جایگاه نوآوری درعملکرد سازمان ها
نویسندگان:
فروغ رحیمی آبکنار
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
forough.rahimi11@yahoo.com
نرگس دل افروز
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه خلاقیت و نوآوری ااز عوامل اجتناب ناپذیر برای ثبات و بقای سازمان ها است و باعث تحریک و پویایی سازمان ها میشود. از طرفی نوآوری از عوامل بسیار مهم و مؤثر در ایجاد مزیت رقابتی برای کسب و کارها است. محصولات با یک درجه بالاتر از نوآوری دارای فروش بالاتر و عملکرد بهتری هستند و به طور کلی منجر به عملکرد بالاتر و عالی در تجارت و کسب وکار می شوند. بنابراین سازمان هایی که قادر به دستیابی به سطح بالای نوآوری و بهره وری ناشی از آن هستند، در زمره موفق ترین مؤسسات و بنگاه های جهان به شمار می آیند.با توجه به این امر در این مقاله تلاش شده است تا ضمن بیان تعاریفی از نوآوری ،ویژگی ها عوامل موثر بر آن و راه کارهای بسط نوآوری در سازمان ها از دیدگاه صاحب نظران مورد بحث قرار گیرد
واژگان کلیدی: نوآوری ،خلاقیت، عملکرد ، سازمان خلاق،
مقدمه:
اهمیت پیامد نوآوری به دلیل رشد سریع بنگاه های اقتصادی و تغییرات سریع، ابهام محیطی و پاره ای مسائل دیگراستنوآوری به معنای روش های جدید انجام کار است که طی آن افراد و محیط دست به تغییر خود و محیط می زنند(پورتر و کتلز، 2003). با پیشرفت روز افزون دانش و فناوری و جریان گسترده اطلاعات،و عصر سرعت بالا امروزه سازمان ها نیازمند افراد و روش هایی هستند که بتوانند با روشی خلاق با مشکلات رو به رو شده و به حل آن ها بپردازند. شومپیتر یکی از اقتصاد دانان برجسته مکتب اتریش اظهار می کند که نوآوری موتور توسعه اقتصادی است. امروزه سازمان هایی که قادر به دستیابی به سطوح بالای نوآوری و بهره وری ناشی از آن هستند در زمره موفق ترین و پیشروترین موسسات و بنگاه های جهان هستند. در واقع عنصر نوآوری به عنوان عنصر اساسی از عوامل بقای سازمان ها به شمار می رود(علیرضایی و تولایی، 1387). سازمان ها باید بتوانند در جهت مدیریت تغییر ات شتابان جهان امروزگام بردارند، امروز آن دسته از بنگاه ها در مسیر رشد و توسعه خود موفق ترند که با سرعت و هزینه ای مناسب ، ایده های جدیذی را توسعه دهند.بنابراین خلاقیت و نوآوری به عنوان عنصری اساسی برای بقای سارمان ها بشمار میرود.