پوشیده نیست که عاملین حرفهای در زمینه روابط عمومی در هر زمان ممکن به یک تن داده و اطلاعات دسترسی دارند. از آمار رسانههای گروهی تا ترافیک سایت اینترنتی... آنها فقط باید بدانند که چگونه از این اطلاعات استفاده کنند.
در گزارش ارزیابی و تحلیلیِ مشاوره اقتصادی (Econsultancy) سال 2014، محققان دریافتند که گفته میشود استفاده از ابزارهای تحلیل و بررسی دیجیتال، اولین نقص از سه اشکال فنی«عاملین حرفهای تجارت الکترونیک» میباشد. موردهای دوم و سوم در این لیست هم به ترتیب طراحی آماری و بهینه سازی نرخ تغییر میباشند. اینجا نخواهیم گفت که هر عامل حرفهای روابط عمومی باید یک شبه به متخصص آمار تبدیل شود، اما موسسات باید توجه کنند که: عاملین حرفهای روابط عمومی خواهان (نیازمند) آموزش تحلیلی بوده تا در مشاغل شان موفق باشند.
بصورت متناوب، آموزش معمول اطلاعات و دادههای پایه، دورههای آموزشی معمولی را انجام میدهیم- چگونه آنها را پیدا کنیم، چگونه آن را بسنجیم و چگونه درباره آنها، یک استراتژی را طراحی و خلق نماییم. این فرآیند آموزشی، تمامی افراد حاضر در شرکت، از مسئولین اجرایی سطح بالا تا کارآموزان را در بر میگیرد. آیا میخواهید سریعاً آموزش علم بررسی و تحلیل را در شرکت خود آغاز کنید؟ از اینجا شروع کنید....
بدیهیات را بدانید. بدیهیات موضوعات و ایدههای پایهای هستند که آگاهی از آنها برای تمامی نیروهای کاری الزامی میباشد. مثلاً این که بدانند بررسی و تحلیل گوگل یکدفعه صورت نمیگیرد. اما اولین اقدام، شناخت و درک واژگان تخصصی میباشد-جلسه چیست؟ هدف چیست؟ دانستن این که چگونه درباره اطلاعات و دادهها و این که ابزارهای مختلف این معیارها را چه مینامند همه بدیهیات هستند.
بر اساس سطح، تبیعض قائل نشوید. وقتی که نقشهای مدیریتی سطح بالا سرانجام سیاستها و ساختارهای گزارشی را اعمال مینمایند، و همچنین وقتی که بینش استراتژیک جمعآوری شده از داده را ارائه میکنند، همچنان مهم است که هر کس در تیم از دانش مشابه برخوردار باشد، دانش درباره چگونگی یافتن داده، این که داده به چه معناس و آگاهی نسبت به نحوه ادغام این داده با طرح روابط عمومی با مشتریان یا برند.
سازماندهی و طرح داشته باشید. آگاهی از این که چه موقع و چگونه شما قرار است که ابتکارات آموزشی (همراه با این که چه کسی آموزش میدهد) را به کار ببندید قدم بعدی میباشد. برای افرادی که با کار با اعداد و سایر نقاط دادهای به صورت پایه آشنایی ندارند، این امر شاید هراسانگیز باشد. با ایجاد طرح و طراحی جلسات آموزشی، از بار ناگزیر اطلاعاتی بالا اجتناب خواهید کرد، امری که در صورت گنجاندن و خواندن اطلاعات بسیار زیاد در یک جلسه، افراد آن را احساس خواهند نمود. کارتان را آهسته آغاز کنید. ابتدا به آموزش و یادگیری بدیهیات بپردازید، سپس ابزارها و معیارها را آموزش دهید.
انعطافپذیر باشید. داده الکترونیک و روشی که شما آن را از شبکهها، ابزارها و کانالهای مختلف استحصال مینمایید، دائماً در حال تغییر خواهد بود. در آموزشهای خود انعطافپذیر باشید و آماده باشید تا با تغییرات احتمالی در تیم خود تعامل داشته باشید. به تیم خود اجازه ندهید که خود را با یک ابزار یا اقدام قدیمی و ناکارآمد خود بیش از حد مشغول نمایند. هیچ چیز بدتر از این نیست که سه ساعت را برای جمعآوری داده حهت یک گزارش صرف نمایید و بعداً متوجه شوید که ابزاری وجود داشته که قادر بوده ظرف 5 دقیقه این کار را انجام دهد.
همانگونه که قبلاً گفتیم، داده و تحلیل مورد نیازِ عاملین حرفهای روابط عمومی و ارتباطات نباید از هم گسیخته باشد. در واقع، آنها میتوانند کار شما را بسیار آسانتر نموده و به شما بینش و آگاهی مورد نیاز جهت تقویت و بهبود استراتژیاتان را بدهند. فقط باید برای شناخت و یادگیری نحوه استفاده از ابزار، زمان صرف نمایید.
چگونه آموزشهای تحلیلی خود را به روز نگاه میدارید؟ با ما در نظرات سهیم باشید!
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|