درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 16:12   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15809صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیپنجشنبه، 30 بهمن 1393 - 11:56
سراب تغییر نام روابط عمومی به ارتباطات
دست اندرکاران این تغییر دلیل تغییر نام روابط عمومی به ارتباطات را نه در خود عبارت «روابط عمومی» بلکه در نگاه مردم به این واژه دانسته و گفته اند: «ارجاع غلطی از واژه روابط عمومی شده است، و اهل علم نیز به این موضوع دامن زده اند. اولین ارجاع این کلمه کاسبی است و دوم آدم هایی هستند که زبان باز هستند و سوم ارجاع آدم هایی هستند که پلاکارد می زنند و شکل ظاهری چیزی را عوض می کنند.»
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از اخباری که در محافل روابط عمومی کشور امروز به وفور به چشم می خورد، «ارتقاء روابط عمومی به ارتباطات» است، که به نظر می رسد، های و هویی بیش نباشد.

جالبتر این است که دست اندرکاران این تغییر دلیل تغییر نام روابط عمومی به ارتباطات را نه در خود عبارت «روابط عمومی» بلکه در نگاه مردم به این واژه دانسته و گفته اند: «ارجاع غلطی از واژه روابط عمومی شده است، و اهل علم نیز به این موضوع دامن زده اند. اولین ارجاع این کلمه کاسبی است و دوم آدم هایی هستند که زبان باز هستند و سوم ارجاع آدم هایی هستند که پلاکارد می زنند و شکل ظاهری چیزی را عوض می کنند.»


و چنین منطقی برای تغییر نام روابط عمومی به ارتباطات بسیار ضعیف و سطحی می نماید، ضمن اینکه این مساله به هیچ عنوان ماهیت کار روابط عمومی را تغییر نداده و در نتیجه بعد از مدتی ارجاعاتی مشابه به کلمه ارتباطات خواهد شد.


واژه ارتباطات بیشتر دارای بار نظری است. یعنی یک حوزه علمی و تخصصی که به پدیده ارتباط نگاهی عمیق می اندازد. در حالیکه وقتی همین واژه به «روابط عمومی»، «تبلیغات» و «بازاریابی» می رسد، جنبه کاربردی پیدا می کند و منظور بخشی از سازمان است که وظیفه ارتباطی دارد. بنابراین بسیار دیده می شود که مسئولان روابط عمومی را ارتباطگر (Communicator) نیز می نامند.


اگرچه نقدهایی بر ترجمه فارسی عبارت «Public Relations» وجود دارد، اما این باعث نمی شود که از یک واژه غیر متداول برای تغییر چهره روابط عمومی استفاده شود و اینکه روابط عمومی در تاریخ خودش فعالیت های محدودی نظیر پارچه نویسی، تنظیم بریده جراید و ... را انجام داده و کمتر در کسوت مشاور مدیر سازمان حاضر بوده به هیچ عنوان نباید سبب شود که فکر کنیم، عبارت روابط عمومی چنین محدودیت کارکردی را برای آن ایجاد کرده است. این منطق بیشتر از همه به ادبیات تخصصی این حوزه صدمه می زند و اعتبار روابط عمومی را در مجامع از بین می برد.


در واقع روابط عمومی یک تلاش آگاهانه برای مدیریت افکار عمومی از طریق کانال های مختلف رسانه و با بهره گیری از استراتژی ها، تکنیک ها و تاکتیک های ارتباطی است. و این حوزه خود به تنهایی طیف گسترده ای از وظایف و مسئولیت ها را بر عهده دارد که به نظر نمی رسد با تغییر آن به نام جدید «ارتباطات» این حوزه ها وسیع تر شده یا اینکه کار متفاوتی در این حوزه ها انجام گیرد.


در نتیجه تغییر این نام فقط باعث آشفته تر کردن ادبیات علمی روابط عمومی در ایران شده و در حد رزومه ای برای مدیران تغییر دهنده این نام باقی می ماند که هیچ تاثیر کارا و کاربردی بر این حوزه گسترده از سازمان نخواهد داشت همچنان که با تغییر نام اداره کل روابط عمومی وزارتخانه ها به مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و تغییر نام برخی روابط عمومی ها به مرکز ارتباطات هیچ تحول بنیادین و محسوسی حاصل نشده است و تحولات در حد تغییرات ساختاری و جابجایی واحدها باقی مانده است.


منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  چالش بازاریابی: از رقبا پیشی بگیرید


  کریستوفر بلر، ترول لیبرال، علیرغم سرکوب فیس‌بوک و هوش مصنوعی، به پیشروی خود ادامه می‌دهد


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  تأثیر شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در آینده شغل روابط‌عمومی


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  چرا فرهنگ‌سازی منجر به نتایج می‌شود: توصیه‌هایی از کارآفرینان


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد