درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 06:03   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1429صفحه نخست » خبر یکدوشنبه، 6 شهریور 1391 - 03:54
خبرنگاران و تکنیک‌های پوشش خبری در کنفرانس جنبش غیر‌متعهدها
دکتر امیدعلی مسعودی / مدیر گروه​ ارتباطات دانشگاه سوره - یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی قرن حاضر در ایران اسلامی در حال وقوع است، ولی متاسفانه برای پوشش خبری این رویداد مهم تاکنون تدارکی دیده شده است. هرچند هنوز هم اندکی فرصت باقی است تا با برگزاری دوره‌هایی فشرده و کوتاه‌مدت، خبرنگاران ایرانی و خارجی شرکت‌کننده دراین رویداد بزرگ را تا حدودی برای انعکاس درست اخبار، آماده کرد.
  

 

منبع: جام جم

یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی قرن حاضر در ایران اسلامی در حال وقوع است، ولی متاسفانه برای پوشش خبری این رویداد مهم تاکنون تدارکی دیده شده است. هرچند هنوز هم اندکی فرصت باقی است تا با برگزاری دوره‌هایی فشرده و کوتاه‌مدت، خبرنگاران ایرانی و خارجی شرکت‌کننده دراین رویداد بزرگ را تا حدودی برای انعکاس درست اخبار، آماده کرد.

فراموش نکنیم بیش از نیمی از اعضای سازمان ملل(دوسوم اعضا) برای شرکت دراین کنفرانس 5روزه، در تهران مهمان ما خواهند بود و این مدت فرصت مناسبی است تا مردم ایران و دنیا از مواضع کشورهایی که به شرق و غرب «نه» گفته‌اند، آشنا شوند و خبرنگاران بتوانند برخی ابهامات و تردیدها را با گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، تحلیل و خبر برطرف کنند.

نخستین نکته مهم در انعکاس اخبار کنفرانس، تفکیک نوع کاری است که در فضای رسانه‌ای کشور اتفاق خواهد افتاد. باید بین نوشتارهای روابط عمومی، رادیو، تلویزیون، مطبوعات و وب‌نویسی تفاوت قائل شد. متاسفانه تجربه رویدادهای قبلی نشان داده است روابط عمومی این کنفرانس هم بی‌رغبت نیست که همه اخبار و اطلاعات از کانال مشخصی عبور کند و این یعنی حذف خلاقیت و تنوع در کار اطلا‌ع‌رسانی.

البته تردیدی نیست که اخبار و اطلاعات رسمی را باید روابط عمومی به اطلاع خبرنگاران و عموم مردم برساند، اما برای پوشش سخنرانی‌ها، حواشی و انجام مصاحبه‌ها، خبرنگاران به کمک و مساعدت روابط‌عمومی چشم دارند. مشکل دیگر گرته‌برداری یا رونویسی مطبوعات از وب‌نوشته‌هاست که به دلیل لحن غیررسمی‌شان اغلب با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شوند. همچنین خبرنگاران ما هنوز هم بین اخبار وگزارش‌های رادیو تلویزیونی با مطبوعات چندان فرقی را قائل نیستند و همین مشکل باعث تکراری و یکنواخت شدن مطالب مطبوعات و رسانه‌ها می‌شود که نتیجه آن هم ریزش مخاطبان است.

دومین نکته رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در چنین رویداد بزرگی است. هر خبرنگاری قبل از ارسال خبر و مطلب باید از خود بپرسد: «انتشار این مطلب چقدر با موازین اخلاقی وحرفه‌ای روزنامه‌نگاری منطبق است؟» دوستی دارم که هنگام ارسال خروجی صفحه‌بندی روزنامه به چاپخانه از من می‌پرسید «نامه اعمالت در دست چپ است یا راست ؟» او با کنایه‌ای شیرین ما را در محضر خداوند و روز جزا مجسم می‌کرد و این‌که نامه اعمال ما در کدام دستمان قرارداده خواهدشد؟ فراموش نکنیم افکار عمومی مردم دنیا درباره مطالب ما قضاوت خواهد کرد و مهم‌ترین قضاوت به امتیازات اخلاقی پوشش خبری ما بستگی خواهد داشت.

سومین نکته آن است که معمولا در روزنامه‌نگاری، پوشش خبری سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و تجمع‌ها (میتینگ) را با هم به خبرنگاران آموزش می‌دهند. اولین درس این‌گونه آموزش‌ها، پاسخ به این پرسش است که خبرنگاران قبل از ورود به مکان رویداد چقدر درباره آن رویداد، اشخاص سخنران و سوابق‌شان آگاهی دارند؟ بدیهی است خبرنگاری که بدون اطلاع وارد یک محیط خبری شود نمی‌تواند با دست پر از آنجا بیرون بیاید. در پوشش خبری کنفرانس، خبرنگار باید با آرامش و دقت به سخنرانی‌ها گوش کرده و تندنویسی کند و سپس سوالاتی که مخاطبانش از سخنران دارند، مطرح کند. فراموش نکنیم خبرنگاران مدیا و واسطه بین منبع خبر و خوانندگان، شنوندگان و بینندگان رسانه‌ها هستند و معمولا پرسش‌های شخصی از مسئولان ندارند.

در حین سخنرانی باید به دنبال نکات مهم بود و از یادداشت نکات تکراری، کلیشه‌ای و تعارفات خودداری کرد. در حین سخنرانی، خبرنگار باید به نکاتی که راهنمای او برای پرسیدن یا تحلیل سخنان است، بیشتر متمرکز شود.

استفاده از آمار و ارقام گویا، عکس و فیلم و اینفوگرافیک (اطلاع‌‌نگاری) می‌تواند در پوشش خبری مناسب به خبرنگاران کمک کند.

بگذارید قبل از اشاره به مطلب پایانی این نوشتار به یکی از ضعف‌های خبرنگاران ایرانی هم اشاره کنم وآن هم ناآشنایی به زبان‌های زنده دنیاست. البته می‌شود این ضعف را با همراه داشتن مترجمانی که در ایام کنفرانس در محل حضوردارند (با همکاری روابط عمومی کنفرانس) برطرف کرد. اما کمتر خبرنگاری است که به این نکته توجه داشته باشد! دراین صورت می‌توانیم به صحنه‌های جالبی از مکالمات زبان ـ بدنی (ارتباطات غیرکلامی) خبرنگاران و میهمانان خارجی در طول کنفرانس بیندیشیم.

و اما مطلب پایانی،‌ معمولا پوشش خبری کنفرانس باید دربرگیرنده اطلاعات زیر باشد:

ـ تعداد مخاطبان در داخل و خارج کشور، مخاطب‌شناسی. نیازهای مخاطب را به یاد بیاورید و مطلب را تنظیم کنید.

ـ معرفی مکانی که سخنرانی در آن انجام می‌شود. لازم است درباره ایران اسلامی در پیشینه خبر پاراگرافی افزود.

ـ دلایل سخنرانی. استدلال‌های سخنران چیست؟

ـ برجسته‌سازی سخنرانی با تاکید بر گفته‌های مهم آن.

ـ گزارش واکنش مخاطبان حاضر در محل سخنرانی بویژه نکات جالب و تاثیرگذار در خلال سخنرانی. ( مثل پاره‌کردن منشور سازمان ملل به دست سرهنگ قذافی هنگام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که بسیار بیشتر از پرت و پلاهایی که گفت ارزش خبری داشت).

ـ پرداختن به آنچه خبرنگاران در کنفرانس می‌بینند ولی مخاطبان از دیدن آنها محرومند.

برای خبرنگاران ایرانی در پوشش خبری کنفرانس، آرزوی موفقیت دارم.

 
   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد