شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، با تبریک 27 اردیبهشت سالروز ارتباطات و روابط عمومی باید گفت ایجاد ارتباط دوسویه بین سازمان و مخاطب و فهم متقابل از یکدیگر و همچنین حفظ آن به منظور سودمندی و استفاده بهینه از امکانات و فرصت های فرارو مهمترین اصلی است که در دنیای امروز، روابط عمومیها و مراکز اطلاع رسانی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.
این در واقع همان هوشمندی است که بایستی متولیان و کارگزاران روابط عمومی درصدد تحقق آن برآیند و هیچ چارهای جزء حرکت در این مسیر ندارند.
روابط عمومی ها به عنوان چشم و گوش و آئینه تمام نمای یک سازمان و واسط صدیق و راستین مخاطبان با آن، زمانی میتوانند پویائی و کارآمدی خود را به منصه ظهور برسانند تا بتوانند از یک هوشمندی و راهبری قابل قبولی برخوردار باشند.
روابط عمومیای که خود را هوشمند نساخته و از غافله فضای رقابتی دنیا عقب بماند هرگز نمی تواند در مسیر رشد و پیشرفت گام برداشته و سازمان را از بحران ها و تهدیدهای پیش رو دور کند.
در جهان امروز و در فضای کاملاً آنلاین و تعاملی، هوشمندی برای روابط عمومی ها امری واضح و مبرهن است و هیچ سازمانی بدون تعامل و تفاهم با مخاطب نمی تواند از عهده نیازها و خواسته های آنان برآید زیرا درعصر انفجار اطلاعات توجه به نیازهای نوین مخاطبان حداقّل انتظاری است که باید مدنظر قرار گیرد.
در غیر اینصورت آنان بدون کوچکترین تعصب و تعلقی از شما جدا شده و به سمت و سوئی حرکت می کنند که بتواند نیازهایشان را برآورده سازند و اینجاست که یک روابط عمومی هوشمند می تواند از این بحران خودساخته جلوگیری کند.
شناسائی بحرانها و چالشهای احتمالی با برقراری ارتباط دوسویه همسنگ، تفاهم و گفتگوی مستقیم و بدون واسطه با مخاطبان با بهره گیری از ابزارهای نوین ارتباطی نظیر؛ وب سایت، وبگاه، سامانههای پیامک و پیامگیر و تالارهای گفتگوی دوطرفه آنلاین نمونه های بارزی از مصادیق هوشمندی در روابط عمومی است که با ایجاد چنین فضاهائی هیچگاه فرصت ارتباط با مخاطب و امکان رصدکردن او را از دست نمی دهد.
درحال حاضر در کشور ما روابط عمومی ها به جهت وابستگی بیشتر به بخشهای دولتی و عدم گسترش رقابت بین این بخشها کمتر به دنبال هوشمندی هستند و در واقع بیشتر درصدد مطرح کردن خود از طریق اعمال قدرت و یا نفوذ در افکار عمومی هستند.
بطوریکه با صرف هزینه های بی حساب و کتاب و پیام های تکراری بیشتر برای تثبیت خود تلاش میکنند و حتی در این راه از نفوذمندان مختلف از جمله؛ عرصه های هنری و اجتماعی نیز در تبلیغات تجاری و سیاسی خود بیشترین بهره را می برند و از این حیث هیچگاه در میان مخاطبان از جایگاه واقعی برخوردار نیستند.
روابط عمومی ها به عنوان مصدر افکار عمومی می توانند با هوشمندی هرچه تمام تر، مخاطبان را با سازمان مأنوس کرده و آنان را چنان به سازمان وابسته کنند که هرگز فکر جدائی در ذهنشان خطور نکند و این زمانی عملیاتی و اجرائی می شود که سازمان به طور خودکار، نیازها و خواسته های آنان را شناسائی کرده و با هوشیاری در اختیارشان قرار دهد در غیر اینصورت روابط عمومی ها جایگاه واقعی خود را از دست خواهند داد.
با این تفاسیر به صراحت می توان گفت که روابط عمومی های کشورمان از هوشمندی کمتری برخوردار هستند زیرا به ندرت به دنبال چنین تفکر و حرکتی بوده اند.
هوشمندی در روابط عمومی به معنی شناخت به موقع نیازهای مخاطب و تأمین آن در همه شرایط است و یک روابط عمومی زمانی موفق است که بتواند در مسیر هوشمندی گام برداشته و به سمت و سوی پیشرفت و تعالی خود حرکت کند.
در این راستا؛ هوشمندی راهبردی یعنی اینکه با درک صحیح و درست از دورنمای تعالی و پیشرفت سازمان و بهره گیری از روش ها و ابزارهای مناسب ارتباطی می توان موفق عمل کرد.
هوشمندی عاطفی نیز با توجه به گرایش های درونی و تعلق خاطر افراد همواره در شناخت درست مخاطب و درک نیازها و خواسته های وی می تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد. همچنین هوشمندی مجازی هم در شرایط امروز، امری لازم و ضروری است و اگر کسی از این هوشمندی بهره مند نباشد قطعاً از دروازه عصر اطلاعات و ارتباطات دور خواهد ماند و به نوعی این فرصت طلائی را از دست می دهد.
بطور کلی مرزی بین هوشمندی های مورد وصف وجود ندارد زیرا هریک از این هوشمندی ها می تواند به عنوان مکمل یکدیگر عمل کرده و روابط عمومی را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت کنند.
برگزاری سمینارها و سمپوزیوم های تخصصی ملی و بین المللی همانند این سمپوزیوم با توجه به حضور نخبگان و متخصصان عرصه های بین المللی ارتباطات و روابط عمومی و ارائه تجارب و آموخته های جدید توسط آنان می تواند تحولی شگرف در این زمینه ایجاد کرده و در اعتلای روابط عمومی های کشورمان مؤثر و مفید واقع شود.
به هرحال امیدواریم با برگزاری چنین سمینارهائی بتوانیم بیش از پیش در عرصه روابط عمومی هوشمند موفق و مؤثر عمل کنیم.
محمدتقی کمالپور، معاون روابط عمومی پست بانک ایران
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|