانند. استفاده از ابزارهای جدید و آفرینش روش های نوین و بهره گیری از خلاقیت می تواند (می تواند، می تواند...) نقطه قوت باشد.
چشم انداز روابط عمومی در سال 1391 را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به آن چه در بالا گفته شد به نظر می رسد روابط عمومی ها مجبور خواهند شد خلاقانه عمل کنند و سازمان هایی که از روابط عمومی کارآمد و خلاقانه بهره نگیرند محکوم به حذف این واحد از چارت سازمانی خود خواهند بود. |