شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برای روابط عمومی ها در فضای اینترنت امکانات گسترده ای وجود دارد که استفاده از هرکدام از آنها در جای خودش می تواند روند اطلاع رسانی را سرعت بخشیده و باعث شود که محتوای تولیدی روابط عمومی عده بیشتری از مخاطبان را در برگیرد. در این یادداشت به این موضوع می پردازیم.
• خبرگزاری ها:
در روابط عمومی سنتی بریده جراید جایگاه خاصی دارد، چرا که آشنایی و کسب اطلاع از آنچه در اطرافمان می گذرد یکی از کارهای روزمره ماست، در حالیکه دستیابی به خبر از طریق اینترنت راه بسیار ساده و سریعی است و از آنجا که سرعت و تازگی یکی از عناصر مهم خبر است بدست آوردن اخبار آنلاین هم از دیگر مشخصات این روش است.
امروزه در سراسر جهان خبرگزاری ها از سایت های بسیار پربیننده هر کشوری است که با استفاده از آرشیوهای قوی عکس و مصاحبه ها و گزارشهای خبری جدید ویژگیهای منحصر به فردی هستند برخی از آنها تا 300 مرتبه در طول در روز، روز آمد یا (update) می شوند. سایت شارا در طول روز به طور متوسط بین 20 تا 30 بار به روز می شود که برای یک سایت تخصصی فوق العاده است.
• شبکه های خبری تلویزیون اینترنتی:
پیشرفت دانش ماهواره ای و ابزارها و فناوریهای دیجیتال موجب گسترش تعداد کانالهای تلویزیونی و رادیویی شد. اما این شبکه ها امروز در اینترنت نیز به شکل بی بدیلی رشد پیدا کرده اند و اگرچه هنوز به دلیل کندی سرعت اینترنت در ایران تلویزیون های اینترنتی جایگزین خوبی برای تلویزیون های دیجیتال یا آنالوگ به حساب نمی آیند اما استفاده از آنها برای بسیاری از کشورهای جهان متداول می باشد.
• روش های پخش برنامه های خبری در اینترنت :
1. پخش زنده: پخــش زنده برنامه ها از راه اینترنت از مهمترین کاربردهای سایتهای شبکه های تلویزیونی است. هزینه بالای پخش ماهواره ای موجب شده است که پخش زنده در سایت با مخارج کمتر توسعه یابد، ضمن اینکه، ماهواره در نقاطی از جهان در دسترس نیست، ولی اینترنت و دسترسی بر آن در سراسر جهان امکان پذیر است.
2. پخش اختیاری: (Video – on demand): این مفهوم به معنی آن است که بیننده سایت قادر است از میان فهرست برنامه های هر روز هرکدام را که مایل است برگزیند. در واقع بیننده هرچیزی را در هر زمانی که دلش می خواهد می بیند نه زمانی که برنامه پخش می شود. این نوع از پخش در آینده ای نزدیک در فرستنده و گیرنده های جدید به نام Interactive T.V. یا تلویزیونهای تعاملی دوطرفه بکار گرفته خواهد شد.
3. پوشش لحظه ای خبری: انتشار خبر به سریعترین و کامل ترین شکل ممکن از اهداف بزرگ هر شبکه خبری است. پخش تلویزیونی به دلیل ماهیت خاص خود امکان پوشش لحظه به لحظه چند خبر همزمان را ندارد، در مقابل شبکه های تلویزیونی اینترنتی این توانایی را دارند که در آن از تصاویر متحرک، متن، عکس، صدا و اشاره گرهایی به اخبار و سایتهای مرتبط با موضوع نیز استفاده می شود.
• مهمترین کاربردهای اینترنت در شبکه های خبری تلویزیونی
1. دریافت واکنش های مخاطبان
در اینترنت مخاطبان می توانند به وسیله ابزارهایی خاص به طور مستقیم و بی واسطه نظر خود را به گردانندگان تلویزیون انتقال دهند. در اصل مخاطبان، تحلیل و نظر خود را در مورد برنامه بنویسند به نحوی که در معرض دید دیگر بینندگان سایت قرار گیرد. حتی در مواردی مخاطبان با افزودن اطلاعات خود خبر را تکمیل میکنند.
2. اعلام فهرست برنامه ها:
3. اینترنت به شبکه های تلویزیونی امکان می دهد تا فهرست برنامههای خود را در معرض دید بگذارند و در صورت نیاز در هر زمان آن را تغییر دهند.
4. انتشار متن برنامه ها:
متن پیاده شده مصاحبه ها، متن گزارشها و امثال آن مخاطبان زیادی دارد، چرا که دست نوشته متن بسیاری از برنامه های تلویزیونی برای مخاطبان جاذب هستند.
1. ارائه بایگانی برنامه ها:
نگهداری برنامه های ارزشمند در درازمدت ارزش زیادی برای محققان و مخاطبان عادی دارد. بنا به نظر مدیران هر سایت اینترنتی امکان دسترسی همگان یا عده ای خاص را به این مجموعه ها ممکن می کند. این مجموعه ها می توانند شامل برنامه های قدیمی باشند که ارزش تحقیقی تاریخی دارند، بایگانی برنامه های هفتگی نیز برای مخاطبان جالب و قابل استفاده خواهد بود.
با استفاده از این پتانسیل ها در اینترنت روابط عمومی می تواند از قدرت معتنابهی در جهان دیجیتال بهره مند شود.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|