شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از فعالیت های عمده و بسیار مهم روابط عمومی برگزاری مراسم و جشن هاست. بر اساس فرهنگ اسلامی ما در ایران، روابط عمومی باید تمام تلاش خود را برای ایجاد یک فضای روحانی در جلسات به خرج دهد و یکی از ارکان هر برنامه ای تلاوت آیات قرآن شریف است.
معمولا در این گونه موارد روابط عمومی ها از قاریان قرآن استفاده می کنند. این قاریان عموما با دو سبک مجلسی و ترتیل قرائت قرآن را انجام می دهند و آیات مشخصی را برای تلاوت انتخاب می کنند که با موضوع جلسه همخوانی داشته باشد.
با این حال در بسیاری از موارد پیش می آید که قاری خودش را به موقع به مکان برگزاری مراسم نمی رساند و یا با مشکل سرماخوردگی مواجه می شود و در لحظات آخر آمدن خودش را به جلسه لغو می کند. در این موارد کارشناس روابط عمومی باید خودش به تلاوت آیات قرآن بپردازد. در تلاوت آیات قرآن چند بخش مهم وجود دارد که عبارتند از:
1. صدای قاری: صدای قاری باید گوش نواز باشد.
2. لحن قاری: قرائت قرآن باید دلنشین باشد.
3. فراز و فرود در صوت قاری: قرائت قرآن نباید در یک ریتم ثابت انجام شود. در واقع قاری باید بتواند همانند حرکت هواپیمایی از روی باند، صدای خود را از آهسته به اوج برساند و سپس همانند فرود هواپیما بر روی باند، مجددا صدای خود را پیش از اتمام قرائت، به کمترین درجه برساند.
4. قواعد قرائت: یک سری قواعد تجویدی برای قرائت قرآن وجود دارند که کارشناس روابط عمومی باید آن قواعد را به خوبی بداند. کتاب های خودآموز خوبی نظیر حلیه القرآن وجود دارند که کارشناس روابط عمومی می تواند برای تقویت دانش و توانمندی خودش در قرائت قرآن به آنها مراجعه کند.
5. سیمای اخلاقی قاری قرآن: برخی از موارد نظیر اخلاق بر متن نیز اثر می گذارند. به عنوان مثال وقتی یک قاری یا یک سخنران به موازین اخلاقی پایبند باشد، تاثیر سخنش بر مخاطبان بیشتر و کلامش دلنشین تر می شود و این ویژگی است که مسئول روابط عمومی نیز باید در خود بپروراند.
داشتن این ویژگی ها و مهارت ها به کارگزار روابط عمومی اجازه می دهد، که در موارد ضروری دچار استیصال نشده و به راحتی مراسم را شروع کند. اما با این همه بهتر است که خود مدیر روابط عمومی در کسوت قاری قرآن ظاهر نشود، چراکه این مساله نشان دهنده سوء مدیریت روابط عمومی است. بدین منظور باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
1. همیشه در تدارک برنامه ها فرد یا افرادی را به عنوان جایگزین انتخاب کنید.
2. در میان کارکنان روابط عمومی، استعدادهای قرائت قرآن را کشف کرده و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.
3. زمانبندی دقیق خود را حدود یک هفته قبل از مراسم به قاری بدهید و در دو روز آخر نیز آن را با قاری هماهنگ کنید.
4. چند ساعت پیش از شروع جلسه، هماهنگی آخر را با قاری انجام دهید.
5. از قاری بخواهید که حداقل یک ساعت پیش از شروع مراسم خود را به سالن برگزاری برساند.
6. امکانات صوتی مورد نیاز و صوت قرآن را با صدای یکی از قاریان برجسته در اختیار داشته باشید که در مواقع ضروری از آن استفاده نمایید.
با رعایت این موارد تنها استثناهایی باقی می مانند که ممکن است شما را با مشکل مواجه کنند. مواردی نظیر:
1. تصادف قاری در حین عظیمت به سمت محل برگزاری همایش
2. اتفاقات پیش بینی نشده
3. قطع برق
4. خرابی سیستم صوتی
سعی کنید برای جلسات بسیار مهم، پیش بینی هایی انجام دهید. این پیش بینی ها می توانند از غافلگیر شدن شما در مواقع حساس جلوگیری کند. همیشه به خاطر داشته باشید که یک مدیر خوب در هر حوزه ای باید حداقل های دانش، مهارت و توانایی را در اجرای برنامه ها داشته باشد و یا حداقل با ساز و کارهای آن به اندازه کافی آشنا باشد. این مورد در روابط عمومی بسیار جدی است. چه بسا شما در موقعیت هایی قرار بگیرید که قرار باشد تمام فعالیت های مورد نیاز را در یک مراسم انجام دهید و در اینگونه مواقع، تنها چیزی که می توانید بر آن تکیه کنید، دانش، مهارت و توانمندی است که پیش تر آموخته اید. در عین حال به خاطر داشته باشید، مدیری که خودش همه کارهایش را انجام می دهد مدیر نیست. بلکه توانایی شما در سپردن کارها به دیگران، توان مدیریتی شما را نشان می دهد و باعث می شود بتوانید روابط عمومی را به عنوان یک نهاد مدیریتی مطرح کنید و جایگاه آن را در سازمان تثبیت نمایید.
نویسنده: عادل میرشاهی
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|