درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 03:48   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15529صفحه نخست » ادامه مطلب چهارچهارشنبه، 8 بهمن 1393 - 15:21
تعریف ما از روابط عمومی‌چیست؟
حمید نجف کارشناس روابط عمومی - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- صاحب نظران و اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی معمولا تعاریف مختلفی از روابط عمومی‌دارند، مثلا رکس هارلو آن را دانشی می‌داند که توسط آن، سازمان‌ها آگاهانه می‌کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند، به دست آورند .
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- صاحب نظران و اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی معمولا تعاریف مختلفی از روابط عمومی‌دارند، مثلا رکس هارلو آن را دانشی می‌داند که توسط آن، سازمان‌ها آگاهانه می‌کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند، به دست آورند.4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

و یا جناب اسکات . ام . کاتلیپ روابط عمومی ‌را در اداره کردن وظایف، شناسایی و ایجاد، حفظ و نگهداری روابط مطلوب، بین سازمان و جامعه می‌داند، جامعه ایی که توفیق و ناکامی‌یک سازمان به آن وابسته است.

ادوارد برنیز هم که خود از بنیانگذاران رشته روابط عمومی‌است بر این عقیده است که روابط عمومی،عبارت است از، دادن اطلاعات به مردم برای همبسته ساختن نگرش‌ها و اقدامات یک موسسه با مخاطبان خود و متقابلا نگرش‌ها و اقدامات مخاطبان با موسسه.

حتی تعریف انجمن بین المللی روابط عمومی هم با کنگره، جهانی روابط عمومی تا حدودی تفاوت دارد اولی آن را بخشی از وظایف مدیریت سازمان و عملی ممتد، مداوم و طرح ریزی شده می‌داند که از طریق آن، افراد و سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آن سروکار دارند، به دست آورند و دومی‌آن را هنر و دانش اجتماعی تجزیه و تحلیل گرایش‌ها، پیش بینی آثار آنها، مشورت با روسای موسسات و تهیه و اجرای برنامه های عملی که هم در جهت منافع موسسه و هم همگان باشد، می‌داند.

اما تعریف ما از روابط عمومی‌چیست؟
در ظاهر امر ما هم با تک تک تعاریف این اندیشمندان موافقیم ما حتی ممکن است درشعاردادن همیشه چند قدم از آنها جلوتر باشیم اما در عمل ؟!

به نظر من روابط عمومی‌مانند احساس پنجگانه‌ای است که چون پلی ارتباطات درونی و بیرونی یک سازمان را ممکن می‌سازد.

روابط عمومی‌گاهی پیشانی یک سازمان است و گاهی کالای پشت ویترین آن، به عقیده نگارنده روابط عمومی‌ تعاریف و معانی بیشماری دارد مثل:

دیدن و دیده شدن، گفتن و شنیدن، تعقل و تفکر، یافتن و پیداکردن و گلچین کردن...

مثل مطلع بودن و مطلع کردن.
مثل تخصص و تعهد و صداقت.
مثل صدا و نور و حرکت.
مثل بغض و آه و همراهی.
ترحم و لطف و همکاری.
مثل ایثار، گذشت و فداکاری.
روابط عمومی‌هم نقاد است و هم نقدپذیر.

روابط عمومی‌ گاهی معنی و مفهوم است و گاهی منطق، دلیل و شفافیت، زمانی حشر و نشر است و پیغام وهمدلی و گاهی شعر است و مشق و هنر.

هر چند ممکن است این تعاریف با آنچه که امروز از روابط عمومی‌ در ایران می‌شناسیم فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد اما این موضوع نمی‌تواند صورت زیبای مسئله را پاک کند.

امروز متاسفانه روابط عمومی‌ ما به دلایل عدیده از جمله عدم تحصیلات و تجربیات مفید مدیران ارشد آن و همچنین ریخت و پاش‌های کلان و بی مورد مالی از ساختار اصلی و وظیفه سنگین خود خارج شده است.

امروز بعضی از مسئولان روابط عمومی‌ها به جای پژوهش و تحقیق و نقد سازنده به مجیزگویان و ماله کشان، شرکت‌های خود تبدیل شده‌اند، تا جائیکه در زمینه وکالت گاهی پا در کفش قسمت‌های حقوقی شرکت هم می‌کنند.

امروز حسادت و کبر و غرور و خود کامگی را بیش از سایر قسمت‌ها می‌توانی در لابه لای تفکر بیمار بعضی از مدیران این مجموعه‌ها پیدا کنی.

سو استفاده از امکانات و تسهیلات عمومی‌ به سود روابط خصوصی از دیگر پدیده‌های شوم و نو ظهوری است که در بیشتر روابط عمومی‌های شرکت‌های دولتی به وفور یافت می‌شود.

به هر حال آنچه که در ایران به عنوان روابط عمومی‌می‌شناسیم با آنچه در تعاریف عقلا و اندیشمندان داخلی و بین المللی آمده فاصله عمیقی دارد.

امیدوارم، اساتید، علاقه‌مندان و از همه مهمتر اندک مدیران دلسوز و کارشناسان زبده این حوزه حساس و تخصصی بتوانند با حمایت‌های دولت تدبیر و امید، روابط عمومی‌ها را به جایگاه اصلی و واقعی خود باز گردانند.

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  چالش بازاریابی: اندازه‌گیری بازگشت سرمایه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد