درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 05:58   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1781صفحه نخست » خبر یکدوشنبه، 24 مهر 1391 - 06:31
حاشیه‌ای بر سندرم خبرگزاری‌سازی
نهادهای فرهنگی همگی از بی‌بودجگی، صدایشان هرروز بلندتر و کارهای بر زمین مانده‌شان افزون‌تر و آن‌هنگام این همه مجوز برای خبرگزاری صادر و دریافت می‌شود و ده‌ها نهاد دیگر نیز یا مقدمات کار را فراهم آورده‌اند و یا هوایی راه‌انداختن خبرگزاری‌اند؛
  

اواخر دهه ۷۰ که موج اول خبرگزاری‌سازی در ایران به‌راه افتاد، برخی استخوان ‌خرد کرده‌های ارتباطات و روزنامه‌نگاری، زبان به گله و شکوه گشودند که اینها اسمشان خبرگزاری نیست. و مگر با یک اتاق بزرگ و چند رایانه، می‌شود کار یک خبرگزاری را کرد و… . این حرف‌ها البته چندان به جایی نرسید چراکه اولا استدلال معترضان بیشتر جنبه فنی – تکنیکی داشت.


(مثلا ارسال خبر با کابل به جای اینترنت یا داشتن اتاق خبر به جای تحریریه) ثانیا فشار جریان‌های سیاسی که می‌خواستند در ادامه منطق صدساله روزنامه – تریبون در ایران، این‌بار شانس‌شان را در فضای مجازی، جست‌‌وجو کنند، خیلی زود راه‌ را باز ‌کرد. این موج فرونشسته، حدود یک‌ماه پیش با تصویب مجوز تأسیس افزون بر ۱۰خبرگزاری (که خبرش هفته گذشته اعلام شد)، دوباره سر برآورده و می‌رود تا وقایعی شگفت را در عرصه رسانه‌های ایران و بلکه جهان رقم زند و حتم بدانید که این‌بار رکورددار خبرگزاری‌داری جهانی خواهیم بود؛ امری در ادامه تقدم حّرافی بر کار.

 

اول. ‌با تأسیس ایسنا و روی کار آمدن نسلی از خبرنگاران جوان و تأکید بر خبر‌های گفت‌وگو محور و پس از آن فارس و مهر، ‌که پس از ایرنا، وارد فضای رسانه‌ای شدند، به‌علاوه واحد مرکزی خبر (که عنوان خبرگزاری ندارد)، آرایش جدیدی از خبرگزاری‌ها شکل گرفت. دو یا سه برابر این رسانه‌ها، مجوزهایی برای تأسیس خبرگزاری در سال‌های اول دهه هشتاد صادر شد که آنها اگر امروز باشند یا به‌صورت نیمه‌فعال اداره می‌شوند و یا در اموری دیگر، مؤثر و منتفع‌اند.

 

سیاست صدور مجوزهای فله‌ای برای خبرگزاری‌ها، از برنامه‌های دوم‌خرداد بود (که دوست می‌داشت بیشتر حرف زده باشد تا عمل کند) که با روی کار آمدن دولت جدید متوقف شد و حتی در دستور‌العملی، سایت‌های خبری موظف شدند که پیشوند «خبرگزاری» را از عنوان خود حذف کنند. همین امر باعث تراکم درخواست‌ها در وزارت ارشاد و بعضا پیشنهاد ارقام نجومی برای فروش مجوز خبرگزاری‌ها بود که اکنون به‌نظر می‌رسد سد مذکور شکسته شده و همه می‌توانند شناگر این دریا شوند.


دوم. هر خبرگزاری که از راه می‌رسد، نیازمند ابزار و ادواتی است و تا این مقدمات فراهم نباشد، فقط نامی است بر مجوز و کاغذ. از میان همان پنج خبرگزاری پیش‌گفته، تنها ایرنا و واحدمرکزی خبر (که سوابق‌شان به افزون بر نیم‌قرن می‌رسد)، دارای هیبتی به مانند یک خبرگزاری جهانی‌اند و باقی به دلایلی متعدد (از جمله مسائل مالی)، فاقد برخی مقدمات ضروری کار خبری.


بدین‌ترتیب خبرگزاری‌های از راه رسیده باید انبوهی نیروی کارآزموده و حرفه‌ای را به‌کار بگیرند که معلوم نیست چنین گزینه‌هایی را در کره‌ماه خواهند یافت یا از چین وارد می‌کنند؟! هر خبرگزاری به صدها خبرنگار و نیروی خبره دیگر احتیاج دارد و حتما چنین ظرفیتِ مناسبی در کشور وجود ندارد که اگر می‌داشت نیروهایی این‌چنین جذب رسانه‌های موجود می‌شدند. ثانیا اگر بنا بر اثرگذاری است و سازمان‌ها و مدیران و رجال سیاسی می‌خواهند حرف‌هایشان به‌جایی برسد، چه نیازی به راه‌اندازی تشکیلاتی عریض و طویل.


رده‌بندی الکسا (که عجالتا یگانه نمودار فهم جایگاه وب‌سایت‌هاست) نشان می‌دهد که دو برابر خبرگزاری‌های برتر (در ۱۰۰سایت اول)، سایت‌های خبری‌اند که دیده می‌شوند و بازخورد دارند و مؤثرند؛ یک سایت خبری جمع و جور با هزینه سالانه کمتر از پنج درصد یک خبرگزاری همان کاری را می‌کند که باید. و کجاست نیات صرفه‌جویانه و کمبود بودجه و خدمت برای خلق؟ تازه اگر اصل راه‌اندازی سایت را نیز بتوان برای بسیاری از سازمان‌ها توجیه کرد.


سوم. و مهم‌ترین نکته آن است که خبرگزاری، هستی و هویتش در خبررسانی است و مگر این خبر چیست که این همه خبررسان برای آن لازم است؟ در ایران، میانگین تولید روزانه خبرگزاری‌ها، ۷۰۰خبر در روز است و (اگرچه پژوهشی جامع در این باب صورت نگرفته) افزون بر هفتاد درصد خبرهای خبرگزاری‌ها مشترک است؛ چرا؟ چون روابط‌عمومی‌های منابع خبری کارشان را بر تولید خبر استوار کرده‌اند و حتی برخی وزارتخانه و نهادها، نیمه خبرگزاری‌هایی نیز برای خود به‌وجود آورده‌اند.

 

آنها برنامه خبری را برگزار می‌کنند، خبر را می‌سازند و می‌نویسند و برای رسانه‌ها می‌فرستند و اینگونه می‌شود که صدها خبرِ مشابه، هر روز در کشور تولید و نشر می‌شود. در اندک درصد باقیمانده از خبرهای تولیدی نیز، جای خبر خالی است و معمولا آنچه بر جا مانده، گفته‌ها و نکته‌ها و حاشیه‌هاست، چرا که خبر داغ و جنجالی را سایت‌های خبری پیش از همه می‌سوزانند و خبرگزاری‌ها معمولا دنباله‌رو و تکمیل‌کننده‌اند.

 

علاوه بر اینها خبرگزاری به‌روی مخاطب عام گشوده نمی‌شود و در خوانشی تاریخی، روزنامه‌ها را مخاطب قرار می‌دهد که اینجا هم قصه پرغصه‌ای است. روزنامه‌ها در شمارگانی معمولا پایین منتشر می‌شوند و با بحران کاغذ برای افزایش تعداد صفحات (و بازنشر همه خبرها) دست‌به‌گریبانند و معمولا ۳-۲ خبرگزاری را بیشتر نمی‌بینند و معلوم نیست این همه خبر و خبرسازی و خبربازی، چه‌کسی را خوش می‌آید، جز آن کسی را که دوست می‌دارد در کلکسیون رسانه‌ای‌اش، یک خبرگزاری هم داشته باشد.


نگارنده حرف اولش را در انتهای همان بند اول زده است؛ خبرگزاری برای حرف زدن و حرف زدن و حرف زدن است و چه چیز جز از حرافی می‌تواند آن‌را پُر کند؟ پول و امکاناتی که باید صرف تولید مولد و افزایش دانش محقق شود، در جایی هزینه می‌شود که مثال آن، شیرین‌ ساختن آب دریاست و بُستان‌کردن بیابان. نهادهای فرهنگی همگی از بی‌بودجگی، صدایشان هرروز بلندتر و کارهای بر زمین مانده‌شان افزون‌تر و آن‌هنگام این همه مجوز برای خبرگزاری صادر و دریافت می‌شود و ده‌ها نهاد دیگر نیز یا مقدمات کار را فراهم آورده‌اند و یا هوایی راه‌انداختن خبرگزاری‌اند؛ آن‌هم درشرایطی که انتخاباتی بزرگ در پیش است و حتما خبرگزاری می‌تواند عصای دست منازعات سیاسی باشد. آقایان، این دور باطل را متوقف کنید، کشور نیازمند حرافی نیست.

منبع: رجانیوز

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد