شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- فعالیت های ورزشی در هر جامعه ای به عنوان یکی از ابزار توسعه اقتصادی – اجتماعی به شمار می روند.ویلیام سامز معتقد است که ورزش یکی از راه های اجتماعی شدن ،همانند سازی و خو گرفتن با ارزشها و فرهنگ جامعه است.
ورزش پدیده ای اجتماعی و فرهنگی است که با نهاد ها و ساختارهای اجتماعی ارتباط دارد .از یک سو می توان از طریق ورزش در باره سطح پیشرت فرهنگی – اجتماعی یک جامعه داوری کرد و از سوی دیگر پیشرفت و ترقی ورزشی هم به داده ها و عوامل اجتماعی حاکم بر جامعه وابسته است. برای اثبات این موضوع می توان به نظم و انسجا م رفتاری طرفداران یک تیم ورزشی در استادیوم های ورزشی اشاره کرد که تا چه اندازه می توانند لایه های زیرین رفتارهای اجتماعی را در حین تماشای مسابقات ورزشی از خود نشان دهند.حتی شعارهایی که در حین تماشای مسابقات ورزشی برای تهییج بازیکنان استفاده می شود نیز نمود فرهنگی دارد.
در واقع می توان چنین گفت که چون ورزش نمود آیینی و نمایشی دارد لذا یکی از ابزار مهم الگوسازی فرهنگی به شمار می رود در مسابقات ورزشی اعمال حرکتی – روانی ایجادگر احساسات گوناگونی است که باعث تحریک قوه تخیل ، انگیزش و مشارکت عاطفی می شود و دقیقا به همین علت است که مدیریت فرهنگی در ورزش و نحوه انعکاس آن در رسانه های جمعی بسیار مهم است چرا که اگر مدیریت فرهنگی در میادین ورزشی به خوبی انجام شود و رسانه های جمعی بتوانند آنگونه که باید به رسالت خویش در این عرصه عمل کنند و بیشتر بازتاب دهنده روح تفریح و سرگرمی آن باشند تا گزارشگر مسابقات ورزشی در این صورت قدم اصلی در به وجود آوردن جامعه شاد، برداشته خواهد شد.
ما امروز در عصری زندگی می کنیم که عصر ارتباطات و اطلاعات نامیده می شود و برخلاف چهره عمومی و اجتماعی که از واژه ارتباطات متساعد می شود متاسفانه ابزارهای نوین ارتباطات بشر را بیشتر در انزوای فردی خویش به اسارت کشیده است و از افراد پرشور و پر تحرک تماشاچیان بی تحرک ساخته است در چنین عصری از روابط عمومی ها که بعنوان پرچمداران پیشرفت جامعه و پیش تازان عرصه های مختلف در کشور شمرده می شوند انتظار می رود تا در ایجاد یک جامعه سالم و پرنشاط مشارکت حرفه ای تر و مسئولانه تری داشته باشند .
اگر و تنها اگر روابط عمومی تیمهای مختلف ورزشی بازی کردن نقش کپسولهای آتش نشانی در باشگاهها را کنار بگذارند و با مجهز شدن به سواد فنی ، عمومی ،اطلاعاتی و رسانه ای با رسانه های جمعی و مردم تعامل بهتری داشته باشند در این صورت ورزش برای مردم محصولی ایده آل به بار خواهد آورد که این محصول ایده آل "اجتماعی شدن " است و یکی از نمودهای رشد اجتماعی در هر جامعه ای محسوب می شود.اجتماعی شدن از طریق ورزش بحث بسیار مهمی است که حتی در سال 1971 در کانادا سمیناری با این عنوان برگزار شده است.
در اهمیت ورزش همین بس که بدانیم ورزش بخش مهمی از تعلیم و تربیت است و فعالیت بدنی جریان رشد را در تمام ابعاد وجود انسان تسهیل کرده باعث شکوفایی استعدادهای انسان می شود.
از طرف دیگر ورزش با تفریح پیوند تنگاتنگی دارد چرا که اصولا ورزش در پناه تفریح زاده شده است و این هردو دست پرورده اوقات فراغت هستند و انسان همواره از ورزش به عنوان لذت و سرگرمی و فعالیتی تفریحی در اوقات فراغت خویش استفاده کرده است و امروزه نقش رسانه های جمعی بیشتر به خاطر انتقال ورزش به مردم و همگانی شدن توجه به ورزش حساسیت بیشتری یافته است .
برای اینکه در عصر حاضر ورزش در سبد هزینه خانواده ها قرار بگیرد و بسیاری از آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد را از خانواده ها دور نماید لازم است که روابط عمومی رسانه های جمعی علی الخصوص رسانه های ورزشی و روابط عمومی باشگاههای ورزشی دست در دست هم دهند و با تشویق مردم به شرکت در ورزشهای همگانی روحیه نشاط در جامعه را ایجاد کرده و حواشی زیان بار و مسموم میادین ورزشی را حذف کنند تا ورزش در جوی سالم به رشد رفتارهای سالم اجتماعی کمک کند و نوید بخش توسعه اجتماعی برای کشور باشد.
نصرنیوز
|