![4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199](http://www.shara.ir/media/image/static/2115/ImageHandler.ashx.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بنا به شواهد موجود، بیش از ۶۰ سال از عمر روابط عمومی در ایران می گذرد و طی این مدت هیچگاه اهمیت و جایگاه ارتباطات و حرفه روابط عمومی تا این اندازه نمایان و برجسته نبوده است، به طوری که اگر امسال از همدلی و همزبانی ملت و دولت سخن به میان میآید، محوریت نقش نهاد قدرتمند روابطعمومی در تحقق و ارتقای این شعار، مورد توجه و تاکید صاحبنظران و کارشناسان قرار گرفته است.
انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد به سهم خود از همه دست اندرکاران و برگزارکنندگان آیینهای گرامیداشت این روز، بخصوص شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان یزد قدردانی میکند و به تمام مدیران و کارشناسان عرصه هنر هشتم و نیز استادان و مدرسان این رشته، فرارسیدن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را تبریک عرض نموده و نکاتی را برای تحقق اهداف روابطعمومی یادآوری مینماید:
۱- به رغم گذشت چهار دهه از تدوین آییننامهها و بخشنامههای مرتبط با روابطعمومی در کشور، هنوز نتایج و اثربخشی این قوانین کاملا آشکار نشده است، که یکی از دلایل آن اجرا نشدن صحیح و کامل این دستورالعملها و نیز نیاز به بهنگام شدن قوانین با توجه به مطالبات و تحولات اجتماعی و تکنولوژیکی است، همچنین تبیین ضمانت اجرایی این دستورالعملها و الزام دستگاهها به رعایت آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
۲- تحقق شعار «روابط عمومی؛ آیینه همدلی و همزبانی»، نیازمند تقویت جدی روابطعمومیهاست که یکی از راهکارهای آن، توجه مناسب مدیران به استفاده از منابع انسانی شایسته و باتجربه برای تصدی پست های سازمانی مرتبط با روابط عمومی است، چرا که زیرساختهای حوزه روابط عمومی با جذب نیروهای متخصص قویتر خواهد شد.
۳- متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد اوج گرفتن وجه تبلیغاتی و نمایشی در برخی از روابطعمومیها و روی آوردن به اغراق و بزرگنمایی هستیم، درحالیکه تبلیغات، بخشی از حرفه روابطعمومی است و لازم است مرز میان اطلاع رسانی صحیح با تبلیغات، برای مسئولان و روابط عمومیها مشخص شود .
۴- استفاده مناسب دستگاههای دولتی از ظرفیتها و توانمندیهای بخش غیر دولتی و سازمانهای مردم نهاد؛ یکی از حلقههای مفقوده در روابط عمومی است که وجود خلاء های قانونی و نبود اختیارات از جمله دلایل آن محسوب میشود، از این رو توجه بیشتر به بخش غیر دولتی و سمنها به ویژه شکلگیری و بهکارگیری انجمنها و شرکتهای تخصصی روابطعمومی، بهره مندی از مشاورهها و برجسته نمودن جایگاه آنها در سازمانهای دولتی مورد انتظار است.
۵- با توجه به رسالت و وظیفه اصلی روابط عمومیها در «مردم داری و مردم مداری»، تهیه و تدوین منشور اخلاقی روابط عمومیهای استان به عنوان نقشه راه روابط عمومی توصیه میشود .
۶- توسعه و تقویت انجمنهای علمی روابط عمومی و توجه به راه اندازی مراکز پژوهشی در حوزه علوم ارتباطات و کیفیسازی آموزش عالی و نیز آموزشهای ضمن خدمت در این بخش با توجه به نیاز شدید استان به جهش در حوزه ارتباطات و روابط عمومی ضروری مینماید . این انجمن نیز آمادگی خود را برای ارائه مشاوره های تخصصی و تدوین برنامههای روابطعمومی به مدیران دستگاهها و مسئولان روابطعمومی اعلام میدارد.
۷- ارتباطات بینالمللی برای استان یزد که از ظرفیتهای گسترده و متنوعی در این حوزه ازجمله گردشگری، صنعت و بازرگانی برخوردار است، نیازمند برنامهریزی راهبردی مسئولان استان است، و با توجه شرح وظایف و مسئولیتهای بخش روابط عمومی، شایسته است زمینه ارتقای تشکیلاتی این نهاد به «روابط عمومی و امور بین الملل» فراهم شود.
۸- بازشدن دریچههای ارتباطی سازمانها و دستگاههای اجرایی، و پاسخگو شدن اجزای این دستگاهها، و اهتمام جدی به شنیدن صدای مردم و پاسخگویی خوب و به موقع به خواستها، نیازها و ابهامهای مردم ، یکی از پیش نیازهای تحقق همدلی و همزبانی است و روابطعمومیها برای تحقق این مهم نقشی اساسی دارندکه غفلت از آن موجب بروز شکاف میان ملت و دولت خواهد شد.
۹- فقدان نظام جامع تخصصی جامع تخصصی روابط عمومی کشور، که دربردارنده نظام ارزیابی عملکرد، نظام تشویق و تنبیه، ایجاد ساز و کاری برای نظارت بر انتصاب و انتخاب مدیران روابط عمومی، اخلاق حرفهای و حمایت و پشتیبانی از حرفه گرایی روابط عمومی باشد، از جمله کاستیهای جدی است که انتظار میرود دولت تدبیر و امید با همکاری انجمنها و مجامع و صاحبننظران روابطعمومی کشور، تمهیدات و مساعدتهای لازم را برای رفع این کاستیها داشته باشد.
انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد
اردی بهشت ۱۳۹۴
|