شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عصر حاضر را عصر ارتباطات، نام نهاده اند. عصری که علیرغم پیچش و سر در گمی آن، وسایل مختلف ارتباطی در آن شگفتی آفریده اند و غیرممکن را ممکن ساخته اند. روابط عمومی با مدد جستن از علوم مختلف انسانی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، تاریخ و شاخه های دیگر علوم، حداکثر تأثیر را بر اذهان مردم گذارده و پیشتاز حرکت ها و تحول های سازمان ها شده است. روابط عمومی در یک سازمان، به عنوان قلب و چشم بینای آن با تپش های خود، روح حیات را بر کالبد سازمان دمیده است؛ و این مهم زمینه حیات افتخارآمیز را برای سازمان مطبوع خود فراهم می کند.
در بیان گهربار امیرالمومنین (ع)، در 19 فرمان، به کارگزاران نقل شده است:«هر گاه مردی عالی مقام و دارای نژادی بلند، رنج کمی متحمل شده عُلو مقام او باعث نگردد که کار کوچک وی بزرگ جلو کند ونیز اگر مردی گمنامی کار بزرگ و ارزندهای انجام داد، گمنامی او سبب کوچک شمردن کار او نگردد». این سند ارزشمند می تواند مصداق این حدیث باشد و به عنوان اولین سند راهبردی روابط عمومی در کشور رونمایی شود.
روند این پروژه بدین صورت بود که ابتدای امر کمیته راهبردی متشکل از 7 نفر از منتخبین فعال در این حوزه، به ریاست مدیر کل روابط عمومی استانداری تشکیل شد و این کمیته به صورت هفتگی، جلسه ای با تیم مجری برگزاری می کرد و راهبری و نظارت اجرایی را بر عهده داشت. همچنین در این کمیته به روش طوفان ذهنی و دلفی، ارزش ها، چشم انداز و مأموریت نیز تدوین شد. سپس برای جمع آوری اطلاعات وضع موجود، تحلیل محیط داخلی و خارجی و استفاده از خرد جمعی، تمامی فعالان در این حوزه در قالب شش کارگروه دسته بندی شدند و در 15 جلسه، تمامی اطلاعات مد نظر استخراج شد. در این فرآیند، 110 نفر از کارشناسان و صاحبنظران روابط عمومی که به عنوان «یاران استراتژیک»، با دل و جان در کمسیون های تخصصی فعالیت کردند و شاکله ی اصلی این سند را تشکیل دادند.
در کنار این فرآیند نشست های علمی و تخصصی با حضور اساتید دانشگاه و صاحبنظران نیز برگزار شد تا از نگاه علمی نیز این پروژه مورد تحلیل قرار گیرد. سپس تیمی متشکل از متخصصان روابط عمومی، برنامه ریزی و استراتژیک، به تدوین استراتژی ها و اقدامات پرداختند و در نهایت خلاصه استراتژی ها و اقدامات، به همت مدیر کل روابط عمومی استانداری، جناب آقای قائم محمدی، به صورت کتابچه ای درآمد و در سطح کشور توزیع گردید.
حال، نقشه راه و نقطه شروع توسعه روابط عمومی های استان یزد مشخص است. پس همت تمامی دست اندرکاران این حوزه را می طلبد که در عملیاتی کردن آن گام بردارند. لازم به ذکر است که با ایجاد حس همدلی و عزم استانی، می توان این گام را محکم برداشت و اگر امید به منابع بیرونی و تلاش یک نفر یا گروهی محدود باشیم، مطمئناً این مهم، اتفاق نمی افتد امید به این که همچون، تدوین سند که پیشگام در کشور بوده ایم. در اجرای آن نیز راهبر کشوری باشیم، نه پیرو دیگر استان ها.
مدیر پروژه سند توسعه روابط عمومی های استان یزد
|