![4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199](http://www.shara.ir/media/image/test/0987654ex.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی یک تلاش همه جانبه برای برقراری ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی در جهت ساخت اعتبار سازمان است، در همین زمینه توجه به افکار عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
روابط عمومی در تاریخ ایران جایگاه بسیار رفیعی داشته است، اما به دلیل اینکه به شکل ساختارمند و بروکراتیک وجود خارجی نداشته، در تاریخ روابط عمومی شاید کمتر حرفی برای گفتن داشته باشیم. در این نوشتار مبنای بحث را بر داستانی در تاریخ ساخت مسجد اصفهان قرار می دهیم.
می گویند حدود ٧٠٠ سال پیش، در اصفهان مسجدی می ساختند.
روز قبل از افتتاح مسجد، کارگرها و معماران جمع شده بودند و آخرین خرده کاری ها را انجام می دادند.
پیرزنی از آنجا رد می شد وقتی مسجد را دید به یکی از کارگران گفت: فکر کنم یکی از مناره ها کمی کجه!
کارگرها خندیدند. اما معمار که این حرف را شنید، سریع گفت: چوب بیاورید! کارگر بیاورید! چوب را به مناره تکیه بدهید. فشار بدهید...!!! و مدام از پیرزن می پرسید: مادر، درست شد؟!!!
مدتی طول کشید تا پیرزن گفت: بله! درست شد!!! تشکر کرد و دعایی کرد و رفت...
کارگرها حکمت این کار بیهوده و فشار دادن مناره را پرسیدند؟!
معمار گفت: اگر این پیرزن، راجع به کج بودن این مناره با دیگران صحبت می کرد و شایعه پا می گرفت، این مناره تا ابد کج می ماند و دیگر نمی توانستیم اثرات منفی این شایعه را پاک کنیم...
این است که من گفتم در همین ابتدا جلوی آن را بگیرم.
این یکی از داستان های آموزنده در روابط عمومی است. که می توانیم حداقل از آن پنج نتیجه بگیریم:
1. گاهی اوقات تنها یک خبر توسط یک وبلاگ نویس منتشر می شود، اما باید بدانیم که همان وبلاگ نویس می تواند تاثیر بسزایی در از بین رفتن یا ترمیم اعتبار سازمان داشته باشد.
2. کمبود اطلاعات در مورد هر موضوعی منجر به ایجاد شایعه می شود. برای جلوگیری از شایعه باید در ابتدا جلوی آن را بگیریم.
3. وقتی می خواهیم با افراد مختلف صحبت کنیم باید با زبان و منطق آنها آشنا باشیم. آن پیرزن صرفا باید به این شکل قانع می شد که مناره را هل بدهند، اما گاهی اوقات داستان به این آسانی نیست و باید تلاش های جدی در این زمینه انجام دهیم.
4. باید از دیگران برای اجرای آنچه انجام شده است تایید بگیریم. بدون دریافت این اظهار رضایت شاید هنوز در اندیشه آنها جای بحث برای برخی موارد وجود داشته باشد و همان موضوعات به ظاهر کوچک گاهی باعث بحران در سازمان می شوند.
5. اجرای هر پروژه ای بدون روابط عمومی، می تواند نتایج نامطلوبی داشته باشد. مثلا اینکه خبرنگاری در مورد عدم استحکام برجی که ساخته شده است بنویسد می تواند بر نگاه مردم نسبت به برج (یا هر پروژه عظیمی) تاثیر منفی داشته باشد.
در نهایت به خاطر داشته باشیم که نکات ریزی در روابط انسانی وجود دارند که می توانند آینده و سرنوشت یک فعالیت را دگرگون کنند و آن را از فراز به فرود برسانند.
شما چه موارد دیگری را می توانید به این نوشته اضافه کنید؟ نگاه خودتان را با خوانندگان شارا به اشتراک بگذارید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|