شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، فیصل مشتاق- کسب و کارهای هوشمند هرگز نمی توانند نیاز و اهمیت روابط عمومی را در جهان به شدت رقابتی بازاریابی و ساخت تصویر انکار کنند.
نام، تصویر و شهرت سه واژه ای هستند که به نظر کوتاه و ساده می رسند و هنوز بقای یک کسب و کار یا شهرت آن در بازار به شدت وابسته به این سه اسم انتزاعی است. اما روابط عمومی (پی آر) چنین رویکرد اثربخشی بر بازاریابی دارد که تغییر شکل نامحسوس به محسوسات و ضمنی به صریح پدید می آورد. روابط عمومی به عنوان رویکردی در بازاریابی و تبلیغات معرفی شده است. اکنون، نام، تصویر و شهرت می توانند دیده شوند، مشاهده شده و از چشمان رسانه ها احساس شوند.
روابط عمومی این روزها به شدت متقاعد کننده و قدرتمند است که به سادگی می تواند درک مردم را از محصول یا شخص تغییر دهد. چیزهایی که فقط محصولات به رسمیت شناخته نشده در بازار چند ماه گذشته تبدیل به برندهای بزرگ امروز می شوند و این روابط عمومی است که نام را تقویت می کند و تصویر را ساخته و شهرت برندهای موفق عصر حاضر را در حوزه بازار رقابتی رقم می زند.
روابط عمومی نه تنها برند را می سازد، بلکه از آن محافظت هم می کند، آن را نگهداری کرده و برند را از تهدیدها حفظ می کند. اگرچه این یک خطای ارتباطی باشد یا بحران تصویر، روابط عمومی یک برند را از همه احتمالات بازار حفظ می کند. روابط عمومی بر روی شکاف میان رسانه و مشتری پل می زند و شک و تردید ها را از بین برده و بیانیه ای صحیح و صریح اعلام می کند، مخاطبان هدف را آرام کرده و تصویر مخدوش شده را با ارائه مباحث مثبت و سازنده ترمیم می نماید.
نقش روابط عمومی افزایش بسیاری از فضاها پس از ظهور رسانه های دیجیتال است، جایی که پیام های منفی ممکن است به صورت ویروسی در ثانیه ها مسیری طولانی را در سایت های رسانه اجتماعی طی کنند. در رسانه اجتماعی، اخبار منفی سریعتر از آتش پخش می شوند و مشتریان نمی توانند در چنین شرایطی با آن مقابله کنند. در وقت حمایت ترویج، این روابط عمومی است که از نام، تصویر و شهرت مشتری محافظت می کند. استفاده از همه استراتژی های مدیریت بحران ممکن ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و حتی یک کمپین مثبت سازنده را به بحران تجاری بزرگی تبدیل کند که فرصت های زیادی در آن از بین برود.
کارآفرینان و کسب و کارهای هوشمند آژانس های روابط عمومی را فقط برای ترویج و بازاریابی استخدام نمی کنند. روابط عمومی برای آنها سرمایه گذاری عالی شرکتی است که تصویر آنها را بهبود می بخشد و فرصت های کسب و کار عمده ای را برایشان فراهم می کند. مردم، به ویژه سرمایه گذاران توجه کمتری به تبلیغات برای مقایسه مقالات و گزارش های خبری در رسانه های آنلاین و آفلاین می کنند. تلاش در این حوزه از پول با ارزش تر است و به همین دلیل است که اکثریت کسب و کارها در حوزه مدرن به سمت روابط عمومی معطوف شده اند، که موثر تر و اقتصادی تر از تبلیغات است. در اینجا من می خواهم یک بار دیگر بگویم که روابط عمومی نیاز به عمومی سازی برای آینده کسب و کار نیست بلکه موثرترین راه برای حفاظت از نام، تصویر و شهرت است.
منبع: http://www.promotionworld.com/marketing/promotion/article/150408-pr-for-branding-and-brand-saving
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|