![](file:///C:/Users/Bagheriyan/Desktop/er4y557756ewrfxdds.PNG)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی همیشه به معنای فعالیت اطلاع رسانی ارزان و کم هزینه نیست. این باور اشتباه که روابط عمومی باید بتواند با کمترین هزینه فعالیت های اطلاع رسانی خود را اجرا کند، گاهی اوقات سبب افت کیفیت فعالیت های روابط عمومی می شود. در واقع روابط عمومی باید نوعی مدیریت را در فعالیت های مالی خود انجام دهد به نحوی که برای برخی از فعالیت ها هزینه کند و برای برخی نیز هزینه های خود را کم کند. در این نوشتار به دو بخش هزینه بر در روابط عمومی که می تواند تاثیرات قابل توجهی در اعتبار بخشی و آگاهی از برند داشته باشد می پردازیم.
حمایت مالی (اسپانسرشیپ)
وقتی که شما برای حمایت مالی از یک رویداد اقدام می کنید، برند شما در معرض نمایش افرادی قرار می گیرد که در آن رویداد شرکت می کنند. پیش از تامین مالی روابط عمومی محتواهایی را آماده می کند که عبارتند از: بررسی محصول، یادداشت هایی در رابطه با ویژگی های محصول، یادداشتی درباره رسانه اجتماعی و ایده های آن، معرفی نمایندگانی که امکان دارد از برند وجود داشته باشند.
در حمایت مالی باید پیش از همه مطمئن شوید که خیلی بیشتر از آنچه که برای یک رویداد می پردازید برایتان منفعت کسب می شود. تنها در این صورت است که حمایت مالی منطقی می باشد. در عین حال حمایت مالی از فعالیت ها عموما دارای دو فایده است. نخست عایدی مستقیم که از ارائه کالا و خدمات خود در محل به دست می آورید و دوم اعتباری است که در صورت انتخاب رویداد مناسب برای حمایت مالی کسب می کنید. بنابراین علاوه بر بررسی ارزش افزوده از حمایت مالی بایستی رویدادی که برای حمایت مالی انتخاب می کنید، دارای مشروعیت و خوشنامی کافی برای حمایت مالی باشد. تنها در این حالت است که هزینه شما در این زمینه منطقی بوده و اعتبار مورد نیاز را کسب می کنید.
اشانتیون یا سمپلینگ
گاهی اوقات برخی موسسات، بنگاه ها، برگزار کنندگان گردهمایی ها و ... با شما تماس می گیرند و از شما می خواهند که برای ارائه نمونه کالای خود در محل آنها حضور داشته باشید. در این زمان شما بایستی نمونه هایی از کالای خودتان را که مایل هستید در میان مردم همه گیر شود را به طور رایگان ارائه می کنید. گاهی اوقات این اشانتیون ها به صورت هدایای تبلیغاتی در می آیند. یعنی برند شما در قالب یک جاسویچی، خودکار، فلش مموری و ... به مخاطبان عرضه می شود. در ارائه سمپل باید دو نکته را مورد نظر داشته باشید: نخست اینکه آیا کسانی که به آنها هدیه یا سمپل را می دهید، مخاطبان واقعی کسب و کار شما هستند و دوم اینکه آیا هزینه ای که برای یک نمونه انجام می دهید با عمر آن در دست مخاطبان تطابق دارد. به عبارت دیگر زمانی که شما یک فلش مموری را که برند شرکت یا کالا به طور برجسته روی آن حک شده به مخاطبان می دهید، برای چند سال شما را به یاد آنها خواهد آورد و به کسب و کار شما اعتبار خواهد بخشید، اما آیا یک هدیه درجه سه نیز همان میزان با آنها خواهد ماند؟
بسیار اوقات روابط عمومی صرفا می خواهند یک هدیه ارزان به مخاطبان خود بدهند اما در واقع هزینه ای که برای نوع کالای تبلیغاتی می کنید در اعتبار شما و در میزان حضور آن در دستان مخاطبان تاثیر دارد. بنابراین از هزینه کردن در این زمینه پرهیز نکنید.
کارکرد هدیه تبلیغاتی، اشانتیون یا سمپل برای مخاطبان شما چهره ای مهربان از شماست که بدون چشم داشت هدیه ای با ارزش را به آنها اهدا کرده اید و این هدیه در صورتی که درست انتخاب شود، برای سال ها در یادها خواهد ماند.
|