شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در حالی که به نظر می رسد بیشتر شرکت های بزرگ این امکان را دارند که بیشتر از همتایان کوچک خود از ابزارهای روابط عمومی و بازاریابی استفاده کنند اما این مساله یک الزام نیست. بسیاری از شرکت های کوچک نیز امروزه می توانند از این ابزارها برای توسعه فعالیت هایشان استفاده کنند.
بازاریابی در واقع نیازمند سرمایه گذاری کلان نیست اما بیشتر از سرمایه به زمان نیاز دارد که باید به طرز صحیح مصرف شود. من می دانم که زمان غیر قابل پرداخت است اما اگر به هر حال اگر شما بخواهید در هر موردی نتیجه بگیرید باید زمان و هزینه ای را صرف کنید. درست؟
در طول چند ماه گذشته، چندیش شرکت کوچک از من در مورد این مساله نظرخواهی کرده اند که: چگونه می توانیم به منظور دریافت سهم بیشتری از بازار خودمان را نشان دهیم؟ حالا که اقتصاد اندکی رو بهبودی گذاشته است، شرکت ها افکار بازاریابی جدیدی را می پرورند. همچنین اگر درست گفته باشم، آنها باید در تمام برنامه هایشان به بحث بازاریابی فکر کنند.
در این نوشتار به دو تاکتیک روابط عمومی و بازاریابی می پردازیم که شرکت های کوچک می توانند به منظور افزایش حضورشان در فضاهای عمومی و اطلاع رسانی از آن ها استفاده کنند:
1. پروفایل خود را در لینکداین به روز رسانی کنید.
شما ممکن است از لینکداین استفاده کرده باشید اما چه مدت زمان از آخرین باری که آن را به روز رسانی کرده اید می گذرد؟ در میان شرکت هایی که من با آنها صحبت کردم، لینکداین هنوز به عنوان حرفه ای ترین رسانه اجتماعی مشهور است. همه محتوای لینکداین قابل جستجو است، شما می توانید پروفایل خود را با محتوایی بهینه سازی کنید که «پیدا» شوید. در واقع با این کار در صورتی که همکاران شما بخواهند اطلاعات مرتبطی را دریافت کنند به راحتی می توانند شما را پیدا نمایند.
برای این کار کافی است که با استفاده از کلمات کلیدی که فکر می کنید بیشتر شما را با استفاده از آن پیدا می کنند پروفایل خود را پر محتوا کنید. برای مثال، آنچه من برای خودم نوشته ام اینچنین است: «روابط عمومی، بازاریابی و متخصص ارتباطات با تمرکز بر خدمات حرفه ای- حسابداری، حقوقی و پزشکی»
عکس های حرفه ای خود را به آن ضمیمه کرده و مطمئن شوید که عکس ها متعلق به گذشته نیستند.
خلاصه ای درباره خودتان بنویسید. این خلاصه را می توانید به راحتی از میان رزومه تان کپی و پیست کنید.
تمام اطلاعات تماس خود را در رسانه اجتماعی تان قرار دهید. (ما این مورد را برای افراد توصیه نمی کنیم اما برای شرکت ها این کار می تواند تاثیر گذار باشد. مترجم)
من یک طرفدار قرار دادن تاییدیه های اصلی نیستم اما می توانید توصیه نامه هایی را از مشتریان یا همکارانی که به شما اعتماد دارند در صفحه خود قرار دهید.
2. بلند شو و در رسانه اجتماعی مشارکت کن.
علاوه بر لینکداین، من توصیه می کنم که از رسانه های اجتماعی دیگر نیز غفلت نکنید و حداقل در آنها عضو شوید اما در صورتی که وقت دارید اگر بتوانید در آنها فعالیت کنید، می توانید دستاوردهای خوبی را بدست آورید. فعال باشید و مرتب موارد جدیدی را در استاتوس خود بنویسید. در گفتگوها نظر دهید و به طور مرتب در آنها مشارکت کنید. توجه داشته باشید:
لینکداین: اگر شما در اینجا نیستید، زمان را از دست ندهید و هر چه سریعتر در آن عضو شوید تا بتوانید از قبل آن مشاهده شده و روابط خود را گسترش دهید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|