1- بیشتر کارکنان و مدیران شاغل در روابط عمومی ها، فاقد تحصیلات مرتبط با حرفه خود هستند. این امر نشان می دهد که حرفه خود هستند . این امر نشان می دهد که اهمیت استراتژیک منابع انسانی در این واحد نیز همچون سایر بخش های اجرایی و اداری، جایگاه خود را نیافته است. تاثیرات سوء این امر در واحد روابط عمومی از آن رو می توان بیشتر نمایان شود که بدانیم جایگاه نقش و عملکرد این حرفه، هنوز در کشور ما تثبیت نشده است و در نتیجه مجموعه عوامل شاغل در آن می توانند در تعریف و شناسایی حرفه خود، نقش موثری داشته باشند. به میزانی که نیروها ازتحصیلات و دانش علمی و عملی بیشتری برخوردار باشند، در تسریع روند مذکور موثرترند.
2- تغییر و دگرگونی در نیروهای شاغل در روابط عمومی، به دلیل محدودیت های استخدامی ووضعیت حاکم بر نظام اداری کشور، کاری سخت و دشوار است. برای تغییر وضعیت حاکم بر نظام اداری کشور کاری سخت و دشوار است. برای تغییر وضعیت موجود و افزایش بهره وری نیروها به جای تغییر افراد باید به تغییر نگرش ها و مهارت ها اقدام کرد؛ اتخاذ تدابیر کوتاه و دراز مدتی که توان تخصصی افراد را افزایش دهد، باید از اولویت های اساسی فعالیت های روابط عمومی محسوب شود. تلاش و تشویق به ادامه تحصیل در نیروهای جوان و برگزاری دوره های کوتاه مدت و آموزش های کاربردی – به جای آموخته های نظری – می تواند تا حدی جبران نقیصه کند.
3- باید از نگرش مقطعی پرهیز کرد. اگر مدیران با نگرش نیروی انسانی در واحد های خود نظر داشته باشند، چه بسا حتی از کنار نیروهای تحصیل کرده و مستعدی که باورها برای تقاضای کار بدان مراجعه می کنند، به سادگی نگذرند.
4- احساس امنیت شغلی در میان مجموعه عوامل شاغل در روابط عمومی ها – اعم از مدیران و کارکنان – بسیار کم رمق و بی جان است. هر چند در تمام حرفه هاو مشاغل بهره وری با افزایش امنیت شغلی رابطه مستقیم دارد، اما در حرفه روابط عمومی چند ویژگی وجود دارد که ضرورت شغلی را بیشتر یاد آوری می کند. نخست آنکه روابط عمومی ها، وظیفه مهمی را در زمینه برقراری ارتباط درون سازمانی دارند.
یکی از مهم ترین ابزارهای انجام این وظیفه، زمانی کافی برای ارتباط و موانست با مجموعه کارکنان و برنامه ریزی در جهت شناخت مشکلات – عمدتا نیز خارج از سازمانی و شخصی – و رفع آنها در حد ممکن است. وظیفه دیگر روابط عمومی ها نیز که برقراری ارتباط با دستگاه ها و افراد حقیقی و حقوقی خارج از سازمان است، مستلزم شناخت کافی و وافی از خدمات و عملکرد سازمان وبه ویژه برقراری ارتباط مستمر با رسانه هاست. تغییر و تعویض های پیاپی، در این حوزه، باعث صدمات جدی به مجموعه سازمان می شود.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
هیات تحریریه شارا
|