![](http://www.shara.ir/media/image/1/panda-news.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، سالی فالکو- حدود ده سال پیش گوگل به روز رسانی عمده پاندا 4.0 را شروع کرد. یک الگوریتم عمده که برای جستجوی گوگل طراحی شده بود. هدف روزآمد شدن حذف محتواهای ضعیف از رتبه بندی گوگل بود.
سوال اینجاست که چرا این موضوع برای متخصصان روابط عمومی اهمیت دارد؟ اگرچه بسیاری از متخصصان روابط عمومی متخصص سئو نیستند، ما دریافتیم که جستجو یکی از بازی های بزرگی است که صنعت خبر را متحول کرده است. در واقع، در سال 2011 جستجوی پیو اعلام کرد که جستجو یکی از عوامل اثر بخش بر اخبار در دهه گذشته بوده است. به همین دلیل رتبه شما در موتورهای جستجو از اهمیت برخوردار است.
نشانه هایی وجود دارد که بیان می کند، گوگل از گزارش های مطبوعاتی به خوبی استقبال نمی کند. مت کاتس، متخصص موتور جستجوی گوگل بیان کرد که با توجه به محتوای گزارش خبری هیچ ارزش محتوایی یا ارزشی که بتواند لینک دریافت کند و برای سئو ارزشی داشته باشد ندارد.
بری شوارتز، موسسه «SERoundtable.com» و سردبیر خبری «SearchEngineLand.com» می گوید که بر اساس تحقیقاتش، پاندا 4.0 بر گزارش های خبری اثرگذار است. نتایج وی نشان می دهد که خدمات عمده سایت های نظیر پی آر نیوز وایر دیگر پدیداری گذشته را ندارند و در روزآمد جدید اثر خود را از دست داده اند.
شوارتز می نویسد: «به نظر می رسد این اتفاق بعد از روزآمد پاندا 4.0 گوگل به وقوع پیوسته است. جنجالی پیرامون سایت های گزارش خبری که بیشتر از خود گزارش مملو از لینک های متعدد هستند، الزاما مساله ای با طبیعت محتوای تکراری ندارد. اما بیایید صادق باشیم، بسیاری از گزارش های خبری که منتشر می شوند محتوایی نازل دارند و بیشتر جنبه هرزه نامه ای پیدا می کنند، و در پایان آن به غیر از لینک و تبلیغات چیز دیگری مشاهده نمی شود. بنابراین ممکن است که پاندا 4.0 برای سایت های بزرگ این مورد را در نظر داشته باشد.»
هدف شرکت ها در استفاده از سیستم های وایر چیست؟
تام فورمسکی، خبرنگار مالی سابق تایمز و موسس سیلیکون ولی واچر، اخطار داد که صنعت روابط عمومی درباره قوانین جدید گوگل برای گزارش های خبری تقریبا یک سال عقب است. وی در ادمه بداشت خود را در باب پاندا 4.0 چنین نوشت:
«گوگل ترجیح می دهد شرکت های روابط عمویم و سایر شرکت های بازاریابی، بیشتر از سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) متنفر باشند زیرا آنها برای افزایش پدیداری خود از این ابزار استفاده می کنند و الزاما شایسته دریافت لینک در موتورهای جستجو نمی باشند. گوگل می خواهد نتایج جستجو بازتاب طبیعی باشد. صفحات محبوب وب به طور طبیعی بیشترین بازدید را کسب کنند زیرا این صفحات حاوی اطلاعات مفید هستند. هر چیزی غیر از این بر اساس الگوریتم های گوگل محکوم به شکست است و امکان نمایش را در فهرست گوگل پیدا نمی کند. این بدین معناست که روابط عمومی سنتی و روش های بازاریابی در رده سئو قرار می گیرند.»
مترجم: عادل میرشاهی (مدرس سئو پی آر و روابط عمومی اینترنتی)
منبع: http://www.business2community.com/public-relations/googles-panda-4-0-affects-pr-0901000#!WyRax
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|