درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 03:30   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18086صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیچهارشنبه، 14 مرداد 1394 - 09:12
مدیریت انتظارات در دوران پساتحریم؛ ماموریت اصلی روابط عمومی های شبکه بانکی
در گفتگو با مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی - آخرین نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم این است که مدیریت انتظارات و عقلانی کردن خواسته های جامعه در دوران پساتحریم از جمله ماموریت های اصلی روابط عمومی های شبکه بانکی کشور در شرایط فعلی محسوب می شود.
  

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

اشاره
 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی، معتقد است مدیریت انتظارات و عقلانی کردن خواسته های جامعه در دوران پساتحریم از جمله ماموریت های اصلی روابط عمومی های شبکه بانکی کشور در شرایط فعلی محسوب می شود.
 به بهانه برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در نطام بانکی گفتگویی تفصیلی با محمد علی کریمی انجام شده است که در پی می آید:

 

روابط عمومی چه نقشی در توسعه اعتبار و وجهه اجتماعی و مقبولیت جامعه ایفا می کند و چه جایگاهی در ارتقاء وجهه حرفه ای نظام بانکی دارد؟
بدون تردید روابط عمومی ها و رسانه های جمعی، به عنوان دو کانون مهم نظام ارتباطی و اطلاع رسانی نقش تعیین کننده ای در افزایش آگاهی های عمومی جامعه و رشد فرهنگی و تنویر افکار عمومی بر عهده دارند؛ این نقش در رشد فرهنگ و آداب و رسوم مردم جامعه با معرفی الگوهای عملی رفتاری ایفا می شود و زمینه کنش ها و واکنش های اجتماعی را رقم می زند.
همچنین حفظ اعتبار و وجهه اجتماعی، توجه به مسائل فرهنگی، اخلاقی، هنجارهای اجتماعی و ایفای تعهد نسبت به ارزش‌های جامعه، مشارکت در امور عام المنفعه و به طور خلاصه دفاع از حقوق مردم، از ضرورت‌های بقای یک سازمان است و این وظایف از رسالت‌های روابط عمومی محسوب می شود. اصولاً عملکرد حرفه‌ای روابط‌عمومی یک سازمان است که می تواند به افزایش اعتبار آن سازمان کمک و گام‌های بعدی برای کسب اعتبار را تعریف کند.
در این میان بانک ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ اعتبار و وجهه اجتماعی یک بانک سرمایه اصلی آن بانک است که کمترین خدشه و آسیبی منجر به تبعات منفی جبران‌ناپذیری می شود. بنابراین روابط عمومی بانک ها در صیانت و ارتقای این اعتبار نقش بسزایی دارند. حافظ این اعتبار روابط‌عمومی ها هستند که باید برای نگاهبانی و مراقبت از آن دانش، توان و مهارت خود را به صورت کامل به کار گیرند.

 مهارت های ارتباطی لازم در صنعت بانکداری کشور ( دولتی و خصوصی ) چیست و کدامیک از این مهارت ها اولویت، ارزش و جایگاه مهم تری دارند؟
«ارتباطات» تفهیم و تفاهم و تسهیم تجارب و دانسته‌های خود با دیگران است. در روابط عمومی، «ارتباطات» نقش بسیار مهم و کارآمدی دارد. وظایف پیوستگی اطلاعاتی و استدراکی، تاثیرگذاری، تصمیم‌گیری و تصدیق از جمله وظایف ارتباطات در جامعه انسانی است و بر همین اساس مهارت هایی که روابط عمومی بانک ها در ارتباطات خود باید به آنها توجه داشته باشند عبارتند از:
شناخت انواع ابزارهای ارتباطی، ویژگی ها و کارکردهایشان؛ مخاطب شناسی و تولید پیام های مرتبط با هر گروه از مخاطبین و ذی نفعان؛ اخلاق مداری، صداقت و شفافیت در تعامل با مخاطبین؛ مشارکت جویی، گوش دادن و توجه به بازخوردها، صحبت از روی آگاهی، استفاده از سند و مدرک، دوری از بیان واقعیات غیر قابل درک و... که مجموع این موارد چرخه ارتباطی یک نهاد را شکل می دهند و نمی توان اولویتی برای هیچ کدام قائل شد.

موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی که در حیطه وظایف ذاتی روابط عمومی قرار دارد، تا چه حد می تواند در موفقیت و توفیق بانک موثر باشد و به عنوان یک مزیت رقابتی بانک را در رسیدن به اهداف و رسالت های خود یاری کند؟
با توجه به مفهوم ذاتی روابط عمومی ها که در ساده ترین تعریف به عنوان چشم بینا ، گوش شنوا و زبان گویای سازمان شناخته می شوند، مسئولیت و مقبولیت امری بسیار حیاتی و تعیین کننده است.
روابط عمومی ها به عنوان پل ارتباطی سازمان و جامعه باید بتوانند نقش دیدبانی خود را به خوبی ایفا کرده و با رصد شرایط اجتماعی و محیط پیرامون کسب و کار سازمان متبوع خود، معضلات، نقایص و محرومیت‌ها را شناسایی کنند و به منظور رفع یا کاهش آنها برنامه ریزی داشته باشند. همچنین می بایست اهرم اجرایی مسئولیت اجتماعی سازمان ها بوده و میان سازمان و جامعه شرایط برد- برد را حاکم کنند. این موضوع در کنار وجهه انسانی، اخلاقی و اجتماعی، می‌تواند ضامن دوام و موفقیت کسب و کار سازمان شده و نقش موثری در برندسازی و تقویت برند سازمان داشته باشد. چراکه یک بانک هرگز نمی تواند در میان محرومیت ها و کمبودها به موفقیت صد درصدی و مستمر دست یابد. بنابراین در رویکرد انسان محور، توجه به مسئولیت اجتماعی بانک ها با هدف حفظ اعتبار، ناخودآگاه موفقیت بانک ها در بازار و ارائه خدمات به مشتریان نیز تضمین می شنقش روابط عمومی در فرهنگ سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی چیست و چه تاثیری در ایفای نقش بانک ها برای توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور دارد؟
از ویژگی های مهم اقتصاد مقاومتی ایجاد توان تولید در داخل و انعطاف پذیری حوزه های مختلف اقتصادی در مواجهه با
بحران های گوناگون با منشاء داخلی یا خارجی است. علاوه بر این و از آنجا که اقتصاد ما بانک محور است، بانک ها بر مبنای کارکرد تعریف شده خود، به عنوان تامین کننده و یا واسط مالی، می توانند با تامین به موقع و مناسب منابع مالی مورد نیاز بنگاه های اقتصادی و نیز با اتخاذ روش های ساده و شفاف در ارتباط با مشتریان خود، نقش ممتازی در بهبود فضای کسب و کار و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند. روابط عمومی بانک ها نیز در همین راستا می بایست برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی فعالیت هایی نظیر موارد زیر را انجام دهند:
فراهم کردن زمینه انجام پژوهش‌های عمیق در حوزه اقتصاد مقاومتی؛ فراهم آوردن زمینه لازم برای اندیشمندان و کارشناسان حوزه اقتصاد برای تبیین نظرهای خود در زمینه اقتصاد مقاومتی؛ تشریح اقتضائات و الزامات اقتصاد مقاومتی برای مردم؛ فراهم کردن بستر لازم برای داد و ستد آرا و نظریات کسانی که در حوزه اقتصاد مقاومتی مبانی تئوریک را تدوین می‌کنند و کسانی که در این حوزه مجری هستند؛ اطلاع‌رسانی دقیق، صریح و شفاف در خصوص پیشرفت های حاصله و موانع موجود.
همچنین از آنجا که برای خروج از شرایط رکود تورمی، رونق تولید داخلی اهمیت خاصی دارد، برجسته سازی حمایت های شبکه بانکی از تولید داخلی، ترغیب مردم به استفاده از کالاهای داخلی و نیز مدیریت انتظارات جامعه بایستی در دستور کار روابط عمومی های شبکه بانکی قرار گیرد.

 روابط عمومی در به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه بانک در راستای اهداف توسعه بازار چه نقشی دارد و این نقش چگونه می تواند باعث پیشرفت و موفقیت بانک در حوزه های مختلف شود؟
مهم ترین نقش روابط عمومی نمایاندن چهره سازمان به مخاطبان و مشتریان است. به گونه ای که مشتری با شناختی کامل اقدام به سرمایه گذاری کند و روش مناسب آن را برگزیند. در واقع تاکید ما در اینجا بر اصل شفافیت در ارتباط است. در این صورت بانک ها نیز می توانند مشتریانی داشته باشند که خود حلقه اتصالی برای جذب دیگر مشتریان هستند.
در واقع تبلیغ و بازاریابی خدمات بانک، فرایند کسب رضایت مشتری به شیوه‌ای سودآور بوده و روابط عمومی بستر ساز این فرایند است و اجرای کامل این نقش به مفهوم جذب و نگهداری مشتری و در واقع ایجاد سرمایه اجتماعی است. بنابراین
هدف اصلی روابط عمومی حفظ و ارتقا جایگاه سازمان از طریق برقراری و ایجاد ارتباط با مخاطب است، فرایندی که توانایی های سازمان برای تحقق اهدافش را تقویت می کند.

از نگاه شما الگوی مطلوب روابط عمومی کارآمد، متعادل و تاثیرگذار در تحقق اهداف و مسئولیت های بانک و موسسات اقتصادی کدام است ؟
این سوال نیاز به انجام پژوهش و تحقیق عمیق دارد و شاید ارائه یک پاسخ چند سطری نتواند حق مطلب را ادا کند. البته به طور مختصر می توان گفت که پرهیز از تبلیغات محوری و توجه و الزام بیشتر به محوریت روابط عمومی نکته مهمی است که در این مورد بایستی مدنظر قرار گیرد. اما آنچه در خصوص الگوی مطلوب ورابط‌عمومی کارآمد در تحقق مسئولیت‌های بانک بسیار حائز اهمیت است این است که باید در طراحی هر الگویی در این حوزه به این مسئله توجه داشت که دیگر نباید به روابط‌عمومی به عنوان یک واحد سازمانی نگاه کرد که بخش‌هایی از امور به آن محول می‌شود و روابط‌عمومی هم طبق کلیشه‌های تاریخی خود آن وظایف را به سرانجام برساند. در الگوی نوین روابط عمومی، سازمان‌ها از سر نیاز خود به روابط‌عمومی مراجعه می‌کنند و روابط‌عمومی هم بر اساس شرایط حاکم بر سازمان نقشه راه ارائه می‌کند. بنابراین به نظر می رسد در طراحی یک الگوی مطلوب باید به جایگاه مهم روابط عمومی از منظر مشاور اهمیت ویژه‌ای داد. البته شفاف سازی، صداقت و مشارکت به عنوان اصول اساسی روابط عمومی در بانک ها و موسسات اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و هر الگویی که به گسترش و تقویت این ویژگی ها کمک کند موفق تر خواهد بود. همچنین در الگوی مطلوب روابط عمومی بایستی شرایطی فراهم شود تا کلیه پرسنل و مشتریان یک بانک به عنوان بخشی از روابط عمومی عمل کنند؛ به عبارت بهتر روابط عمومی بایستی در تمام وجوه و ارکان یک بانک ملموس و متبلور باشد و به یک بخش یا اداره منحصر نباشد.

نقش روابط عمومی در تعمیق اهداف مشتری مداری و تکریم مشتریان چیست و تا چه حد می تواند در موفقیت بانک تاثیر گذار باشد؟
بدون شک ملاک واقعی ارزش گذاری هر شرکت، میزان رضایت مشتریان است. چیزی که بدون آن هیچ کسب و کاری نمی‌تواند ادامه حیات دهد. لذا سازمان های مشتری مدار درک این سخن را که همیشه حق با مشتری است، سر لوحه برنامه های خویش می دانند. علاوه بر این وجود فضای رقابت بین بنگاه های اقتصادی به ویژه بانک ها و تلاش برای جذب سپرده های بیشتر اهمیت مشتری مداری در نهاد بانک را دوچندان کرده است. در این میان روابط عمومی یک بانک به عنوان بازوی ارتباطی آن بایستی سازوکاری برای ایجاد و تقویت مشتری مداری طراحی کند. در واقع مشتری مداری طیف گسترده ای از اقدام ها شامل برخورد پرسنل با مشتری، معماری و چیدمان شعب، راهنمایی و پاسخگویی به مشتری و ... است که روابط عمومی به نوعی در همه آنها دخیل است. البته نخ تسبیح و گام اصلی مشتری مداری،گوش دادن و سنجش دقیق افکار، نظرها و بازخوردهای مشتریان و مخاطبان است و هر قدر روابط عمومی یک بانک در این راه موفق تر باشد می تواند بانک و موسسه خود را در ارائه خدمت بهتر و فراگیرتر یاری کند.

به دیگر مواردی که لازم می دانید و در سوالات فوق بدان پرداخته نشده است اشاره بفرمایید.
ضمن تشکر از شما، آخرین نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم این است که مدیریت انتظارات و عقلانی کردن خواسته های جامعه در دوران پساتحریم از جمله ماموریت های اصلی روابط عمومی های شبکه بانکی کشور در شرایط فعلی محسوب می شود. بنابراین از کلیه همکارانم در روابط عمومی های بانکی درخواست می کنم با تمام توان و ضمن استفاده از ابزارها و ظرفیت های موجود در این مسیر گام بردارند. روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز آماده هرگونه مشارکت و همکاری در این خصوص و سایر موارد است.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)


 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد