شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- وقتی در 17 مه 1865 میلادی «اتحادیه تلگرافی بین المللی» در پاریس تشکیل شد، هیچ کس تصور هم نمی کرد با گذشت 150 سال، عرصه ارتباطات این گونه پیشرفته، پیچیده و در هم تنیده در زندگی روزمره مردم باشد. اگر روزگاری به ارتباطات با آن امکانات محدود و در عین حال مهم در زمان خودش، فقط به چشم تبادل اخبار و وقایع نگاه می شد، امروزه ارتباطات با در نوردیدن همه مرزهای دانش و فناوری، به عرصه ای کاملاً تأثیرگذار بر جامعه و تعاملات فردی و جمعی مردم تبدیل شده است.
تردیدی وجود ندارد که پیشرفت گسترده بشر در طی قرن اخیر، معلول گسترش ارتباطات است؛ مخصوصاً نقشی که توانسته با فراهم آوردن زمینه های توسعه از طریق گسترش شهرنشینی، ارتقای سطح سواد، افزایش مناسبات و مبادلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی میان ملل و اقوام گوناگون به وجود آورد. ارتباطات با این دامنه تأثیرگذاری خود بر روند توسعه، خود نیز در فرآیند توسعه بیشترین بهره ها را برده است؛ پیشرفت روز افزون در ابزارهای ارتباطات و البته پیشرفت های نرم افزاری در جایگاه علوم ارتباطات باعث شده تا این مقوله، همواره روزآمد و در کانون توجه کنشگران توسعه قرار گرفته باشد و حتی بتوان ارتباطات را نمادی از پیشرفت یک جامعه نیز محسوب نمود.
اگر نگاهی به شاخص های توسعه در هر کشوری بیاندازیم می توان آن را با میزان برخورداری آن کشور با ابزارهای نوین ارتباطی سنجیده و اهمیت ارتباطات از آن روست که نقش آن در توسعه نه تنها تک بعدی نیست بلکه به غایت نقشی بیبدیل در توسعه انسانی، اجتماعی و فرهنگی جوامع ایفا نموده است. تقویت پیوندهای اجتماعی، ایجاد و گسترش تفاهم و همبستگی ملی، ارتقاء مشارکت اجتماعی، گسترش آزادی و احترام به حقوق انسان ها و ... از اهم کارکردهای گسترش ارتباطات بوده است.
به هر روی امروزه ارتباطات جزئی از زندگی مردم و حلقه واسطه همه تعاملات اجتماعی جامعه است و از این روست که هر سازمان دولتی و یا بنگاه اقتصادی بخش خصوصی خود را نیازمند تقویت ابعاد ارتباطی می داند که امروز این نقش در روابط عمومی متجلی شده است.
در واقع روابط عمومی ها، مغز مدیریت ارتباطات یک سازمان هستند که یک بعد مهم آن مدیریت نرم افزاری با برخورداری از قابلیت های علمی و تکنیکی مرتبط با حوزه کاری خود می باشد و در بعد دیگر توان به کارگیری ابزارهای نوین و تسلط بر گستره تأثیر و پوشش آن ابزارها در جامعه است که این امکان را به روابط عمومی می دهد تا همگام با جامعه به تبیین هر چه بهتر سیاست ها و برنامه ها بپردازد و در عین حال ارتباطی خوب و پایدار را از بین سازمان و جامعه هدف برقرار نماید.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارد رئیس شورای اطلاع رسانی یزد
|