شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : «اعتمادسازي»؛ دستاورد روابط‌عمومي خلاق و اثربخش در صنعت بانكداري
چهارشنبه، 21 مرداد 1394 - 11:41 کد خبر:18172
روابط‌عمومي، مجموعه فعاليت‌هايي است كه با هدف حفظ و توسعه خوش‌نامي سازمان صورت مي‌پذيرد. در واقع مديريت برند، همان مديريت خوش‌نامي و اعتبار مجموعه است كه روابط‌عمومي با ارزيابي صحيح و به‌موقع و نيز هشدارهاي به‌جا مي‌تواند از اعتبار سازمان مورد نظر صيانت نمايد. اطلاعات درست به‌موقع و جامع، اساس و ابزار تصميم‌گيري صحيح است. روابط‌عمومي با حضور شايسته در بازار و با ارتباطات تنگاتنگ با تحقيقات بازاريابي، اطلاعات موردنياز براي بهبود و ارتقا روابط با عموم مخاطبان را افزايش مي‌دهد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه مقوله رقابت، واقعيت دنياي تجاري است. چنان‌چه مجموعه‌اي رقابت را جدي نگيرد، بدون ترديد از گردونه تجارت كنار گذاشته خواهد شد. در اين دنياي به‌شدّت رقابتي، ايجاد روابطي شايسته، بر اساس اصل «ارزش‌آفريني»، حرف نخست را مي‌زند؛ از اين‌رو، براي دست‌يابي به اين مهم، بايد برنامه‌ريزي همه‌جانبه داشت.


از جمله علومي كه براي ارتقاي جايگاه سازمان و خوش‌نامي آن ضروري است، مي‌توان به علوم حوزه‌ رقابت، هم‌چون: استراتژي، بازاريابي، فروش و ... اشاره كرد كه در اين ميان، وظيفه مديريت نام تجاري (برند سازمان) و ارتقا و تثبيت اعتبار و خوش‌نامي سازمان بر عهده روابط‌عمومي است.


در همين راستا، مي‌توان چنين گفت كه؛ اگر چه بازاريابي بر روي برند محصول و خدمت ارائه‌شده كار مي‌كند اما روابط‌عمومي، مشخصاً در ارتباط با نام تجاري و برند سازمان فعاليت مي‌نمايد. در بازاريابي، در گام نخست، ارتباطات برقرار مي‌شود؛ اين در حالي است كه تداوم اين ارتباطات در گرو عملكرد حرفه‌اي يك روابط عمومي كارآمد خواهد بود.


فن‌آوري‌هاي نوين، سبب شده تا محصولات و خدمات بنگاه‌ها و مؤسسات اقتصادي كمابيش با رقباي مطرح و هم‌تراز، شباهت‌هاي زيادي داشته باشند. اما بايد در نظر داشت كه مشتريان تنها به كيفيت محصولات توجه نمي‌كنند بلكه ديگر كاركردهاي ارتباط و تعاملات با شركت مورد نظر نيز براي آنان اهميّت دارد.


روابط‌عمومي، مجموعه فعاليت‌هايي است كه با هدف حفظ و توسعه خوش‌نامي سازمان صورت مي‌پذيرد. در واقع مديريت برند، همان مديريت خوش‌نامي و اعتبار مجموعه است كه روابط‌عمومي با ارزيابي صحيح و به‌موقع و نيز هشدارهاي به‌جا مي‌تواند از اعتبار سازمان مورد نظر صيانت نمايد. اطلاعات درست به‌موقع و جامع، اساس و ابزار تصميم‌گيري صحيح است. روابط‌عمومي با حضور شايسته در بازار و با ارتباطات تنگاتنگ با تحقيقات بازاريابي، اطلاعات موردنياز براي بهبود و ارتقا روابط با عموم مخاطبان را افزايش مي‌دهد.


بسياري از اوقات، مديران و كارشناسان يك سازمان، از محيط پرتلاطم خارج از سازمان اطلاعي ندارند و اين وظيفه اصلي روابط‌عمومي‌ها است كه اوضاع محيط بيرون از سازمان را به مديران منتقل سازند تا از اين طريق بتوانند مجموعه را به‌ويژه در موقعيت بحراني، بر شرايط محيط منطبق سازند. چرا كه بسياري از شركت‌هايي با نام‌هاي تجاري شناخته شده و معروف در سطح جهان، تنها به‌جهت عدم‌انطباق با محيط، محكوم به شكست و انحلال شده‌اند.


در بانكداري، مشتري‌مداري از بازار شروع و به بازار ختم مي‌شود و بازار به ما مي‌گويد كه به چه نياز دارد كه در اين‌جا هم روابط عمومي در انتقال نياز بازار به سازمان نقش دارد. در عقل بازاريابي، تعامل با مشتريان از اهميّت ويژه‌اي برخوردار است؛ زيرا تمامي منابع پايان مي‌يابد اما تعامل، منيعي است كه انتها ندارد و اين تعامل‌سازي نيز به دست با كفايت يك روابط عمومي به‌روز و كارآمد بر خواهد آمد.


در عرصه بانكداري و ديگر فعاليت‌هاي مربوط به حوزه اقتصادي، اين يك روابط عمومي قوي، خلاق و اثربخش است كه مي‌تواند به يك سازمان روح و جان بخشيده و موجب اعتمادسازي مشتريان شود و اين موضوعي است كه همواره بايد مورد توجه مديران سازمان‌هاي يادگيرنده قرار گيرد.
 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)