درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 01:17   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 12867صفحه نخست » شنبه، 4 شهریور 1396 - 18:54
روزنامه ای که پاسداری از زبان پارسی و فرهنگ ایرانی را وظیفه خود قرار داده است
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پارسیان منطقه فرارود (تاجیک های آسیای میانه) در آن زمان که این منطقه «ترکستان روسیه» نامگذاری شده بود
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  پارسیان منطقه فرارود (تاجیک های آسیای میانه) در آن زمان که این منطقه «ترکستان روسیه» نامگذاری شده بود با هدف حفظ زبان و ادبیات پارسی، فرهنگ و تمدن ایرانی خود (بمانند نیاکانشان در سالهای پس از حمله عرب در قرن هفتم میلادی)، روز 25 آگوست سال 1924 روزنامه «آواز تاجیک (صدای پارسیان)» به زبان پارسی را منتشر کردند که سوم شهریور 1386 (25 آگوست 2007) 83 ساله شده بود. این روزنامه به همت تاجیکان سمرقند، در شهر تاشکند کار انتشار خود را آغاز کرد و نخستین سردبیر آن «عبدالقیم قربی» بود.
     در شماره نخست این روزنامه این اشعار پرمعنا به چشم می خورد:
    بیا، بنشین، شنو آواز تاجیک
    زبان معرفت پرداز تاجیک
    پس از چندی به خاموشی غنودن
    برآمد عاقبت «آواز تاجیک»


     این روزنامه دفاع گر در زمانی منتشر شد که روس ها اقداماتی را آغاز و مرزبندی هایی را شروع کرده بودند که به باور برخی از اصحاب نظر، اگر این روزنامه نبود بخش بزرگی از فرهنگ و تمدنی کهن به فراموشی فرستاده می شد که کوروش بزرگ برای حفظ آن در همانجا جان داد و اشکانیان، ساسانیان، سامانیان و ... دمی از آن غفلت نداشتند و پاسدارش بودند.
    در جریان تقسیمات جغرافیایی (به قولی «من درآوردی») بلشویکهای روس با این که مرو، بخارا، سمرقند و تاشکند در چارچوب مرزهای ازبکستان و ترکمنستان قرارگرفتند؛ مقالات «آواز تاجیک» بود که کمک به ایجاد تاجیکستان برگرد خجند و سغد و ... کرد. این روزنامه که نویسندگان قدیمی اش رضا علی زاده. محمدجان رحیمی، صدرالدین عینی و ... بودند تلاش کرد بدون این که باعث تحریک اقوام دیگر شود که پس از سقوط ساسانیان به تدریج به منطقه فرارود مهاجرت کرده اند پارسیان را به دور خود جمع و ادب پارسی و فرهنگ ایرانی را تقویت کند و برای جلب نظر مسکو و ادامه راه خود مدتی هم مطالب حزب کمونیست را جهت نشر بپذیرد و برای زمانی کوتاه، نام خود را به «حقیقت (پراودا)» تغییر دهد.
    

سیریلیک (سلاویک) شدن الفبای کتابت در منطقه فرارود در نیمه اول قرن بیستم برای پارسی زبانان دشواری پدید آورد و یکشبه درصد بزرگی از مردم این منطقه بی سواد شدند زیرا که نمی توانستند مطالب را با این الفباء بخوانند و بنویسند. به علاوه، این الفبا بسیاری از صداهای پارسی مثلا «ه» را ندارد و به جای آن «خ» بکار می رود. حروف اضافی از قبیل «تسه» و «شچه» دارد و به دلیل داشتن حروف صدادار نرم و سخت، تلفظ ها با این حروف تغییر می کند. برای مثال: تلفظ «الف» میانگینی از «الف» و صدای ضمه است. با وجود این، تاجیکان زبان پارسی خود را که عاری از تکلفات و بسیاری از واژه های عربی موجود در پارسی سایر نقاط است حفظ کرده اند و شاعران شیرین سخنی همچون فرزانه خجندی و گلرخسار به وجود آورده اند. قانون زبان تاجیکستان مصوب سال 1989 بازگشت به الفبای مرسوم در ایران را توصیه کرده است ولی با وجود تلاشهای محمدجان شکوری ادیب و پارسی شناس نامدار هنوز نتیجه ای حاصل نشده است و قانون مصوب سال 2010 که تأمل برانگیز خوانده شده است بر زبان تاجیکستان که فارسی اصیل نام زبان تاجیکی است.


     بسیاری از تاجیکان فرارود می گویند که اشکال کار در این است که الفبای عربی، حروف واول (صدادار) ندارد و مسائل تلفظ و لهجه پدید می آید و استدلال می کنند که وجود همین الفبا باعث ادامه حیات لهجه ها در ایران شده و مانع یکسان شدن لهجه ها می شود. در تاجیکستان، 22 جولای هر سال «روز زبان» است که با حضور رئیس جمهور برگزار می شود و در آنجا ادیبان خواست های خود برای غنی سازی «پارسی» را مطرح می کنند.   


    
    لازم به یادآوری است که نخستین نشریه پارسی زبان منطقه فرارود، هفته نامه «بخارای شریف» بود که از 11 مارس 1912 (95 سال پیش) در این شهر منتشر می شود. متاسفانه، این نشریه در نوامبر 2003 به دلیل کاهش خوانندگان پارسی زبان در شهر بخارا (جمهوری ازبکستان که زبان رسمی دیگری دارد) پس از آن که تیراژش از هفت هزار نسخه تنزل کرد و دچار مشکل مالی شد و کمکی هم از لحاظ توزیع در نقاط دوردست و ... از دولت های پارسی زبان دریافت نکرد، انتشار خود را از پارسی به زبان ازبکی تغییر داده است. با وجود این، زادروز این نشریه (11 مارس) همچنان روز مطبوعات در کشور تاجیکستان است و جشن گرفته می شود.

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد