شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه مقوله رقابت، واقعیت دنیای تجاری است. چنانچه مجموعهای رقابت را جدی نگیرد، بدون تردید از گردونه تجارت کنار گذاشته خواهد شد. در این دنیای بهشدّت رقابتی، ایجاد روابطی شایسته، بر اساس اصل «ارزشآفرینی»، حرف نخست را میزند؛ از اینرو، برای دستیابی به این مهم، باید برنامهریزی همهجانبه داشت.
از جمله علومی که برای ارتقای جایگاه سازمان و خوشنامی آن ضروری است، میتوان به علوم حوزه رقابت، همچون: استراتژی، بازاریابی، فروش و ... اشاره کرد که در این میان، وظیفه مدیریت نام تجاری (برند سازمان) و ارتقا و تثبیت اعتبار و خوشنامی سازمان بر عهده روابطعمومی است.
در همین راستا، میتوان چنین گفت که؛ اگر چه بازاریابی بر روی برند محصول و خدمت ارائهشده کار میکند اما روابطعمومی، مشخصاً در ارتباط با نام تجاری و برند سازمان فعالیت مینماید. در بازاریابی، در گام نخست، ارتباطات برقرار میشود؛ این در حالی است که تداوم این ارتباطات در گرو عملکرد حرفهای یک روابط عمومی کارآمد خواهد بود.
فنآوریهای نوین، سبب شده تا محصولات و خدمات بنگاهها و مؤسسات اقتصادی کمابیش با رقبای مطرح و همتراز، شباهتهای زیادی داشته باشند. اما باید در نظر داشت که مشتریان تنها به کیفیت محصولات توجه نمیکنند بلکه دیگر کارکردهای ارتباط و تعاملات با شرکت مورد نظر نیز برای آنان اهمیّت دارد.
روابطعمومی، مجموعه فعالیتهایی است که با هدف حفظ و توسعه خوشنامی سازمان صورت میپذیرد. در واقع مدیریت برند، همان مدیریت خوشنامی و اعتبار مجموعه است که روابطعمومی با ارزیابی صحیح و بهموقع و نیز هشدارهای بهجا میتواند از اعتبار سازمان مورد نظر صیانت نماید. اطلاعات درست بهموقع و جامع، اساس و ابزار تصمیمگیری صحیح است. روابطعمومی با حضور شایسته در بازار و با ارتباطات تنگاتنگ با تحقیقات بازاریابی، اطلاعات موردنیاز برای بهبود و ارتقا روابط با عموم مخاطبان را افزایش میدهد.
بسیاری از اوقات، مدیران و کارشناسان یک سازمان، از محیط پرتلاطم خارج از سازمان اطلاعی ندارند و این وظیفه اصلی روابطعمومیها است که اوضاع محیط بیرون از سازمان را به مدیران منتقل سازند تا از این طریق بتوانند مجموعه را بهویژه در موقعیت بحرانی، بر شرایط محیط منطبق سازند. چرا که بسیاری از شرکتهایی با نامهای تجاری شناخته شده و معروف در سطح جهان، تنها بهجهت عدمانطباق با محیط، محکوم به شکست و انحلال شدهاند.
در بانکداری، مشتریمداری از بازار شروع و به بازار ختم میشود و بازار به ما میگوید که به چه نیاز دارد که در اینجا هم روابط عمومی در انتقال نیاز بازار به سازمان نقش دارد. در عقل بازاریابی، تعامل با مشتریان از اهمیّت ویژهای برخوردار است؛ زیرا تمامی منابع پایان مییابد اما تعامل، منیعی است که انتها ندارد و این تعاملسازی نیز به دست با کفایت یک روابط عمومی بهروز و کارآمد بر خواهد آمد.
در عرصه بانکداری و دیگر فعالیتهای مربوط به حوزه اقتصادی، این یک روابط عمومی قوی، خلاق و اثربخش است که میتواند به یک سازمان روح و جان بخشیده و موجب اعتمادسازی مشتریان شود و این موضوعی است که همواره باید مورد توجه مدیران سازمانهای یادگیرنده قرار گیرد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|