نگارش وتحقیق: حسن خسروی – مدرس دانشگاه – مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات
عضو انجمن روابط عمومی ایران – عضو انجمن متخصصان روابط عمومی
مقدمه:
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- خلاقیت در تبلیغات، یک کار فنی حرفه ای است. فنی از بعد کارشناسی و علمی و اینکه چه بگوییم و چه بسازیم که مطابق ضوابط و مقررات، مولفه ها و اصول دانش تبلیغاتی درست و اثر گذار باشد و حرفه ای از بعد اینکه تبلیغات شما چگونه بر دل و جان مشتری و مصرف کننده بنشیند که منجر به خرید محصول و کالا و در نهایت سودآوری شما گردد.
پس ملاحظه می شود که موضوع خلاقیت در تبلیغات یک مسئله میان رشته ای و چند جانبه است. میان رشته ای از این بابت که شما بایستی بهره مناسبی از دانش مدیریت، روان شناسی، روابط عمومی، حقوق، و... داشته باشید تا با کنار هم قرار دادن آنها در یکدیگر اثری تبلیغاتی اعم از شعار، تیزر، فیلم و... خلق کنید که سال های سال ماندگار و دارای تاریخ مصرف باشد. شاهد این مدعا تبلیغات و شعارهای موسساتی است که هنوز برخی از من و شما بعد از گذشت سالیان سال از یک محصول در ذهن خود داریم.
چندی پیش یک تیزر تبلیغاتی در اینترنت می دیدم از شرکت مرسدس بنز. این تیزر یک دقیقه است و محصولات بنز را از دوران اولیه تولید آن تاکنون به نمایش می گذارد بدون آنکه یک کلام با شما صحبت کند. دست آخر تیزر با سه چهار واژه خلاقانه پایان می پذیرد و این جمله روی صفحه نقش می بندد: The best or nothing یعنی: یا بهترین یا هیچی. در فهرستی که اخیرا در سایت یاهو منتشر شده از با ارزش ترین برندهای دنیا، برند شرکت مرسدس بنز در رتبه دهم دنیا قراردارد. این جمله کوتاه و مفید یک شعار تبلیغی خلاقانه است که با یک دریایی از اعتماد و اطمینان نظر مشتری را به خود جذب و جلب می نماید.
در این شعار و تبلیغ، شما هیچ رگه ای از شک و تردید نمی بینید. چراکه فنی و حرفه ای ساخته شده است. کارشناسان امر را اعتقاد براین است که یکی از بیشترین تصادفات با خودروی پراید رخ می دهد در عین اینکه اغلب شدت تصادف نیست که سرنشین را به کشتن می دهد بلکه قطعات خودرو هستند که باعث زخمی شدن و شدت جراحات سانحه می شوند. بعد ملاحظه می کنید که همین شرکت تولید کننده خودرو در زیر آرم خود نوشته: سایپا مطمئن. یعنی شعار و تبلیغ نه تنها فنی حرفه ای نیست بلکه شاید یک نوع دهن کجی به مصرف کننده هم که قدرت انتخاب ندارد تلقی شود.
|