شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، این کارشناس رسانه در روزی که به نام «ارتباطات و روابط عمومی» نامگذاری شده است، گفت: روابط عمومی هنوز در کشور ما آنطور که باید جدی گرفته نشده است؛ در حالی که ما باید متناسب با نیازهای کشورمان در این حرفه افزایش کارآمدی داشته باشیم.
این کارشناس رسانه دربارهی اینکه درج روزی به نام «ارتباطات و روابط عمومی» در تقویم چقدر به ارتقای این حرفه در کشورمان منجر شده است؟ بیان کرد: اینکه مناسبتی با عنوان روز روابط عمومی چقدر میتواند به این شغل کمک کند، بحث خوبی است؛ به شرطی که نسبت به آن نگاه جدی شود. ما در حال حاضر 790 مورد مناسب ملی، مذهبی و سایر مناسبتها را در طول 365 روز سال داریم، بنابراین اعلام یک روز با عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی کمکی به این ماجرا نمیکند، بلکه فقط یادآوری میکند که چند نفر از این حوزه، دور یکدیگر جمع شوند، درباره این حوزه صحبت کنند و از تجربیات هم استفاده کنند و در نهایت روز روابط عمومی را تا سال آینده رها کنند.
وی سپس تصریح کرد: متأسفانه روابط عمومی هنوز در کشور ما آنقدر جدی گرفته نشده است و نامگذاری این روز فقط به این محدود شده است که چند پوستر بزنیم و چند مراسم برگزار کنیم؛ در حالی که شغل روابط عمومی به نوعی بازتابدهندهی خواستههای مردم به شکل سیستماتیک است نه به شکل موردی؛ به نظرم حتما باید به این مساله توجه شود.
بهشتیپور همچنین عنوان کرد: در حال حاضر در دانشگاههای ما متونی که در زمینه روابط عمومی ارائه میشود، برگرفته از ترجمههای غربی است که به نظرم اشکالی ندارد اما مشکل این است که متون روابط عمومی غربی برای فرهنگ آنها ساخته شده است. ما باید همت کنیم و متناسب با نیازهای کشور خودمان این شغل را بومیسازی کنیم. هنوز بسیاری از علمهای ما در ایران مثل روابط عمومی متناسب با نیازها و ساختارهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه شکل نگرفته است.
حسن بهشتی پور
او با بیان اینکه 27 اردیبهشت روز بینالمللی روابط عمومی است، خاطرنشان کرد: حداقل حدود 20 سال است که فکر میکنم روزی به عنوان روابط عمومی در دنیا عنوان شده است. مهم این است که ما از چنین روزی چه بدست میآوریم. در حال حاضر در ایران روز روابط عمومی فرصتی شده تا عدهای دور یکدیگر جمع شوند، چند ساعتی صحبت کنند و بروند تا سال دیگر؛ در حالی که نباید اینطور باشد و باید به این علم تخصصیتر نگاه شود. ما باید در حرفه روابط عمومی کار اساسی و بنیادی که باعث افزایش کارآمدی این شغل باشد را داشته باشیم که من هنوز آنرا مشاهده نکردهام.
این کارشناس رسانه در پایان گفتوگوی خود با ایسنا، گفت: معمولا حرفه روابط عمومی در ایران به معنی مجری دستورات عالیترین سازمان مربوط به کشور است که اگر بخواهند تبلیغاتی را انجام دهند از روابط عمومی استفاده کنند؛ در حالی که این نگاه درست نیست و باید نگاه جدیتری به آن داشته باشیم.
27 اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نامگذار شده است.
منبع: کشاورز نیوز
|