شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انقلاب اسلامی ایران و متعاقب آن به پیروزی رسیدن جمهوری اسلامی با ارزش هایی بوده است که امروز به شدت در معرض تعرض شبکه های ماهواره ای قرار دارد.
آمارها نشان می دهند تماشای ماهواره برای کشورهای صنعتی با هزینه هایی همراه است اما برای کشورهایی نظیر ایران، این شبکه های به تعداد زیاد با هزینه های بالا فیلم و برنامه های با کیفیت پخش می کنند.
مدیر شبکه فارسی 1 اخیرا در مصاحبه ای اذعان کرده است که چشم انداز آن برای سال 2020، گسترش بی حیایی و فرهنگ برهنگی در کشور ایران است. و اگر به تیتر اخبار در چند سال گذشته توجه کنیم در می یابیم که روابط عمومی شبکه فارسی 1 که در واقع بخشی از یک روابط عمومی نظام سرمایه داری برای رسیدن به اهداف خود به شدت بر روی افکار عمومی ما کار می کند.
اما در مقابل این روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که اینک به پایین ترین سطح محبوبیت در تاریخ خودش رسیده است.
تلاش های شبکه های ماهواره ای به اندازه ای بوده است که در یکی از شهرهای کشور در سال گذشته به علت بارش برف تعطیل شده است و تلویزیون تعطیلی را اعلام کرده است، همه دانش آموزان به مدرسه رفته اند و این نشان از عدم نفوذ تلویزیون در میان مردم ایران دارد.
اعتماد زدایی کردن از مردم در بازنمایی حقایق و یا غیر حقیقت گویی در صدا و سیما و از طرفی بهره گیری از روزنامه نگاری شهروندی و نمایش مقاومت طیفی از مردم در مقابل این بازنمایی از سوی شبکه های ماهواره ای از طرف دیگر باعث شده است که روابط عمومی صدا و سیما بازنده این بازی باشد.
این در حالیست که تمام بازوهای اجرایی برای جمع آوری ماهواره ها در خدمت صدا و سیما بوده است اما این مساله نه تنها بر مقاومت مردم در استفاده از ماهواره کم نکرده است بلکه آنها را به استفاده از آن تشویق نموده است.
فیلم های رایگان با دوبله فارسی، شوهای تلویزیونی، تبلیغات کالاهای لوکس غربی و جاذبه های بصری از بهترین مناطق جهان و امکاناتی که به بهترین وجه در جهت پیروزی در جنگ نرم روابط عمومی فارسی 1 استفاده شده است، باعث ایجاد استیصال در صدا و سیما شده است. به گونه ای که مسئولان راهکار این مساله را در توسعه کمی کانال های تلویزیون دیده اند. این در حالیست که اساسا این توسعه کمی بدون ایجاد تغییر در محتوا هیچ دردی را دوا می کند.
پیش بینی می شود که ادامه این روند در سال های آینده باعث می شود که صدا و سیما برای جلب نظر مردم، نیازمند حرکت به استفاده از ارزش های غربی برای جلب توجه مخاطب ایرانی شود و این یعنی یک باخت تمام عیار روابط عمومی.
روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این نوشتار به معنای واحد روابط عمومی که پاسخگوی امور مردمی و رسانه ای است، نمی باشد. بلکه مشی مدیریتی که در تصمیم سازی های سازمان صدا و سیما به کار گرفته می شود در حال حاضر اگرچه جریان هایی از بهبود را تجربه می کند، اما هنوز با آنچه باید اتفاق بیافتد بسیار فاصله دارد.
برای بهبود این شرایط پیشنهاد می شود:
1. اجرای تحقیقات پیمایشی از میان مخاطبان
2. بهره مندی از پتانسیل های دانشکده های علوم اجتماعی و علوم ارتباطات کشور
3. تغییر در استراتژی های کلی روابط عمومی برای تولید محتوا
4. خلاقیت و نوآوری به جای الگو گیری از رسانه های غربی
امید است که با ایجاد تغییرات و بهره گیری از روابط عمومی برای کسب اعتبار مجدد برای صدا و سیما، شرایط بهتری را برای این نهاد مهم کشور شاهد باشیم.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه نویسندگان شارا
|