درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 00:30   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1598صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیچهارشنبه، 29 شهریور 1391 - 06:30
ساختار ارتباطات در سازمان
مراد احمدی پور – دکتر نسیم بهنود - اطلاعات به موقع به دست تصمیم‌گیرندگان نمی‌رسید، تصمیمات به کندی ابلاغ شده و در این حین ماهیت شان دستخوش تغییر می‌شد.
  

«بیش از یک ماه می‌شد به کارکنان گفته بودم که باید برای ارزیابی ایزو آماده شوند، ولی باز وقتی که بازرسان موسسه ایزو، از کارکنان در خصوص دستورالعمل کنترل تولید پرسیدند، کسی نمی‌دانست که این دستور العمل چه چیزهایی را در بر دارد یا حتی اینکه کجا می‌توانند آن را پیدا کرده و به آن رجوع کنند!»
 

او به عنوان مدیر شرکت واقعا نمی‌دانست که دیگر چه کاری باید انجام می‌داد. یادش می‌آمد که پس از دریافت نتیجه ارزیابی سال گذشته اجرایی کردن این دستورالعمل‌ها را در اولویت اول قرار داده و مکررا در جلسات مدیریتی یادآوری کرده بود و اجرای آن را از مدیران واحدها خواسته بود.
***

راه‌حل:
باید مشکل را در همین اطراف بین کارکنان تولید و مدیران بخش‌ها جست. کارشناسان منابع انسانی می‌توانستند در عارضه یابی کمک کنند.


ایشان با تمرکز بر جریان اطلاعات و صدور دستور متوجه شدند که دو مشکل اساسی در این جریان وجود دارد: اطلاعات به موقع به دست تصمیم‌گیرندگان نمی‌رسید، تصمیمات به کندی ابلاغ شده و در این حین ماهیت شان دستخوش تغییر می‌شد.


معمولا این ضعف در نحوه و کیفیت ارتباط بین مدیران و کارکنان ریشه دارد. مهم‌ترین چیزی هم که این ارتباط را (البته در حالت رسمی) تعیین می‌کند، طراحی سازمان و ساختار آن است. بنابراین تمرکز بیشتر روی ساختار می‌تواند مانع از صرف زمان و هزینه اضافی شود.


در مورد کاوی فوق، روشن است که اشکالاتی در طراحی سازمان وجود دارد. گردش اطلاعات در طراحی نامناسب به خوبی انجام نمی‌شود. در صورتی که طراحی سازمان به خوبی انجام نشود، دستورات صادره از سطح تصمیم گیری به خوبی به سطح اجرایی منتقل نشده و در حالت عکس هم اطلاعات داخلی و گاهی محیطی به منظور پشتیبانی اطلاعاتی از تصمیمات نمی‌تواند از سطح اجرا به سطح تصمیم‌گیری رسوخ کند.


این مشکل که در شرکت‌های موجود در منطقه خاورمیانه بسیار شایع است، به علت علاقه به سلسله مراتب عمیق عمودی به وجود می‌آید. علاقه به ریاست در سازمان‌ها و پذیرفتن این فرهنگ که پیشرفت در ریاست کردن است، موجب شده شرکت‌ها سازمان‌هایی عمودی طراحی کنند. این نوع طراحی مصادف با ناکارآیی بیشتر است.


از ویژگی‌های سازمان عمودی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:


1- تعداد کارکنان بیشتر از حد مورد نیاز
مقایسه یک سازمان مسطح و سازمان عمودی نشان می‌دهد که تعداد افراد شاغل در سازمان عمودی بسیار بیشتر از سازمان مسطح است. تعداد افرادی که به امور مدیریتی و سرپرستی گمارده شده‌اند، بخش عمده‌ای از نیروی انسانی را تشکیل داده‌اند که زمان زیادی را صرف هماهنگی‌ها و امور غیر از وظایف اساسی می‌کنند. برای مثال دو سازمان فرضی را با تعداد کارکنان یکسان در نظر می‌گیریم.


در دو نوع طراحی ساختار سازمانی، تعداد کل کارکنان تقریبا هم اندازه است. ولی در ساختار مسطح با 43 نفر شاغل، تنها به 7 نفر مدیر و سرپرست نیاز است و 36 نفر در خط عملیات مشغولند، در حالی که در ساختار عمودی، با 40 نفر نیروی انسانی، 13 نفر مدیر و سرپرست هستند و تنها 27 نفر در خط عملیات فعالیت می‌کنند.


2- عدم دریافت سریع اطلاعات محیطی و داخلی
با دقت در دو ساختار فوق، مشخص است که ساختار مسطح یک لایه کمتر دارد. لایه‌های کمتر کمک می‌کند که مدیران ارتباط بهتری با محیط داشته باشند و اطلاعات محیطی دیگر مجبور نیست که از دروازه‌های مختلف عبور کند و در این حین تغییراتی را بپذیرد.


3- اطلاع‌رسانی ناکارآمد در مورد تصمیمات و استراتژی‌های سازمانی
مشابه اتفاق فوق در زمان جاری شدن اطلاعات، دستورات و استراتژی‌ها از بالا به پایین نیز ممکن است روی دهد. فارغ از سوگیری‌های معمول، گره‌های زبانی و عدم استفاده از ادبیات و دایره لغات مشترک و تفسیرپذیری کلمات می‌توانند مفهومی متفاوت از آنچه که تولیدکنندگان پیام در نظر داشتند، به مخاطب عرضه کنند.


4- تنش‌های بیشتر بین کارکنان برای تصاحب سمت‌های مدیریتی
در ساختار عمودی تعداد مدیر مورد نیاز برای اداره سازمان بیشتر است و ناچارا افرادی به مدیریت و سرپرستی گمارده می‌شوند که تفاوت چندانی با زیردستان خود از حیث توانایی‌ها و مهارت‌های مدیریتی ندارند. این وضعیت سبب می‌شود که زیردستان نیز ایشان را به عنوان سرپرست شایسته به رسمیت نشناخته و از وی تبعیت نکنند. از سوی دیگر، به جای طراحی کارراهه تخصصی که کارشناسان و متخصصان را به بهبود مهارت‌های تخصصی (و نه الزاما مدیریتی) تشویق کرده و آنان را از نظر پاداش و مزایا هم سطح مدیران هم رده قرار می‌دهد، تب سمت‌های سرپرستی را در کارکنان تقویت کرده و تنش در تیم‌ها و واحدها را به دنبال دارد.


5- انگیزش کمتر کارشناسان به علت عدم اختیار و نظارت مستقیم
تراکم مدیران و سرپرستان، از بلوغ حرفه‌ای کارکنان جلوگیری کرده و شرایطی را تحمیل می‌کند که کوچک‌ترین تصمیمات نیز باید توسط یک مدیر گرفته شود. قدرت کارشناسی جایش را به قدرت ناشی از جایگاه و مقام داده و کیفیت تصمیمات پایین می‌آید. کارکنانی که برای هر موضوع کوچکی باید به مدیر سرپرست خود رجوع کنند، مشاغل خود را ضعیف یافته و انگیزه فعالیت در آنها کمرنگ می‌شود.


منبع: www.isurvey.ir
 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  چالش بازاریابی: اندازه‌گیری بازگشت سرمایه


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد