وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشهد به عنوان کلانشهر مذهبی و زیارتی باید در همه زمینهها الگو باشد، گفت: تلاشهای فراوانی برای مطرح شدن این شهر در جهان اسلام انجام شده است، با این حال جای کار فراوانی دارد ...بنابراین رسانهها میتوانند در این حوزه نقش آفرین باشند. سیدمحمد حسینی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شهرنگار (مدیریت شهری مشهد در آیینه رسانهها) افزود: مشهد و تمام حوزههای آن شامل مدیران، شهروندان و رسانههای آن باید در راستای خدمات رسانی به زائران هشتمین بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) الگو باشند. وی با بیان اینکه در این راستا اصلاح و پیشرفت دایمی، ضروری است، اضافه کرد: هرگز نباید به وضع موجود اکتفا کرد.وی با اشاره به اینکه نگاه تیزبین رسانهها میتواند مدیران را متوجه کاستیها کند؛ گفت: مردم اگر بدانند عوارضی که پرداخت میکنند دارای چه نتایج ملموس و غیرملموسی است؛ اعتماد و مشارکت بیشتری خواهند داشت.
ضرورت استفاده بیشتر ظرفیتهای اطلاع رسانی
وی با بیان اینکه ممکن است زائری 10 بار به مشهد سفر کرده باشد، ولی به سایر جذابیتهای تاریخی فرهنگی و اجتماعی این شهر سرنزده باشد، گفت: برای رفع این مسأله باید از ظرفیتهای اطلاع رسانی بیشتر استفاده کرد.شهردار مشهد نیز با بیان اینکه وظایف مدیریت شهری در دهههای پیش محدود بود، گفت: امروزه مدیریت شهری در همه شؤون زندگی مردم چه مستقیم و چه غیرمستقیم فعالیت دارد و تأثیرگذار است.سید محمد پژمان خاطرنشان کرد: رفع تنگناهایی که امروز به شکل قانونی و ساختاری در حوزه تأمین منابع برای انجام کارها وجود دارد، بدون حمایت مردم، رسانهها، دولت و دستگاه قضایی امکانپذیر نیست.
مشهد الگوی فرهنگی برای سایر شهرها
رئیس سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری تهران نیز با تأکید بر ضرورت توجه جدی به بحثهای فرهنگ عمومی در حوزه مدیریت شهری گفت: از جمله خصوصیات جشنواره ملی شهرنگار فعالتر شدن بحثهای مختلف فرهنگی بویژه مسایل فرهنگ شهروندی میباشد.امیر خوراکیان با بیان اینکه مشهد از جایگاه و ویژگیهای خاص و منحصر به فردی برخوردار است، اضافه کرد: در برخی فعالیتهای فرهنگی میتوان از مشهد الگو گرفت.مشاور فرهنگی و رسانهای شهردار مشهد نیز یادآور شد: برگزاری جشنواره ملی شهرنگار میتواند بستر مناسبی برای حضور رسانهها و اربابان قلم در حوزه گسترش فرهنگ شهروندی باشد.به گفته سیدجلال فیاضی بسیاری از مشکلات امروز شهرها حاصل نبود فرهنگ شهروندی توسعه یافته است.
رسانهها، راهی برای عملیاتی شدن ایدهها
دبیر علمی جشنواره ملی شهرنگار هم یادآور شد: نهادهای آموزشی، رسانهای و نهادهای مدنی و صنفی راههایی برای به اجرا گذاشتن ایدهها و ابتکارات میباشد.دکتر یونس شکرخواه افزود: مدیریت شهرها باید از ظرفیت رسانهها در حل مسایل و مشکلات بهره ببرند.
توجه فراملی به مسایل مشهد
مدیرکل روابط عمومی و بینالملل شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه ایده جشنواره ملی شهرنگار با هدف طرح مشکلات، موضوعات بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان در رسانهها ایجاد شد، گفت: دبیرخانه دایمی این جشنواره ایجاد شده است و برگزاری جشنواره ملی شهرنگار ادامه مییابد. علی حامد مقدم با اشاره به دریافت 2 هزار و 700 اثر از سراسر کشور در اولین جشنواره ملی شهرنگار اضافه کرد: پس از ارزیابی، 730 اثر به مرحله داوری نهایی راه یافت که از این میان 38 اثر حایز کسب رتبه شدند.
نفرات برترمشخص شد
نفرات برتر جشنواره ملی شهرنگار مشهد نیز در این مراسم معرفی شدند.
در حوزه مطبوعات، رقابت در 7 بخش داوری شد که در بخش یادداشت هیات داوران کسی را حائز مقامهای اول و دوم ندانست و یادداشت محدثه شوشتری مقام سوم را از آن خود کرد.در بخش گزارش علی محمدزاده و ندا علیزاده در رتبه اول جای گرفتند. همچنین گزارشهای محبوبه فرامرزی و فاطمه آستانی دوم و آثار فاطمه معتمدینسب و نجمه کیشی سوم شدند.در بخش خبر مطبوعات نیز کسی حائز رتبه اول نشد، اما اثر محمد علینژاد دوم شد و اخبار محمد ابراهیمی فاروجی وعباس ثابتیراد در رتبه سوم قرار گرفتند. همچنین در بخش مصاحبه حمید تقیآبادی و فاطمه شوشتری در جایگاه دوم قرار گرفتند و امید سلیمی نبی سوم شد.در بخش طنز مکتوب و تصویری محسن اسدی اول و مجید مهجور دوم شدند و حمیدرضا ناسخ و علیرضا مختار جوزانی مشترکا سوم شدند.
در بخش عکس حوزه مطبوعات نیز هیات داوران کسی را برای رتبه اول انتخاب نکرد و حمید هاشمی و میثم دهقانی دوم و سوم شدند.در رسانههای دیداری و شنیداری نیز برترینها معرفی شدند.
|