شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- از زمانی که بشر بر روی این کره خاکی زیسته همواره به این اندیشیده که آیا معیاری برای سنجش درست و نادرست بودن رفتارش وجود دارد؟ رفتارهای خیر کدامند و رفتارهای شر کدام، از این مسیر بود که مفهومی به نام ارزش در ذهن او پدید آمد.
ارزشها؛ معیارهای درستی و نادرستی رفتارهای ما هستند و درحقیقت کانون اخلاق را تشکیل می دهند.
شاید نخستین کسی که به شکل سازمان یافته درمورد مقوله اخلاق اندیشیده ارسطو باشد. او ارزش های اخلاقی و یا به عبارتی فضلیت ها را حدوسط دو رذیلت که حاصل افراط و تفریط در فضیلت هایند می داند و براساس عقیده او عمل اخلاقی ( ethical) عملی است که ریشه در این ارزش ها داشته باشد.
پس از ارسطو، در میان اندیشمندان اخلاقی سئوالات بی شماری پدید آمد که شاید مهم ترین آن را میتوان پرسش « مطلق » و نسبی بودن ارزش ها دانست . آیا واقعاً مفاهیمی مانند عدالت، پاکی ، غیرت ، حیا و........ ثابت و دائمی اند، یا متغیرند و قابل قبض و بسط در معنا؟
مثلاً « کارل پوپر» اندیشمند اجتماعی سده گذشته؛ عدالت را مفهومی نسبی می داند که در دوره های تاریخی مختلف معنایی گوناگون پیدا می کند.
حال نگاهی به نقش روابط عمومی ها در عرصه حیات سازمان های اجتماعی و اقتصادی می اندازیم، بی شک روابط عمومی در جوامع مختلف متأثر از فرهنگ غالب جامعه ای است که در آن فعالیت می کند.
در جامعه ای سودانگار که واقعیت انضمامی انسان وجود حقیقی او شمرده می شود و سخن گفتن از انسان آنگونه که باید باشد اتوپیسم و ایده آلیسم نامیده می شود بی شک روابط عمومی هم، رنگ و لعاب دیگری می گیرد.
اعلام پایان عصرایدئولوژی و اسطوره و سیطره نظریه عدم تعین در فیزیک، انسان امروز را دچار این پندارکرد که هیچ اصل ثابتی وجود ندارد. تنها واقعیت موجود « انسان » است و نیازهای او که باید مرتفع شوند و« اخلاق » براساس روش های قابل اتخاذ برای رفع این نیازها متغیر است.
اما در جوامعی که هنوز اعتقاد و پایبندی به اصول اخلاقی وجود دارد و تجددگرایی بنیاد آن را سست نساخته روابط عمومی ها نیز خود را ملزم به فعالیت در چارچوب ارزش های مقدس می دانند و براین باور نیستند که به هرقیمتی منافع سازمان خویش را تأمین سازند ، در اینجاست که مهارت و هنر ایجاد ارتباط میان نفع و ارزش رخ می نماید.
در حقیقت روابط عمومی موفق تلاش می کند در حالی که از تبلیغات دروغین و ارائه پاسخ های نادرست به مخاطبین خویش احتراز کند و با نشان دادن چهره مردمی تنها به سود صاحبان سهام شرکت خود نیندیشند، بلکه سازمان متبوع خویش را یاری می کند تا در مسیری صحیح گام بردارد و حقیقتاً مبین ارزش و خدمت باشد و اطلاعات شفافش اذهان عمومی را اقناع سازد.
پـاسـخ به چگونگی یافتن این راه غامض و دشوار رسالتی است که بردوش همه کسانی که به روابط عمومی اخلاقی و ارزشگرا می اندیشند سنگینی می کند.
بهنام ارزین
رئیس اداره روابط عمومی بانک صنعت و معدن
|