شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- منابع انسانی به عنوان یکی از ارکان اصلی سرمایه ای در ایجاد، شکلگیری و توسعه هر سازمان محسوب میگردد. نقش کلیدی سرمایه انسانی در تحقق اهداف، برنامه ها و سیاست های کمی و کیفی و دوام و بقاء هر سازمان امری کاملاً محسوس و انکار ناپذیر است،
به عبارت دیگر مدیریت اندیشمندانه همواره نگاه اصولی و منطقی را معطوف سرمایه انسانی از حیث تفکر، ابداع، خلاقیت و نیروی کار میسازد. اما باید بدانیم که صرف نگاه عقلائی و خردمندانه به نیروی انسانی در چارچوب ساختار و اهداف سازمانی دلیل محکم و متقن برای بروز و ظهور خلاقیت، نوآوری، بهره وری و مشارکت تلقی نمیگردد. بلکه ضمن تغییر نگرش از نگاه ابزاری به نگاه سرمایه ای به انسان و همچنین فراهم سازی شرایط مناسب و معقول در قالب روابط درون سازمانی برای رسیدن به زبان و هدف مشترک و برقراری رابطه تنگاتنگ و اصولی همراه با بکارگیری ابزار ارتباط جمعی مناسب در جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهی اعضاء و افراد مجموعه یک سازمان، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
زیرا مجموعه علوم با سرعت و شتاب مثال زدنی یکی پس از دیگری پلکان ترقی و تکامل را طی مینمایند و در این سیر صعودی، تکنولوژی و فن آوری جدید را به عنوان دستاورد در برقراری و تسریع و تسهیل ارتباطات به جهانیان عرضه میدارند. ضمن آنکه این واقعیت را باید پذیرفت که ذهن کنجکاو، خلاق و پویا همواره میخواهد از اتفاقات و رخدادهای پیرامون خود بداند و بفهمد و بواسطه احساس تسهیم و مشارکت، دانستن و فهمیدن مسائل اطراف را حق قانونی و طبیعی خود میداند. حال میخواهد این اطلاعات، اخبار، دانستهها و دستاوردها در پیرامون زندگی شخصی و خصوصی باشد و یا اینکه در محیط اداری، اجتماعی و یا در سطح جهانی بروز نماید.
قدر مسلم آن است که به هر میزان محیط به لحاظ گستره جغرافیایی وسیع تر گردد و افراد ذینفع از حیث برگیری و منافع شخصی و اجتماعی بیشتر شود، برقراری ارتباط و اطلاع رسانی به شیوه مرسوم و متداول امکان پذیر نخواهد شد و در این حالت نقش ابزار ارتباطی و واسطه های ابزاری ملموستر و پررنگ تر خواهد شد. زیرا در یک سازمان به لحاظ ساختار تشکیلاتی و سلسله مراتب اداری و همچنین بواسطه نوع و حجم فعالیت، تلاقی و نزدیک سازی، ایده ها، اندیشه ها، افکار، نقطه نظرات، پیشنهادات و حتی انتقادات در یک زمان و به صورت یکجا امکان پذیر نمیگردد و در سایه عدم رابطه شفاف و صحیح و نبودن ابزار مناسب ارتباطی و اطلاعرسانی، زمینه تحریف، شایعه و بروز و ظهور کانالهای غیر رسمی در سطوح مختلف سازمانی تقویت خواهد شد و در واقع زمینه برای انحراف مسیر و ایجاد کجروی افراد مهیا میشود و شاید تمام توان و نیرو انسانی همواره به جای اندیشه، تعقل، نوآوری و ابداع در صدد رفع ابهامات، برداشت ها غلط، منفی بافی و جدال های درونی و شخصی معطوف گردد.
بنابراین وجود یک منبع ارتباطی و اطلاع رسانی به عنوان روابط عمومی و ایجاد بستر مناسب در قالب بکارگیری ابزار صحیح به نام خبرنامه به عنوان یک نیاز و ضرورت در مدیریت محسوب میگردد. ضمن آنکه باید به این واقعیت اشاره نمود آنچه که در برقراری ارتباط و اطلاع رسانی مهم و اساسی تلقی میگردد وجود یک رابطه منطقی بین ظرف و مظروف و شکل و محتوا است و اگر صرفاً خبرنامه به عنوان یک ابزار ارتباط جمعی در امر آموزش، آگاه سازی، شفاف سازی و ارتقاء بخشی دانسته ها و اطلاعات عوامل و عناصر درون سازمانی نتواند به درستی نقشش را ایفاء نماید بی تردید مجموعه تلاش، اتلاف وقت و اسراف سرمایه محسوب میگردد و در واقع به عنوان پوشال گذاری و کار فاقد محتوی مشخص، ضعف دست اندرکاران و عوامل تولید آن از حیث عدم شناخت و اشراف کافی به این ابزار مشخص میگردد.
ضمن آنکه باید این موضوع را متذکر شد که انعکاس اخبار و بیان مطالب و دستاوردهای جدید با نگاه آموزشی و اطلاع رسانی اگر موجب حرکت، تغییر، تحول در سطوح مختلف سازمانی نگردد امری عبث و بیهوده است و هر آنچه که روابط عمومی با عنوان چشم و گوش بینا و شنوای سازمان با تسلط و آگاهی کامل بر شرایط و وضعیت و نیازهای مخاطبان درون سازمانی حرکت نماید و در واقع خبرنامه را محملی برای تسهیل، تسریع و تصریح ارتباطات، اطلاع رسانی، تسهیم و مشارکت قرار دهد. آنگاه میتوان بر ارزش کار روابط عمومی و ابزار ارتباط جمعی آن صحه گذاشت.
بنابراین روابط عمومی کارآمد و پویا می بایست با اتخاذ روش و شیوه اصولی با اتکاء به اندیشه حرفه ای و اخلاقی آنچنان حرکت نماید که همواره ضرورت حضور خبرنامه به عنوان یک ابزار درون سازمانی برای تک تک اعضاء و عناصر سازمان ملموس باشد و به عبارت دیگر در سایه این ضرورت و نیاز، تداوم و استمرار در قالب انتظار در ذهن افراد شکل گیرد که گویی خبرنامه چیزی را مطرح می نماید و در آن نوشته می شود که فرد نیاز شخصی و جمعی را در آن میبیند و یا برای او تبیین و تشریح میگردد.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگر خبرنامه به عنوان ابزاری برای پر رنگ سازی ماحصل عملکرد و تلاش صادقانه مجموعه افراد تلقی گردد. این تبلیغ صادقانه و شرافتمندانه محرک انگیزشی قوی برای همه افراد به حساب می آید و در واقع خبرنامه آئینه محسوب میشود که در آن آئینه تک تک افراد به درستی و صحیح تصویری شفاف از فعالیت و تلاش خود را در آن ببیند و در واقع به نوعی محصول تفکر و کار خود را در آن آئینه تماشا نمایند زیرا انسان چیزی جز علم و عمل نیست و به عبارت دیگر علم و عمل جوهرند و انسان ساز.
|