بررسی حمایت ورزشی در کشور ایران
نویسنده:
جواد میرزایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی
دانشگاه شهید بهشتی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- این مقاله از نوع تحلیلی است. ما در این مقاله عواملی را که باعث افزایش انگیزش در حامیان مالی برای اسپانسرسی باشگاههای ورزشی میشود را مورد بررسی قرار داده است. و یکی از مهمترین نتایج آن در زیر آمده است:
امروزه داشتن اسپانسر به صورت یک بخش لاینفک درآمد زایی در باشگاهها بوده و حمایت شرکتها و حامیان از ورزش نقش بسزایی در رشد و پیشرفت آن دارد. با این حال شاهد آن هستیم که به دلیل عدم تمایل بسیاری از شرکتها و کارخانجات خصوصی نداشتن یا کمبود حامی مالی از دغدغههای بسیاری از هیئتها و باشگاههای ورزشی است که این امر نیازمند اقدامات اساسی همچون شناسایی عوامل انگیزاننده و ترغیب کنندهی شرکتها برای ورود به عرصهی حمایت ورزشی است.
واژگان کلیدی: حمایت ورزشی، باشگاههای ورزشی، صنعت ورزشی
مقدمه:
در حال حاضر ورزش و تفریحات سالم در کشورهای توسعه یافته به مثابه یک صنعت مهم و عامل اثر گذار در رشد اقتصادی مورد توجه بوده و یکی از پردرآمدترین، مهمترین و بزرگترین صنایع (یازدهمین صنعت) در قرن 21 به شمار میرود. این صنعت به سرعت جهانی گشته، قلمرو آن همه جا را تسخیر کرده و در سراسر دنیا ریشه دوانیده است تا میلیاردها انسان از آن بهرهمند شوند [1، 2]. صنعت ورزش به تنهایی بین یک تا دو درصد تولید ناخالص ملی کشورهای صنعتی و نیز بین 2 تا 5/2 درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و به عنوان یک قدرت موثر در توسعه اقتصادی و اجتماعی، با تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم، نقش مهمی در رشد اقتصاد ملی کشورها دارد [3، 4].
گردش مالی صنعت ورزش با رشدی فوقالعاده در طول یک دهه و اشتغال میلیونها نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم به مثابه یکی از صنایع برتر به سرعت در حال رشد است [5، 6]. طبق آمارهای اعلام شده، صنعت ورزش در آمریکا که در سال 1987 با درآمدی معادل 2/50 میلیارد دلار در رده بیست و سوم قرار داشت، در ده سال بعد یعنی در سال 1997 به رده یازدهم به رقمی معادل 152 میلیارد دلار رسید. این افزایش در سال 1999 به رقمی معادل 213 میلیارد دلار و و رتبهی ششم ارتقاء یافت [7]. همچنین، از دهه 1990 تاکنون، نیز رشد شگرفی داشته و امروزه به صنعتی 500 میلیارد دلاری تبدیل شده است [8].
با توجه به این تغییرات رخ داده، جهان ورزش دوران جدیدی را تجربه کرده و تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد ورزشی، استفاده از شیوهها و فنون بازاریابی را در ورزش مورد توجه قرار داده است. هر روزه میلیونها دلار در کشورهای مختلف هزینه ورزش میشود و احساس نیاز به ورزش به منظور مرتفع کردن معضلات روحی و جسمی مردم روز به روز محسوستر و مشهودتر میگردد. تمام این موارد موجب گردیده که تلاشهای بیشتری در زمینه بازاریابی ورزشی مورد نیاز باشد [50]. زیرا که بازاریابی اثرات ویژه و مثبتی در جهان ورزش داشته و توانسته گردش پولی عظیم، پتانسیل فوقالعاده برای ایجاد شغل، جذب منابع مالی خارجی، جنبههای تبلیغاتی بسیار و فوائد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای را برای افراد ذینفع این صنعت فراهم آورد [41].
دانلود مقاله با لینک مستقیم
|