شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- میکروبلاگ یکی از رسانه های اجتماعی است که به شدت می تواند در روابط عمومی ها مورد استفاده قرار گیرد. در این نوشتار به معرفی میکروبلاگ و کاربرد آن در روابط عمومی می پردازیم.
وبلاگ نویسی کوچک یا میکروبلاگینگ (Micro-blogging) یکی از انواع وبلاگ نویسی می باشد که کابران اینترنت می تواند متن های کوتاه مورد نظر خود را نوشته و منتشر کنند و کاربران یا گروه دوستان آن را مشاهده کنند و معمولاً نویسه های (Character) این پیام بیشتر از 100حرف است.
به زبان ساده این سرویس مانند سرویس SMS یا پیام کوتاه می باشد با این تفاوت که درSMS فقط افرادی که به آنها پیام می فرستید می توانند پیام شما را بخوانند ولی در میکروبلاگینگ همه می توانند پیام شما را بخوانند. در این سرویس نیز امکان دنبال افراد توسط شما وجود دارد. دنبال کردن افراد به این معناست که پیام های فرد مورد نظر در«خانه» شما ظاهر می شوند تا بعدی ها آنها را بخوانید و بر عکس اگر شما توسط کسی دنبال می شوید. و می توانید با یکدیگر پیام خصوصی بفرستید که چیزی شبیه ایمیل است.
کاربرد میکروبلاگ های عمومی در روابط عمومی
در واقع خود میکروبلاگ یک سیستم روابط عمومی است که مدیران سازمان می توانند به طور مستقیم و با دور زدن سازمان روابط عمومی، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. بسیاری از متخصصان روابط عمومی در جهان معتقدند که عمر سازمان روابط عمومی به این شیوه به سر آمده است و بدین ترتیب آنها معتقدند که روابط عمومی به شدت مانع برقراری ارتباط میان مدیران و مردم می شوند و بدین ترتیب میکرو بلاگ ها می توانند این مشکل را حل کرده و ارتباطی مستقیم را بین مخاطبان و مدیر ایجاد کنند.
البته گاهی نیز خود روابط عمومی ها به نام موسسه از میکروبلاگینگ استفاده می کنند. ویژگی میکروبلاگینگ این است که محتوای آن باید کوتاه باشد. در واقع شما می توانید خلاصه هر چیزی را در آن قرار دهید. توصیه می شود از میکروبلاگینگ برای قرار دادن خلاصه خبر و لینک کامل خبر استفاده کنید تا افراد را از طریق میکروبلاگ به سمت سایت یا وبلاگتان هدایت کنید.
موارد منع استفاده از میکروبلاگ
1. در صورتی که روابط عمومی صفحه ای را به نام شرکت درست کرده است و پوشش خوبی از اخبار می دهد توصیه می شود که از میکروبلاگ استفاده نکنید، مگر اینکه بخواهید اخبار را بازنشر دهید.
2. اگر نمی توانید آن را به روز کنید، پروفایل خودتان را از درون آن بردارید. هیچ ارزشی ندارد که این ابزارها را صرفا داشته باشید. مگر اینکه بخواهید در فرصت های خاصی از آن استفاده کنید.
3. در صورتی که ادبیات قوی و فاخری ندارید لطفا از این ابزار استفاده نکنید. اگر در نگارشتان شک دارید و کسی نیست که غلط های املایی تان را اصلاح کند، استفاده از این ابزار تنها به از بین رفتن آبرویتان کمک می کن.
در عین حال این وسیله بهترین ابزار برای حضور در اینترنت توسط مدیران و کسانی است که زمان زیادی ندارند و می خواهند به طور مستقیم در کلمات کوتاه پیام خودشان را به مخاطبان برسانند.
نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس روابط عمومی اینترنتی)
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|