شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مردم اغلب از ما می پرسند که روابط عمومی چیست و یک مشاور روابط عمومی چه کاری می تواند برای حرفه ی ما انجام دهد که تبلیغات و بازاریابی نمی تواند؟
اینکه شما یک حرفه ی کوچک، یک شرکت تازه راه اندازی شده باشید، یا اینکه در یک کشور یا منطقه جغرافیایی جدید، تازه گسترش یافته اید، روابط عمومی یک ابزار مهم برای شما است.
یک برنامه روابط عمومی می تواند کمک بسیار زیادی به حرفه شما کند و مجبور نیستید برای آن بسیار هزینه کنید. شما عمدتاً هنگامی که به سوی برنامه روابط عمومی می روید دو گزینه برای انتخاب دارید: می توانید آن را خودتان انجام دهید یا اینکه یک آژانس روابط عمومی را استخدام کنید.
در اینجا تعدادی از مزایای استفاده از مشاوره روابط عمومی از یک آژانس مشهور روابط عمومی آورده شده است.
این مزایا عبارتند از:
اعتبار- روابط عمومی دارای یک موقعیت قدرتمند در مجموعه ارتباطات است. یکی از تأثیرات عمده ی روبط عمومی، روابط رسانه ای است که به شما در دستیابی به پوشش سرمقاله کمک می کند. ممکن است مردم در بازار هدف شما سرمقاله را به عنوان یک ارزیابی مستقل و ارزیابی هدف شرکت شما ببینند. با توجه به عینیت درک شده از پوشش سرمقاله، گفته می شود که روابط عمومی اعتبار بیشتری نسبت به دیگر اشکال ارتباطات بازاریابی ایجاد می کند. به پوشش تحریریه بیش از تبلیغات در حال اجرا می توان اعتماد کرد. مشاوره روابط عمومی می تواند به شما کمک کند تا یک استراتژی روابط عمومی قدرتمندی ایجاد کنید که حرفه یا شرکت شما را به عنوان یک رهبر در حرفه ی خود قرار دهد.
هزینه اثربخشی- حتی اگر شما یک آژانس روابط عمومی خارجی به جای انجام این کار در کشور خود استخدام کنید، روابط عمومی می تواند ارزان تر از هزینه های پرداختی برای شکل های دیگر ارتباطات باشد. در حالی که شما تنها برای مشاوره روابط عمومی از طریق خدمات یک متخصص روابط عمومی هزینه پرداخت می کنید، با این وجود آنچه که از طریق پوشش رسانه ای و تغییر در افکار عمومی بدست می آورید، ممکن است هزینه ی خیلی بیشتری برای شما داشته باشد.
در معرض قرار گرفتن - پوشش رسانه ای که از طریق مشاوره روابط عمومی به دست می آید، با توجه به بودجه های یکسان احتمالاً گران تر از آن چیزی است که از طریق تبلیغات به دست می آید. متخصصان روابط عمومی می دانند که رسانه ها چه پیامی را هدف قرار می دهند و (اغلب ارتباطات باور نکردنی را ترویج می کنند)، چه محتوایی را می خواهند، چه زمانی آنها را ترغیب کنند، چه داستانی را ارایه دهند و بهترین شیوه برای ارایه پیام چیست.
انعطاف پذیری- روابط عمومی دارای مزیت انعطاف پذیری در محتوای پیام و پاسخ به اخبار است. یک مشاور روابط عمومی ماهر می تواند بیانیه های رسانه ای را در واکنش به اخبار و یا در شرایط بحرانی در عرض چند ساعت تغییر دهند. سپس این مسئله به حرفه ی شما در توسعه اخبار و همچنین در پاسخ به حوادث بحرانی که به تفسیر شرکت شما نیاز دارد، کمک کند.
با فرض اینکه شما استطاعت مالی دارید و این آژانس معتبر است، می توانید از طریق همکاری با یک شرکت روابط عمومی، مشاوره روابط عمومی بیشتری نیز کسب کنید.
یک سازمان ممکن است قادر باشد تا به جنبه هایی از حرفه ی شما اشاره کند که به عنوان مثال می تواند برای نشریات مختلف جالب باشد. همچنین می تواند به شما اجازه دهد تا بر روی عملکرد هر روز خود تمرکز کنید و به بسیاری از کارهایی رسیدگی کنید که درگیر راه اندازی یک برنامه ی کار آمد است.
اگر شما احساس نمی کنید که زمان و مهارت برای سازماندهی یک کمپین تبلیغاتی موفق را دارید، بهتر است به دنبال مشاور متخصص و حرفه ای باشید به جای اینکه با تلاش های روابط عمومی خود اشتباه کنید.
به محض اینکه تصمیم می گیرید تا یک شرکت روابط عمومی را برای اداره کردن روابط عمومی خود استخدام کنید، باید مشخص کنید که کدام شرکت خدمات بهتری را برای حساب کاربری شما ارایه خواهد کرد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|