درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 17:42   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11923صفحه نخست » چهارشنبه، 18 تیر 1393 - 06:08
هنر روشن اندیشی
زنگ خطر «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود»
چند سال قبل، هنگام گذراندن تعطیلات در کورسیکا(Corsica) جزیره‌ای در فرانسه، بیمار شدم. علائم بیماری برایم جدید بودند و در طول روز دردم بیشتر می‌شد. سرانجام تصمیم گرفتم که به یک کلینیک محلی مراجعه‌کنم.
  

زنگ خطر «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود»

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- چند سال قبل، هنگام گذراندن تعطیلات در کورسیکا (Corsica) جزیره‌ای در فرانسه، بیمار شدم. علائم بیماری برایم جدید بودند و در طول روز دردم بیشتر می‌شد. سرانجام تصمیم گرفتم که به یک کلینیک محلی مراجعه‌کنم. دکتری جوان شروع به معاینه من کرد، چند ضربه به شکمم زد، شانه‌ها و زانو‌هایم را محکم گرفت و به مهره‌هایم ضربه زد. کم‌کم مشکوک ‌شدم که دکتر جوان نمی‌داند مشکل من چیست؛ اما واقعا مطمئن نبودم و در نتیجه با آن معاینات عجیب و غریب سر کردم. او پس از این معاینات برای آنکه نشان دهد کارش تمام شده‌است، دفترش را درآورد و گفت: داروی شما «آنتی‌بیوتیک است. قرص را سه بار در روز مصرف کنید. قبل از اینکه بهتر شوید، بدتر خواهید شد.» خوشحال از اینکه بالاخره در مسیر درمان قرار گرفته‌ام، با نسخه‌ای در دست کشان‌کشان خود را به اتاقم در هتل رساندم.

همان‌طور که دکتر پیش‌بینی کرده بود- درد بدتر و بدتر ‌شد. به هر تقدیر دکتر باید می‌دانست که چه بلایی سر من آمده بود؛ اما وقتی درد بعد از سه روز فروکش نکرد، به او زنگ زدم. تنها پاسخی که شنیدم این بود: «مقدار دارو را به پنج بار در روز افزایش دهید. احتمالش زیاد است که در این مدت کمی بیشتر اذیت شوید.» بعد از دو روز که از درد به‌خود پیچیدم، با آمبولانس هوایی بین‌المللی تماس گرفتم.

دکتر سوئیسی تشخیص آپاندیس داد و فورا مرا عمل کرد. بعد از عمل جراحی از من پرسید «چرا این‌قدر دیر مراجعه کردید؟»

پاسخ دادم که: «همه‌چیز همان‌طور که دکتر گفت، اتفاق افتاد و در نتیجه من به او اعتماد کردم.»

اوه، شما در دام مغالطه «بدتر خواهید شد، قبل از اینکه بهتر شوید.» افتاده‌اید. آن پزشک کورسیکایی هیچ فکر و ایده‌ای نداشته است. شاید همه گردشگران در فصول شلوغی، گرفتار این‌دست پزشکان جانشینی که شما با او روبه‌رو شده‌اید، شوند.

بیایید مثال دیگری بزنیم. مدیرعاملی هر چه در چنته داشته رو کرده‌ [اما کاری از پیش نبرده‌است]. فروش در بدترین وضعیت است، فروشندگان بی‌انگیزه‌‌اند و کارزارهای تبلیغاتی و بازاریابی بدون هیچ اثری به‌گل نشسته‌اند. در این اوضاع درهم و برهم، او یک مشاور استخدام می‌کند. در ازای روزانه 5هزار دلار، این مرد اوضاع شرکت را تحلیل و بررسی می‌کند و با یافته‌هایش نزد مدیر بازمی‌گردد: «بخش فروش‌ شما دارای چشم‌انداز مشخصی نیست و نام تجاری‌تان جایگاه مناسبی در بازار ندارد، موقعیت پیچیده‌ای‌است. می‌توانم اوضاع را مرتب کنم، اما نه یک‌شبه. اندازه‌گیری‌ها نیاز به حساسیت بیشتری خواهند داشت و احتمالا، قبل از اینکه اوضاع بهتر شود فروش کمتر هم خواهد شد.»

مدیر‌عامل، مشاور را استخدام می‌کند. یک سال بعد، فروش کم می‌شود و همین مساله سال بعد هم اتفاق می‌افتد. مشاور بار‌ها و بار‌ها بر این نکته تاکید دارد که پیشرفت شرکت به پیش‌بینی‌های او‌ نزدیک بوده است. با سقوط فروش در سال سوم، مدیر‌عامل، مشاور را اخراج می‌کند.

مغالطه «همه چیز بدتر می‌شود قبل از آنکه بهتر شود» تنها گل‌آلودکردن آب است و نوع دیگری از سوگیری تاییدطلبی2. اگر مشکل بدتر شود، پیشگویی تایید می‌شود و اگر موقعیت برخلاف انتظار بهبود یابد، مشتری شاد است و متخصص می‌تواند آن را به ذکاوت خود نسبت دهد؛ یک معامله دوسر برد.

فرض کنید شما رئیس‌ یک شرکت هستید، و هیچ ایده‌ای برای اداره آن شرکت ندارید. چه می‌کنید؟ «سال‌های سختی» را پیش‌بینی می‌کنید، از کارکنان خود می‌خواهید که «کمربندهای خود را سفت ببندند» و به آنها قول می‌دهید بعد از این «مرحله‌حساس» «پاک‌سازی»، «خالص‌سازی» و «ساختاردهی دوباره» وضعیت را بهبود خواهید بخشید. شما دوران ریاست‌تان را به‌صورت طبیعی پشت سر خواهیدگذاشت و سختی آن دوران هم باقی خواهد ماند.

در نتیجه: اگر کسی بگوید «بدتر خواهد شد قبل از آنکه بهتر شود»، باید گوش به زنگ‌های هشدار بسپارید؛ اما هوشیار باشید [و تعبیر سالم از نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود را هم در نظر بگیرید]: موقعیت‌هایی وجود دارند که ابتدا شرایط افول می‌کنند و بعد در مسیر اوج قرار می‌گیرند.

برای مثال، تغییر مسیر شغلی نیازمند صرف زمان است و معمولا با افت دریافتی‌ها همراه است. سازمان‌دهی مجدد یک بنگاه زمانبر است؛ اما در همه این موارد، اگر آمار و ارقام درست کار کنند، پیشرفت را به‌سرعت مشاهده خواهیم‌کرد. زمان‌بندی‌های مسیر روشن و قابل تشخیص و ارزیابی هستند. به‌جای آنکه به بهشت‌های دروغین بنگرید، چشم به همین‌ها بدوزید.

پاورقی:
1-مغالطه ممکن است برای وارونه کردن حقیقت(ها) به‌کار رود. مغالطه‌گر کسی است که از روی استدلال نادرست به یک نتیجه درست یا نادرست رسیده‌است و ممکن است آن نتیجه را برای نتیجه‌گیری‌های دیگری هم به‌کار گیرد. خلاصه تعریف مغالطه – که از واژه عربی غلط مشتق شده است – استدلالی است که درآن فساد معنوی وجود داشته باشد و تفاوت َسفسطه‌گر بامَغلَطه‌گر در آن است که اولی نادانسته مرتکب اظهار برهان مبتلا به انحراف می‌شود و دومی دانسته و برپایه اصول تغلیط به سوی استنتاج منطبق با مقصود خود می‌گراید.
2- Confirmation bias


منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۴۳



 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد