شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بهره گیری از شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین اقدامات در حوزه روابط عمومی اینترنتی است و به دلیل شرایطی که در ایران وجود دارد بسیاری از این شبکه ها فیلتر هستند و عملا روابط عمومی ها نمی توانند در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند، با این حال نیاز به حضور در این شبکه ها همچنان باقی است.
در این نوشتار به معرفی پنج شبکه اجتماعی که روابط عمومی ها می توانند بدون استفاده از فیلتر شکن به آنها دسترسی داشته باشند می پردازیم. در عین حال باید توجه داشته باشید که حضور در شبکه های اجتماعی فیسبوک، توییتر، لینکداین، پینترست و رددیت اقتدار به مراتب بیشتری نسبت به این شبکه های اجتماعی می دهند. اما زمانی که قرار است در شرایط حداقلی کار شود، شما می توانید از این شبکه ها برای معرفی فعالیت های خودتان استفاده کنید.
ضمن اینکه با حضور در این شبکه ها و تبلیغ نام آنها در برنامه های خودتان، می توانید به توسعه شبکه های اجتماعی ملی نیز کمک کرده باشید.
مقدمه
برخی از نظریه پردازان ارتباطات معتقدند که امروز جهان در دست کسی است که رسانه ها را در اختیار دارد. نقش عمده رسانه ها در شکل دهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانه ها تا این حد مورد توجه قرار گیرد.
از سوی دیگر شبکه های اجتماعی سکان دار اقیانوس پرتلاطم اینترنت شده اند. در کشور ما نیز از این دست شبکه ها بسیار فعال شده اند و هر روز نیز در حال گسترش هستند و تلاش دارند به دور از حواشی و مشکلات اخلاقی و اجتماعی موجود در برخی شبکه های اجتماعی غربی، برای کاربران ایرانی محیطی جذاب و مناسب را فراهم کنند.
در ادامه به معرفی 5 شبکه از بهترین شبکه های اجتماعی ایرانی می پردازیم تا کاربران گرامی بیش از پیش با این شبکه های ایرانی آشنا شده و بتوانند از این فضا استفاده کنند.
شبکه اجتماعی افسران
شبکه اجتماعی افسران جنگ نرم که به اختصار افسران نامیده می شود در بخش معرفی اینگونه نوشته است: با توجه به تأکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به مقابله با جنگ نرم دشمن و توصیه ایشان مبنی بر اینکه «خودتان در مجامع فکریتان به دنبال راهکار باشید»، تصمیم گرفتیم تا شبکه افسران را به منظور - ایجاد بستر برای همفکری و بیان دیدگاهها - شبکه توزیع برای بیشتر دیده شدن محتواهای تولیدشده - انتشار سریع محتوا، ایده یا اطلاع - بسترسازی برای آزمون ایدههای نو قبل از اجرا - توانمندسازی افسران جوان در مقابله با جنگ نرم دشمن راهاندازی کنیم.
افسران بستری برای توزیع بهتر، سریعتر و گستردهتر محتواهای تولید شده توسط کاربران شبکه است که طبیعتاً علاقهمند هستند مخاطبین بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر افسران میتواند مورد توجه کسانی قرار بگیرد که سعی دارند با دیدگاهها و نظرات مردم بدون واسطه ارتباط داشته باشند.
افسران نرم برای روابط عمومی های سازمان هایی که زمینه های امنیتی در آنها برجسته است کاربرد دارد.
شبکه اجتماعی فیس نما
فیس نما، از سال 1391 با هدف رقابت با شبکه های بیگانه و فراهم اوردن محیطی امن برای کاربران با مدیریت علیرضا قاسم پور تاسیس شد. قاسم پور نقطه قوت فیس نما نسبت به دیگر شبکه های داخلی را حضور اکثر کاربران ایرانی فعال در حوزه شبکه های اجتماعی، امکانات متعدد و رسیدگی سریع به مشکلات کاربران عنوان می کند. به نوشته این شبکه کاربران فیس نما کمی بیش از یک میلیون نفر هستند.
روابط عمومی هایی که بیشتر با بخش بازاریابی همکاری می کنند و می خواهند کالا و خدماتی را در اینترنت ترویج کنند می توانند از این شبکه اجتماعی بهره مند شوند.
شبکه اجتماعی هم میهن
هم میهن، از سال 1384 به منظور ایجاد محیطی امن و سالم برای کاربرانی که تمایلی به حضور در شبکه های اجتماعی بیگانه ندارند با مدیریت امیر قاسمی تاسیس گردید. قاسمی نقطه قوت هم میهن را هماهنگ بودن با فرهنگ ایرانی و اسلامی،کنترل محتوا و سالم سازی محیط تحت نظر 60 مدیر و 6میلیون مخاطب ایرانی عنوان کرد.
روابط عمومی در سازمان های فرهنگی و هنری و سازمان هایی که به جای روابط عمومی بخش امور فرهنگی در آنها فعالیت می کنند می توانند از این شبکه بهره بیشتری را بگیرند.
شبکه اجتماعی فارس توییتر
فارس توییتر، از سال 1391 با هدف رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی و ایجاد محیطی مناسب با فرهنگ ایرانی برای کاربران ایرانی با مدیریت علی اکبر صادقی راه اندازی شد. این شبکه همانطور که از نامش پیداست نوع خدمتش به شبکه معروف توییتر بسیار نزدیک است. صادقی نقطه قوت فارس توییتر را امنیت، سهولت استفاده کاربران می داند و می گوید: یکی از نقاط قوت این شبکه نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی داخلی به روز کردن صفحه با ارسال پیامک توسط کاربران می باشد. در آخرین اعلام مدیر این شبکه تعداد کاربران فارس توییتر به مرز 29.000 کاربر رسیده است.
به نظر می رسد که شبکه اجتماعی توییتر فارسی برای فارسی زبانان نتوانسته جایگاه مناسبی را پیدا کند. با این حال برای روابط عمومی هایی که مسئول مستقیم شبکه اجتماعی دارند، این شبکه می تواند در نظر گرفته شود.
شبکه اجتماعی کلوب
کلوب یکی دیگر از شبکه اجتماعی ایرانی بسیار پرکاربر است این شبکه در بخش معرفی خود می نویسد: سایت اینترنتی کلوب دات کام در تاریخ یکم دی ماه 1383 برپایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی راه اندازی شد. تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات، نیازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و ... بوجود آورد.
از دیگر اهداف سایت معرفی امکانات و قابلیت های موجود و انطباق آنها با مشکلات و نیازهای مطرح ایرانیان می باشد تا از این رهگذر با حداقل هزینه ممکن خدمات و اطلاعات درخواستی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و موجبات افزایش بهره وری و کارایی را در سطح اجتماع فراهم نماید.
شبکه اجتماعی کلوب در واقع جایگزین خوبی برای شبکه اجتماعی فیسبوک در ایران است. یعنی برای کسانی که در روابط عمومی های زیر نظر بازاریابی کار می کنند شبکه اجتماعی کلوب می تواند انتخاب مطلوبی باشد. در ضمن فراموش نکنیم که این شبکه بر اساس برخی آمارها قوی ترین شبکه اجتماعی ایرانی است.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|