شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، انتظار برای تغییر در این حوزه به حدی بود که حتی در نشست استاندار همدان با اصحاب رسانه نیز مطرح شده بود. هرچند نیکبخت چندان تمایلی به رسانهای شدن موضوع در آن زمان نداشت، اما بر ضرورت تغییر در مدیریت روابط عمومی به خوبی واقف بود، بهویژه اینکه مسئولیتها و وظایف سنگین در این حوزه و اهمیت همراهی و همگامی دستاندرکاران آن با مدیریت استان ایجاب میکرد که چنین تغییری در موعد مقرر خود صورت بگیرد.
بدون شک مدیر سابق روابط عمومی استانداری تلاشها و زحمات زیادی در این حوزه داشته که در جای خود قابل تقدیر است.
با این وجود تغییر در حوزه روابط عمومی استانداری از نگاه بسیاری به قدری به تأخیر افتاده بود و انتظار میرفت در سریعترین زمان ممکن فرد دیگری که توان و ظرفیت کافی در این زمینه دارد، جایگزین مدیر قبلی شود.
با توجه به این ضرورتها و در شرایطی که سطح انتظارات قشرهای مختلف بهویژه رسانهها در خصوص تغییر مدیریت روابط عمومی استانداری بالا رفته بود، احسان شهابی به عنوان مدیر جدید این حوزه معرفی شد. فردی که نهتنها تجربه کافی در روابط عمومی را دارد و با مسائل مختلف این حوزه آشناست؛ بلکه تجربههای دیگر او از جمله مسئولیت همایشها و مراسم استانداری نیز بیارتباط با روابط عمومی نبوده است. از اینرو استفاده از چنین فردی در رأس مدیریت روابط عمومی استانداری این امیدواری را ایجاد میکند که وی بتواند اهداف و برنامههای مهم حوزه روابط عمومی را محقق و انتظارات را برآورده کند.
در میان این انتظارات مباحثی چون تعامل سازنده با رسانهها، حفظ احترام نسبت به اصحاب رسانه، تسهیل و تقویت ارتباط با مردم و مانند آنها که عمده آنها در توصیههای استاندار نیز نمود داشت از اهمیت بسزایی برخوردار است و به موفقیت مدیر جدید کمک خواهد کرد. کمااینکه نیکبخت در همین جلسه به صراحت گفت که «تعامل مجموعه روابط عمومی با حوزههای اثرگذار از جمله رسانهها باید بسیار صمیمانه و اخلاقمدارانه باشد؛ زیرا زحمات دستگاهها در رسانهها جلوه و تبلور مییابد.»
نکته قابل توجه اینکه شهابی نیز در نخستین اظهارات خود پس از معرفی به عنوان مدیرکل روابط عمومی، با نوعی نگاه انتقادی بیشتر روابط عمومیهای استان را سنتی خواند و بر تحول بیش از پیش در این حوزه تأکید کرد.
در این راستا توجه به رسانهها اهمیت دارد؛ زیرا رسانه در دنیای مدرن امروز حرف نخست را میزنند و بیشترین نقش را درتحولات دارند.
بر این اساس لازمه تحول در روابط عمومیها و عبور از شیوههای سنتی، در نظر گرفتن ضرورتهایی چون اطلاعرسانی درست و بهموقع از خدمات دولت، تقویت ارتباط بین افکار عمومی و مدیران، تعامل سازنده با رسانهها و مانند آنهاست که مدیر جدید روابط عمومی استانداری نیز باید آنها را مورد توجه قرار دهد.
منبع: همدان پیام
|