درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 14:48   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17210صفحه نخست » روابط عمومی ایرانییکشنبه، 17 خرداد 1394 - 09:00
روابط عمومی و ارتباطات یک تلاقی مبارک
علیرضا محمد علی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده بیمه - در این یادداشت مختصر به نظرم رسید شاید بیش از هر چیز شایسته باشد که به نقطه تلاقی میان آخرین تعریف ارایه شده از روابط عمومی، با نام گذاری روز ارتباطات و روابط عمومی و همچنین اهمیت همراهی دو واژه ارتباطات و روابط عمومی ، در روزی که در تقویم ملی کشورمان به همین نام آراسته است، اشاره ای داشته باشیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، شاید این خود بهترین بهانه باشد برای اعلام یک «روز مبارکی» به دوستان و همکاران د رحوزه روابط عمومی و ارتباطات.

همانطور که می دانید تلاش برای ارایه تعریفی جامع از «روابط عمومی» به واسطه ماموریت های جدیدی که بر عهده دارد مرتبا توسط موسسات روابط عمومی و انجمن بین المللی طی چند سال گذشته  ادامه یافته و بالاخره با بررسی های فراوان در سال 2012 بر سر تعریف جدید توافق حاصل شده است.

باز همانگونه که می دانید در تعریف قدیمی تر از روابط عمومی که در سال 1982 میلادی به ثبت رسید، روابط عمومی اینچنین تعریف شده بود: «روابط عمومی به یک سازمان و مخاطبان آن کمک می کند تا با هم سازگار شوند» .

این تعریف البته چالشهایی را به دنبال داشت زیرا نقش آفرینی روابط عمومی را صرفاً در یک حوزه محدود تعاملی در سازمان مورد توجه قرار داده بود  و بالطبع این گزاره در درون خویش در برگیرنده نقش های متعدد و گسترده روابط عمومی نبود.

در سال 2012در تعریف جدید ، به اهمیت موضوع ارتباطات به عنوان یک فرایند راهبردی در حوزه فعالیت های روابط عمومی نگاه ویژه ای صورت گرفت ، به نحوی که در تعریف جدید چنین آمد: «روابط عمومی روند راهبردی ارتباطات است که مبتنی بر روابط سودمند دوطرفه بین سازمان و عموم مردم قلمداد می شود».

در حقیقت انجمن  روابط عمومی امریکا در این تعریف جدید بر اصل «ارتباطات» یعنی موضوع اصلی ماموریت های روابط عمومی صحه گذاشت. شاید این طبیعی ترین اقدام بود زیرا روشن است که همراهی «ارتباطات» و «روابط عمومی» در درون خود دارای یک پیوستگی منطقی است و با کمی اغراق می توان آن را به یک پیوستگی ذاتی تعمیم داد.

البته از دید یک ناظر بیرونی نیز چنین برداشتی منطقی است، زیرا اگر هر زمان لازم باشد در یک سازمان الگویی برای تبیین نقش مولفه های ارتباطات سازمانی ارایه  شود،  انتظار از اجرای این ماموریت بیش از هر واحد دیگری متوجه روابط عمومی آن سازمان خواهد بود. ازاینرو این یک انتظار منطقی است که متولی تبیین مولفه هایی نظیر سبک ارتباطی، کانالهای ارتباطی، مسیر ارتباطات و محتوای ارتباطی نهاد روابط عمومی باشد.

بعلاوه در زمینه «اهداف ارتباطی» نیز همین واقعیت تداوم خواهد یافت و پیوستگی روابط عمومی با مفهوم ارتباطات آشکار است. برای مثال  دانشگاه ها در زمینه اهداف ارتباطی در تبلیغات تاکید می‌کنند که فعالیت های تبلیغاتی باید جامع، دقیق و دارای اهداف تعیین شده باشد و برای دانشجویان روابط عمومی  لزوم صراحت و روشنی برای اثربخشی اهداف تبلیغاتی مورد توجه قرار می گیرد.

از اینجاست که در "اهداف ارتباطی" به وضوح هر ارتباطی که با مخاطبان برقرار می شود و پاسخهای خود را در سه سطح شناختی، عاطفی و یا رفتاری هدفگذاری می نماید، در زمره ماموریت های روابط عمومی قرار می گیرد. به عبارت روشنتر؛ آنچه در ذهن مخاطب است (پاسخ شناختی)، آنچه در پی تقویت و تغییر عقیده مخاطب است (پاسخ عاطفی) و آنچه مخاطب را وادار به عمل یا عکس العمل می نماید (پاسخ رفتاری) ، در زمره پایه های روان شناختی تبلیغات قمداد می شود و در چارچوب وظایف روابط عمومی در هر سازمان قرار دارد.

با ذکر این چند مثال از میان مثالهای فراوان دیگری که می توان بر شمرد، تلاش شد تا رابطه ساختاری میان دو موضوع روابط عمومی و ارتباطات مورد تاکید قرار گیرد و البته طرح این موضوع در آستانه روز ملی «ارتباطات و روابط عمومی» خود یک تصادم خوشایند از همنشینی این دو واژه است.

با این همه شاید یک اتفاق مهم دیگرحاصل از پیوستگی این دو واژه آن باشد که منبعد، خلاء های تئوریک در عرصه روابط عمومی، توسط تلاشهای نظریه پردازی در عرصه ارتباطات پوشش داده شود. به عبارت دیگر اگر قایل به تفکیک تئوریهای روابط عمومی از تئوریهای ارتباطی باشیم، آنگاه قدرت نظریه پردازی در حوزه ارتباطات به کمک ضعف موجود در عرصه نظریه پردازی در حوزه روابط عمومی خواهد آمد و به این ترتیب برآیند نظریه های این دو بخش می تواند یک تعادل نسبتا منطقی ایجاد کند که این یکی هم در جای خود مبارک خواهد بود.

علیرضا محمد علی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده بیمه

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  چالش بازاریابی: از رقبا پیشی بگیرید


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  کریستوفر بلر، ترول لیبرال، علیرغم سرکوب فیس‌بوک و هوش مصنوعی، به پیشروی خود ادامه می‌دهد


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  تأثیر شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در آینده شغل روابط‌عمومی


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


  انقلابی در روابط شما


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد